Konst av vodkaflaskor – i papper (och återvunnen plast)

Tre tolkningar av Aboslut Paper, pappersflaskan Absolut Vodka försöker utveckla via Paboco.
Tre tolkningar av Aboslut Paper, pappersflaskan Absolut Vodka försöker utveckla via Paboco.

Absolut Vodka, som är en del av The paper bottle company (Paboco), har tillsammans med andra tungviktare som Coca Cola och Carlsberg i ett konstsamarbete tagit fram tre varianter av framtidens vodkaflaska.

Läs också: Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska

Absolut Vodka jobbar för fullt genom Paboco med att utveckla sin pappersbaserade flaska Absolut Paper. Nu har man gjort ett samarbete med de svenska kreatörerna Fredrik Robertsson, Bea Szenfeld och Isabel Adrian. Trion har fått skapa sin egen design och tolkning av hur flaskan skulle kunna se ut under temat hållbarhet & innovation.

De specialdesignade flaskorna kommer sedan doneras till Spritmuseums kulturhistoriska samling som idag delvis består av över 6.000 flaskor.

Helt återvinningsbar

Prototypflaskan består till 57 procent av fibrer och till 43 procent av återvunnen plast. Flaskan är helt återvinningsbar. Den återvunna plasten i flaskan utgör det enda barriärlagret för flaskan, vilket gör att flaskan enkelt kan återvinnas.

– När prototypen har testats framgångsrikt kommer vi att gå vidare till nästa utvecklingsfas och arbeta mot det ultimata målet, som är en helt biobaserad flaska. Vår hållbarhetsstrategi syftar till en helt cirkulär process och lanseringen av vår pappersprototyp är ett steg i rätt riktning mot det målet. Vi är även väldigt stolta över att vi fortsätter stötta den kreativa branschen genom att göra detta designsamarbete i samband med släppet av Absolut Paper, säger Niclas Appelquist, innovationsdirektör för framtida förpackningar på Absolut Company, i ett pressmeddelande.

Tankarna bakom

– Eftersom jag jobbar med papper i mitt konstnärskap och är väldigt intresserad av ”remake” och att återanvända material så har jag valt att göra om pappersflaskan till ett pappersark. Jag hoppas med detta kunna visa på hur man enkelt återvinner material själv. Jag hoppas inspirera människor till att samla ihop och återvinna material och att även uppskatta det nya, återvunna materialet. Själva pappersflaskan är nedklippt och sedan har jag skapat pappersarket för hand i min ateljé. Det är en gammal teknik utan kemikalier som alla kan göra själva hemma, säger Bea Szenfeld, modedesigner.

– Den svarta färgen på min Absolut Paper symboliserar olja, utsläpp och gifter som förstör vår miljö. Men jag ser ljuset i tunneln och glittret symboliserar just det, de goda krafterna som tillsammans slåss för att rädda vår planet. Tillsammans kan vi förändra”, säger Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador Absolut Vodka.

– Min konceptidé är ”What’s your story?”. Varje berättelse börjar med ett pappersark. När jag var liten skrev vi ned alla våra drömmar och minnen i dagböcker, på väggar och ibland även på våra kroppar, för att inte glömma. Det är lite ”old school” nu, men det går inte att jämföra den känslan med en bild på din telefon. Därmed har jag skapat en flaskdesign i form av en dagbok. På min flaska har jag delat med mig av ett minne som har förändrat mitt liv. Min förhoppning är att man väljer att behålla sin flaska istället för att slänga den och att man skriver ner sina minnen på den. Jag tror att historier på papper håller längre och är unika, precis som den här flaskan. Min historia är värd att berätta, och det är även din”, säger Isabel Adrian, producent och designer.

Kreatörerna bakom flaskorna: Bea Szenfeld, Fredrik Robertsson och Isabel Adrian

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se