Logga in

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

08 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras. 

Flaskan kommer från företaget Choose Water och har utvecklats av den brittiska forskaren James Longcroft, målsättningen är att ersätta plastflaskor och hjälpa till i kampen om plastfria hav. Flaskans yttre lager är gjort av återvunnet papper och det inre lagret är gjort av en komposit-lösning som James Longcroft och hans medarbetare tagit fram själva.

Alla beståndsdelar av flaskan förutom korken bryts ner inom tre veckor om den hamnar i vatten eller i en avfallsdeponi. Vidare så kan vattenlevande djur äta flaskan utan att det skadar dem. Flaskans stålkork rostar och bryts ner helt inom ett år.

Longcroft håller just nu på att få klart sina patent och har börjat söka gräsrotsfinansiering för att kunna massproducera flaskorna med målsättningen att de ska lanseras i september senare i år. Han har redan fått in över 35.000 pund, dessutom så kommer 100 procent av överskottet doneras till välgörenhetsorganisationen Water for Africa, uppger Two Sides.

 

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch

Komori i startgroparna att beta-testa sin Landapress

Japanska Komori ska börja testa Impremia NS40 – Komoris Landapress – ”ute på fältet” under våren 2019.

De gör bästa kartongen – enligt varumärkesägarna och konverterarna

The Origin Box är gjord av tre sorters pappersmaterial varav två, Invercote och Incada, tillverkas av Iggesund Paperboard som har ett av branschens mest värdefulla varumärken enligt en ny undersökning. (Bild: Iggesund Paperboard)

Iggesund och Stora Enso – med Billerudkorsnäs som utmanare – det är företagen som har de mest värdefulla varumärkena inom kartongförpackningar i Europa.

Mediebyråbarometern: Tufft för fackpress och direktreklam i september

Siffrorna visar en extra tuff månad för fackpress, direktreklam, dagspress och bio.

Därför skall du som arbetar med prepress och produktion komma till Grafkom Workflow Summit

För många som jobbar nära eller i grafisk produktion är det en utmaning att hitta tid att lära sig nya sätt att jobba. När nätverket Grafkom nu arrangerar Workflow Summit är det ett av problemen man vill lösa – och därför finns ett eget spår med föredrag fyllt av tips och idéer för att få till smartare arbetsflöden med både befintliga och nya verktyg. (mer…)

Digitalt jagar screentryck – ”break even”-nivåerna flyttas allt längre bort

Hur mycket mer får lokal och hållbar produktion kosta?