Logga in

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

06 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Brandfactory lämnar sina lokaler i Årsta (tidigare Ineko) och samordnar verksamheten i Farsta där Brandfactory sedan tidigare haft sin produktion i Stockholm. Lokalerna i Farsta utökas från dagens 6.700 kvadratmeter till 11.000 kvadratmeter för att efter årsskiftet kunna ta emot hela verksamheten från Årsta.

Varslar 30 och investerar stort

Samtidigt minskar man personalstyrkan med runt 30 personer i Sverige och investerar i ny tryck- och efterbehandlingsutrustning.

– Det är en tryckpress (Heidelberg Speedmaster XL 106-5+LX3 med UV), en CTP, några falsar och en ny stans, berättar koncernchef Annica Axelsson i ett mail till Branschkoll.

Lokalerna kommer inrymma kontor, en flexibel och modern produktionsanläggning och ett showroom för att ge besökarna inspiration och upplevelser av företagets tjänsteutbud inom både tryckt och digital kommunikation.

– Genom att samla våra digitala och kreativa tjänster tillsammans med vår egen produktion inom all slags tryck och avancerade it-lösningar, kan vi stärka vårt erbjudande och skapa ännu större mervärde till våra kunder, säger Annica Axelsson i ett meddelande.

– Det är naturligtvis stora fördelar att produktionen nu kommer under samma tak, och att vi samtidigt ges möjligheten att investera i ny tryckpress och ny efterbehandlingsutrustning, säger Serbaz Shali, produktionschef för Brandfactory i Sverige.

Brandfactory har en omsättning på cirka 1,1 miljarder kronor och sysselsätter 500 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge. Nyligen skrev man ett avtal med Mcdonalds Sverige avseende skylt för deras dryga 200 restauranger (Källa: LinkedIn)

Mackmyra kopplar upp whiskeyn med NFC-taggar på flaskorna

NFC-taggarna, som levereras av ett nordiskt bolag, ska möjliggöra ”digital proveniens”.

Nu kommer Amazons tryckta julkatalog

Amazon släpper sin första tryckta katalog för högtids-shopping någonsin – skickas ut till miljontals hushåll under november.

Han tar över som vd för Eskils i Borås

Henric Wiklund tillträdde nyligen tjänsten som vd för Eskils Tryckeri i Borås. (mer…)

Billes köper logistikföretag

Billes förvärvar logistikbolag. På bilden står Fredrik Bille, Klas Hedén, Niklas Bille och Christer Samuelsson. (Foto: Niklas Maupoix)

Billes är logistikbolaget Dios största kund och står för ungefär halva Dios omsättning på runt 17 miljoner kronor. Nu köper Billes sin underleverantör och får in flera nya tjänster under sitt tak. (mer…)

Massivt program på Grafkom Workflow Summit

Nästa vecka den 13 november arrangerar nätverket Grafkom sin kunskapsdag Workflow Summit för första gången. 25 talare i tre spår delar med sig av kunskap till de nu över 150 deltagarna från hela Norden. (mer…)

Husqvarna stänger in gräsklippare på flygplats – Interaktiv skärm från Storbildsfabriken vägleder

(Bild: Storbildsfabriken)

För att uppmärksamma sina robotgräsklippare har Husqvarna skapat en uppseendeväckande kampanj. (mer…)

Tryckeri tar lounge-koncept vidare till nästa stad

Onlinetryckeriet Flyeralarm har ett litet annorlunda showroom-koncept som de kallar för ”Flyeralarm Lounge”.

Storformatstryckeri lanserar sitt nya koncept för digital signage

(Bild: Big Image pressbild)

Big Image entrar digitalskyltarnas värld genom att börja erbjuda digitala skärmar, mjukvara och innehåll.

Rekordhög kvalitet på svensk skogsföryngring

Svensk skog underhålls med hög kvalitet – skördade träd ersätts med nya och återplanteringen håller mycket hög – och ökande – kvalitet enligt siffror från Skogsstyrelsen. (mer…)