Konica Minolta lanserar ny etikettpress
Den tonerbaserade pressen får försäljningsstart nästa år.
Konica Minolta har lanserat en ny etikettpress, Accuriolabel 400, avsedd för medelstora till stora volymer. Den första offentliga visningen av Accuriolabel 400 ägde rum på Konica Minoltas europeiska etikett- och förpackningsevent i Madrid nyligen, och försäljningsstarten är planerad till första kvartalet 2023.
Enligt Konica Minolta har pressen en maxhastighet på nära 40 meter per minut och kan trycka med fyra eller fem färger med en pappersbredd på max 330 mm.
– Accurio Label 400 kompletterar vårt breda utbud av utskriftslösningar, och ska medverka till den digitala förändringen, som även inkluderar arbetsflöde, mjukvara och automation samt molnlösningar. Digitaliseringen av etikettindustrin kommer att fortsätta att accelerera med tvåsiffrig tillväxt årligen, säger Carsten Bamberg, affärsutvecklingschef, Professional Printing Group på Konica Minolta Europe i ett pressmeddelande.
Sedan man kom med sin första etikettpress för sju år sedanhar man fram till idag sålt 1.000 pressar i Accuriolabel-serien.
Hexis uppdaterar utbudet av folier för fordonsskydd
Under 2024 har Hexis introducerat flera nya produkter inom det man kallar för paint protection film (PPF). Det är för att skydda både exteriör och interiör av olika fordon.
Skydd för utsatt vindruta
Efterfrågan på att också skydda fordonets vindruta är stort, menar Hexis, framför allt i vårt nordiska klimat med sandade vägar och dubbdäck. Där har man nu filmen BF Shield som är en självläkande och vattenavvisande TPU (termoplastisk polyuteran) som minimerar risken för stenskott och dyra glasreparationer.
Skydda interiören
Nyligen kom man också med en ny produkt för att skydda interiöra ytor och pekskärmar.
DfenceOneX är en skyddsfilm speciellt utformad för att skydda de mest känsliga områdena i ett fordons interiör, såsom instrumentbrädan, GPS-skärmen och handtag.
– Ultratunn, men mycket hållbar, ger den en felfri finish för att förbättra och skydda ditt fordon, säger Jonas Sjöström.
Kolfiber PPF
Man börjar nu också ta fram skyddsfilmer med olika mönster och färger, under namnet Candyfence kombinerar man egenskaperna i Bodyfence med effekt och färger. Först ut i denna serie är Candyfence Carbon som är en blank Bodyfence med kolfiberstruktur.
Nya avancerade redigeringsmöjligheter i Matmak
Även pre cut-mjukvaran Matmak har fått en rejäl uppgradering och finns nu i version 3.0. Den har fått ny design, avancerade redigeringsmöjligheter och över 100 000 mönster i fordonsdatabasen. Där finns också mönster för interiör och fönster, för solfilm, i programvaran.
– De senaste lanseringarna gör att vi i dag har en komplett produkt-serie inom fordonsskydd. Hexis är idag leverantör såväl till stall inom såväl Formel 1 och Le Mans 24h samt till privatägda bilar, båtar och andra fordon, säger Jonas Sjöström.
På Sema Show i Las Vegas i början av november presenterade man till även nio nya färger i Skintac-serierna HX20000- och HX30000. Det handlar om färger som till exempel Scarlet Red Chrome Satin, Scottish Green Gloss och Deep Ocean Wet Satin.
Man släppte också en ny högglansig folie i färgen Deep Black, en gjuten wrapvinyl med en PET-liner och oöverträffad glans, enligt Hexis.
CWT lanserar toppmodell för skyltmakare
Nytt större monteringsbord tar plats i Advantage-serien.
CWT Worktools har lanserat CWT 1736 Advantage, flaggskeppet i sin Advantage-serie. Modellen erbjuder en arbetsyta på 3368 x 1650 millimeter, vilket ger störst arbetsyta i sin klass för användaren. Enligt CWT är monteringsbordet utrustat med flera automatiska funktioner och designat för att ge effektivitet med justerbar arbetshöjd och energisnål led-belysning.
Den kompakta storleken och de avancerade funktionerna gör modellen lämplig för skyltmakare, tryckerier och andra företag som vill optimera sin produktivitet, enligt tillverkaren.
Ny programvara för färghantering lanseras
Colorlogic har släppt Color Ant 11, den senaste versionen kommer med nya funktioner för färgmätning och korrigering.
Uppdateringen inkluderar en ny användarvänlig design som ska förenkla skapandet av testkartor. Även ”Complementary Mini Charts”, ett innovativt läge för att öka flexibiliteten och göra det möjligt för användare att skapa anpassade testkartor för olika typer av tryckta applikationer, enligt mjukvaruutvecklaren.
Bättre kontroll av spotfärger
Den senaste versionen inkluderar nyheter som förbättrad kontroll av spotfärger och utökade funktioner i verktyget för primärfärger. Den nya versionen är ett viktigt steg framåt inom färghantering, enligt Pascal Loleit, produktchef på Colorlogic:
– Vi fokuserade på praktiska förbättringar, såsom bättre funktioner för att skapa anpassade testkartor och en förbättrad redigering av primärfärger, vilket gör det enklare för användare att uppnå bästa möjliga resultat. Denna lansering visar vårt engagemang för att förbättra viktiga verktyg för dagligt bruk, säger han i ett pressmeddelande.
Integrering i befintliga arbetsflöden
Programvaran stödjer nu även Barbieri Spectro Swing qb, vilket möjliggör helautomatisk färgmätning via USB och Ethernet, för att sömlöst kunna integreras i befintliga arbetsflöden.
Xsys lanserar flexoplåt för smala banor
“Möjlighet att möta snabbt föränderliga marknadskrav med trygghet”.
Xsys nya flexoplåt, Nyloflex XSN, är anpassad för smalbaniga tryckpressar. Den har en så kallad flat-top dot-design, tryckpunkter med platt topp som ska ge bättre kvalitet, en jämnare färgöverföring och högre detaljrikedom. Tryckplåten kan användas i både termiska och lösningsmedelsbaserade processer, vilket ger flexibilitet utan behov av extra utrustning.
– Med Nyloflex XSN har vi introducerat en plåt som ger narrow web-tryckare möjlighet att möta snabbt föränderliga marknadskrav med trygghet, säger Florian Hoelzle, produktchef för Nyloflex-plåtar på Xsys, i ett pressmeddelande.
Nyloflex XSN är utrustad med ”Clean release”-teknik som motverkar bläckansamling och minskar behovet av rengöring och pressavbrott. Plåten är kompatibel med UV-, vattenbaserade – och lösningsmedelsbaserade bläck, vilket möjliggör hög tryckkvalitet på både papper och filmer, enligt den tyska tillverkaren.
Efter framgången i Nordamerika – självhäftande vinyl lanseras globalt
PVC-vinylen Polar Smooth 150 Air kännetecknas av enkel installation och printkvalitet, enligt Drytac.
Drytac, global tillverkare av självhäftande material, lanserar PVC-vinylen Polar Smooth 150 Air. Den är 150 mikrometer tjock och utvecklad för enkel montering och för användare som vill slippa laminering.
Den har ett avtagbart lim som gör borttagningen enkel och ren och dessutom är den monteringsbar ner till minus 20 grader, berättar Scandraft som är återförsäljare i Sverige.
För inomhus- och utomhusbruk
Vinylen lanserades först i Nordamerika i juni och blir nu tillgänglig globalt.
– Produkten har varit en stor framgång på den nordamerikanska marknaden, där användare har berömt dess enkla installation och printkvalitet. Vi är glada att ännu fler kunder nu får tillgång till materialet, säger Kieran Blacknall, operativ chef på Drytac, i ett pressmeddelande.
Den självhäftande matta och vita vinylen passar enligt Drytac för både inomhus- och utomhusbruk på släta ytor, till exempel grafik på väggar och fönster, väggdekor, dekaler och skyltar.
Tryckkänsligt lim
Drytac skriver att Polar Smooth 150 Air är belagd med ett klart tryckkänsligt vattenbaserat akryllim och utrustad med en luftkanalförsedd baksida som möjliggör enkel och bubbelfri installation.
Vinylen blev tillgänglig globalt från och med 26 november i år, enligt Drytac.
Scandraft är en svensk återförsäljare av folien.
Klassiskt färgpapper gör comeback
Papperet Kaskad, tillverkat av Lessebo Paper, är tillbaka efter flera års frånvaro och blir nu lagervara hos Addbrand i Norden.
Pappersserien Kaskad återlanseras av Addbrand i samarbete med Lessebo Paper. Papperet finns nu tillgänglig som lagervara i A4-format hos Addbrand i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Det obestrukna papperet tillverkas av Lessebo Paper i Småland av klorfri och träfri massa och uppfyller åldersbeständighet enligt ISO-certifieringen 9076. Kaskad ska finnas ”i ett brett spektra av färger” och vara anpassat för retail vad gäller format, förpackningar och förpackningsstorlekar.
”hög kvalitet och hållbarhet”
Ebba Ingvarsson är key account manager på Lessebo Paper:
– Det är ett varumärke som står för hög kvalitet och hållbarhet och som varit efterlängtat. Samarbetet med Addbrand gör det möjligt för oss att nå ut med Kaskad till ännu fler användare och stärka positionen för svenskproducerat papper i Norden, säger hon i ett pressmeddelande.
Ny pappersprodukt för Addbrand
Addbrand meddelar att varumärket är nytt i deras katalog och de första leveranserna ska redan ha gått ut. Responsen från kunderna att papperet nu gör comeback på nordiska marknaden uppges ”varit överväldigande positiv”:
– Ända sedan vi började sälja Lessebo Colours har vi fått frågor från kunderna om vi inte kan ta in A4-formatet igen, säger Addbrands marknadschef Johannes Råsbrant i ett uttalande.
Han säger att det finns en efterfrågan i flera kundsegment för Kaskad:
– Det finns en stor efterfrågan på svenskproducerat papper generellt och det gäller även det färgade papperet.
Highcon och Hybrid Software i samarbete för effektivare digital stansning
Highcon och Hybrid Software har inlett ett samarbete för att förbättra arbetsflöden inom digital stansning för förpacknings- och displayproducenter.
Genom att integrera Hybrids PACKZ-programvara i Highcons arbetsflöde (DWP) ska processen bli mer effektiv, precis och användarvänlig för operatören.
Skräddarsydd PDF-lösning för digital stansning
Samarbetet inkluderar en specialanpassad version av PACKZ Engine som introducerar ett helintegrerat PDF-arbetsflöde för digital stansning. Funktionen förbättrar hanteringen av designfiler, möjliggör högkvalitativa förhandsvisningar och automatiserad XML-export.
Lösningen gör det enklare för förpackningsproducenter att integrera Highcons digitala stansningssystem i sina befintliga arbetsflöden, vilket både kortar ned inställningstiden och påskyndar produktionen, enligt ett meddelande.
– Vårt partnerskap med Highcon handlar om att stärka förpackningsindustrin, säger Bert Van der Perre, kommersiell chef på Hybrid Software.
Ahlstrom lanserar fiberbaserad transparent tejp
Produkten är utvecklad för att ersätta plast i tryckkänslig tejp (PSA), som enligt företaget utgör cirka 80 procent av all förpackningstejp.
Ahlstrom kommer med Master Tape Cristal, en papperbaserad transparent tejp som syftar till att minska plastavfall och främja hållbarhet, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Master Tape Cristal är tillverkad av förnybara material och kombinerar styrka och transparens på en nivå jämförbar med traditionell plasttejp. Den passar för en rad olika användningsområden, från presentinslagning till kontors- och förpackningsbruk.
Tejpen är återvinningsbar enligt EN13430 och CEPI:s riktlinjer och komposterbar enligt EN13432.
Enligt Ahlstrom har produkten utvecklats i nära samarbete med kunder och leverantörer. Den har redan mottagit positiv respons från tidiga användare, bland annat skolor, kontor och detaljhandlare.
Inkjetbläck från Riso certifieras med Svanen
Valezus-bläcken har fått den nordiska miljömärkningen.
Skrivartillverkaren Riso har certifierat inkjetbläck med den nordiska Svanen-märkningen. Certifieringen gäller bläcken till den arkmatade Valezus-produktionsskrivare som printar i hastigheter upp till 330 sidor i minuten, vilket Branschkoll tidigare rapporterat om.
”Riso är stolta över att bläcken för Valezus V2 har granskats av Svanen och uppfyller kriterierna enligt Svanens krav 041 för tryckerier och trycksaker. De kan därför användas i Svanenmärkta trycksaker”, skriver Lars Anderson, regional dealer manager för Riso i Norden, i ett Linkedin-inlägg.
Ny hybridkartong för krävande tryck och förpackningar
Algro Volume ska möta ”höga krav på finish, styvhet och bulk”.
Algro Volume är en ny kartong från papperstillverkaren Sappi Europe som riktar sig till både tryckta grafiska produkter och förpackningar. Kartongens uppbyggnad består av BCTMP (blekt kemisk-termomekanisk pappersmassa) i kärnan och långfibrig cellulosa på ytskikten för styrka och styvhet.
För höga krav
”Den är perfekt för krävande förpackningslösningar och andra grafiska tryckprodukter med höga krav på finish, styvhet och bulk.”, skriver återförsäljaren Papyrus på sin hemsida och som erbjuder kartongprodukten i sitt sortiment.
Lådor och skyltar
Algro Volume finns i flera ytvikter, från 220 till 380 gram, och är anpassad för offset, screentryck och flexotryck. Hybridkartongen lämpar sig för lådor och skyltar, men passar i ett urval även för vykort och andra trycksaker, papperskassar och omslag, enligt Papyrus.
Sappi tillverkar Algro Volume på sitt bruk i Maastricht, Nederländerna, av 100 procent jungfrufiber, enligt ett pressmeddelande. Kartongprodukten kan fås med PEFC- och FSC Mix Credit-certifiering från lager och ska vara leksakssäker och godkänd för kontakt med livsmedel.
www.hp.com
010-707 70 00
Antalis är en ledande distributör av papper, förpackningslösningar samt media och maskiner inom visuell kommunikation/storformat.
Nyheter från Antalis:
www.callassoftware.com
08-632 51 00
Kompetens och lösningar till grafisk industri
Nyheter från Edvard Schneidler AB:
www.fujifilm.com
www.gop.se
www.kornit.com
www.ricoh.com