Logga in

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

06 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Brandfactory lämnar sina lokaler i Årsta (tidigare Ineko) och samordnar verksamheten i Farsta där Brandfactory sedan tidigare haft sin produktion i Stockholm. Lokalerna i Farsta utökas från dagens 6.700 kvadratmeter till 11.000 kvadratmeter för att efter årsskiftet kunna ta emot hela verksamheten från Årsta.

Varslar 30 och investerar stort

Samtidigt minskar man personalstyrkan med runt 30 personer i Sverige och investerar i ny tryck- och efterbehandlingsutrustning.

– Det är en tryckpress (Heidelberg Speedmaster XL 106-5+LX3 med UV), en CTP, några falsar och en ny stans, berättar koncernchef Annica Axelsson i ett mail till Branschkoll.

Lokalerna kommer inrymma kontor, en flexibel och modern produktionsanläggning och ett showroom för att ge besökarna inspiration och upplevelser av företagets tjänsteutbud inom både tryckt och digital kommunikation.

– Genom att samla våra digitala och kreativa tjänster tillsammans med vår egen produktion inom all slags tryck och avancerade it-lösningar, kan vi stärka vårt erbjudande och skapa ännu större mervärde till våra kunder, säger Annica Axelsson i ett meddelande.

– Det är naturligtvis stora fördelar att produktionen nu kommer under samma tak, och att vi samtidigt ges möjligheten att investera i ny tryckpress och ny efterbehandlingsutrustning, säger Serbaz Shali, produktionschef för Brandfactory i Sverige.

Brandfactory har en omsättning på cirka 1,1 miljarder kronor och sysselsätter 500 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge. Nyligen skrev man ett avtal med Mcdonalds Sverige avseende skylt för deras dryga 200 restauranger (Källa: LinkedIn)

Så lyckades Arkitektkopia med lansering och försäljning av CMYK+

Arkitektkopia var under sommaren 2018 det första tryckeriet i Sverige som erbjöd sexfärgstryck med tekniken som man kallar ”CMYK+” – det vill säga möjligheten att digitaltrycka med guld, silver, vitt och klarlack. (mer…)

7 maj: Prata framtid med Landa och 100-tals andra företag i branschen

Tongivande aktörer i grafiska bransch träffas på Print Next den 7 maj i Stockholm. Det blir en högintensiv dag med massor av möjligheter! (mer…)

Guiden som hjälper dig skapa återvinningsbara trycksaker

Tänk på det här när du designar trycksaker som ska vara lätta att återvinna. (mer…)

Varannan internetanvändare blockerar reklam – positivt för trycksaker och produktmedia

Undersökningarna om hur många som blockerar digital reklam duggar tätt och resultaten skiljer sig kraftigt mellan dem. Här kommer dock ett resultat som är glädjande för oss som valt att kommunicera i den analoga världen.

Netflix vänder sig till print för att bli tagna seriöst

Det tryckta mediet används ännu en gång för att vinna respekt och för att skapa en produkt som står ut i bruset.

21 Grams gör stort förvärv

21 Grams har förvärvat 100 procent av aktierna i Mailworld Group,

Reklamkakan 2018 – fysisk kommunikation står stark (med några självklara undantag)

IRM har släppt sin årsrapport för 2018.

Svenska tryckeri-chefer

Lite branschstatistik.

Fälls för ”vilseledande” miljökommunikation – hur kommunicerar du?

Vilseledande: ”För varje tugga hjälper du till att rädda klimatet”.