Logga in

Konica Minolta har vunnit den kända EDP Award inom production printing

29 augusti, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2013-08-28

Konica Minolta har återigen tilldelas ett pris från den berömda European Digital Press Association (EDP), en allians av Europas ledande digitalt tryckta tidskrifter, som har mer än en miljon läsare. EDP ​​Juryn valde bizhub PRESS 1250-serien (bizhub PRESS1250/1250P, bizhub PRESS 1052 samt bizhub PRO 1052) som vinnare i kategorin ”Bästa produktionsenhet för ark” 2013. Att vinna EDP Award visar på Konica Minoltas framgång på den europeiska production printing marknaden: Företagets marknadsandelar i Europa inom detta segment är tvåsiffriga.

”Vi är stolta över att vår strävan att tillföra betydande värde till våra kunders verksamheter nu vinner internationellt erkännande. Efter att ha vunnit EDP Awards år 2009 och 2011 är vi glada att ytterligare en gång kunnat imponera juryn, nu med vår bizhub PRESS 1250-serie” säger Roy Spennare, affärsområdeschef för Production Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB. Alla EDP Awards utses av en teknisk kommitté med digitaltrycksspecialister, journalister samt tekniska konsulter och branschföreträdare. ”Det betyder mycket för oss, särskilt eftersom marknadsaktörerna i sektorn för tryckta produkter är involverade i beslutet,” tillägger Roy Spennare.

bizhub PRESS 1250-serien representerar enastående professionella lösningar för industriella ändamål: den kombinerar ett brett utbud av efterbehandlings­funktioner med utskriftshastigheter från 105 A4 / 60 A3-sidor per minut (spm) till 125 A4 / 70 A3 spm. bizhub PRESS 1250 är byggd för volymer på upp till 3 miljoner tryck per månad. Dessutom kan alla fyra modellerna integreras i arbetsflödeslösningar för effektiv köhantering – allt för att möta korta leveranstider. En driftsäker maskin med hög papperskapacitet samt i princip obegränsad tonerkapacitet ökar tillförlitligheten och bidrar betydligt till att minska kundernas kostnader.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.