Konst av vodkaflaskor – i papper (och återvunnen plast)

Tre tolkningar av Aboslut Paper, pappersflaskan Absolut Vodka försöker utveckla via Paboco.
Tre tolkningar av Aboslut Paper, pappersflaskan Absolut Vodka försöker utveckla via Paboco.

Absolut Vodka, som är en del av The paper bottle company (Paboco), har tillsammans med andra tungviktare som Coca Cola och Carlsberg i ett konstsamarbete tagit fram tre varianter av framtidens vodkaflaska.

Läs också: Carlsberg dricks snart ur en pappersflaska

Absolut Vodka jobbar för fullt genom Paboco med att utveckla sin pappersbaserade flaska Absolut Paper. Nu har man gjort ett samarbete med de svenska kreatörerna Fredrik Robertsson, Bea Szenfeld och Isabel Adrian. Trion har fått skapa sin egen design och tolkning av hur flaskan skulle kunna se ut under temat hållbarhet & innovation.

De specialdesignade flaskorna kommer sedan doneras till Spritmuseums kulturhistoriska samling som idag delvis består av över 6.000 flaskor.

Helt återvinningsbar

Prototypflaskan består till 57 procent av fibrer och till 43 procent av återvunnen plast. Flaskan är helt återvinningsbar. Den återvunna plasten i flaskan utgör det enda barriärlagret för flaskan, vilket gör att flaskan enkelt kan återvinnas.

– När prototypen har testats framgångsrikt kommer vi att gå vidare till nästa utvecklingsfas och arbeta mot det ultimata målet, som är en helt biobaserad flaska. Vår hållbarhetsstrategi syftar till en helt cirkulär process och lanseringen av vår pappersprototyp är ett steg i rätt riktning mot det målet. Vi är även väldigt stolta över att vi fortsätter stötta den kreativa branschen genom att göra detta designsamarbete i samband med släppet av Absolut Paper, säger Niclas Appelquist, innovationsdirektör för framtida förpackningar på Absolut Company, i ett pressmeddelande.

Tankarna bakom

– Eftersom jag jobbar med papper i mitt konstnärskap och är väldigt intresserad av ”remake” och att återanvända material så har jag valt att göra om pappersflaskan till ett pappersark. Jag hoppas med detta kunna visa på hur man enkelt återvinner material själv. Jag hoppas inspirera människor till att samla ihop och återvinna material och att även uppskatta det nya, återvunna materialet. Själva pappersflaskan är nedklippt och sedan har jag skapat pappersarket för hand i min ateljé. Det är en gammal teknik utan kemikalier som alla kan göra själva hemma, säger Bea Szenfeld, modedesigner.

– Den svarta färgen på min Absolut Paper symboliserar olja, utsläpp och gifter som förstör vår miljö. Men jag ser ljuset i tunneln och glittret symboliserar just det, de goda krafterna som tillsammans slåss för att rädda vår planet. Tillsammans kan vi förändra”, säger Fredrik Robertsson, modeprofil och Equality Ambassador Absolut Vodka.

– Min konceptidé är ”What’s your story?”. Varje berättelse börjar med ett pappersark. När jag var liten skrev vi ned alla våra drömmar och minnen i dagböcker, på väggar och ibland även på våra kroppar, för att inte glömma. Det är lite ”old school” nu, men det går inte att jämföra den känslan med en bild på din telefon. Därmed har jag skapat en flaskdesign i form av en dagbok. På min flaska har jag delat med mig av ett minne som har förändrat mitt liv. Min förhoppning är att man väljer att behålla sin flaska istället för att slänga den och att man skriver ner sina minnen på den. Jag tror att historier på papper håller längre och är unika, precis som den här flaskan. Min historia är värd att berätta, och det är även din”, säger Isabel Adrian, producent och designer.

Kreatörerna bakom flaskorna: Bea Szenfeld, Fredrik Robertsson och Isabel Adrian
Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons