Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

MBO Komori

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten.

I oktober 2018 ville Heidelberg köpa MBO men affären blåstes av efter att konkurrensmyndigheten sagt nej.

Offsetpresstillverkaren Komori har sedan tidigare maskiner för efterbehandling av förpackningar men nu tar man sig alltså in även på civiltryck.

MBO har verksamhet i Tyskland och Portugal med totalt tre fabriker samt säljer sina maskiner på 60 marknader. Den årliga försäljningen ligger runt 52 miljoner euro. Senaste åren har man utvecklat nya lösningar med robotar som plockar och packar trycksaker.

När Heidelberg ville köpa MBO uppskattades värdet på affären till mellan 15 och 30 miljoner euro – man har inte heller den här gången gått ut med hur mycket man får betalt för företaget.

Källa: Komori, MBO

JustNu-kedjan får gratis PR

redaktionen@branschkoll.se

Konkurserna minskar kraftigt i grafisk bransch

Konkursnivån är normal för det totala näringslivet men grafiska- och kommunikationsbranschen klarar sig mycket bättre jämfört med 2010.

redaktionen@branschkoll.se

Tidningen är den nya katalogen

Att göra en tidning är lättare och mer flexibelt än en katalog vilket passar bra för företagen som hela tiden måste anpassa sin kommunikation efter trender och förändringar hos målgruppen.

redaktionen@branschkoll.se

Adobe släpper Enterprise Edition av Digital Publishing Suite för publicering på läsplattor

Pressmeddelande 2011-03-09

Adobe Systems släpper nu Enterprise Edition av Digital Publishing Suite, en ny version av Adobes familj med tjänster och teknik som hjälper mediaföretag att producera, publicera och sälja digitalt innehåll, tillsammans med mjukvara för presentation på mobila enheter. Enterprise-versionen vänder sig till större mediaföretag och ger dem möjlighet att skapa skräddarsydda publiceringslösningar för surfplattor utan att störa befintliga publicerings- och produktionssystem.

Digital Publishing Suite Enterprise Edition är bland annat avsedd för att skapa och producera digitala editioner för Android-baserade surfplattor som Motorola Xoom och Samsung Galaxy Tab, RIM PlayBook, samt för surfplattor som kör iOS. Denna lansering följer på nyheten om att Adobe Digital Publishing Suite kommer att stödja båda de ledande prenumerationstjänsterna för utgivare av digitala magasin och dagstidningar, Apple App Store Subscriptions och Google One Pass.

– Hela mediabranschen har fått en energikick av de nya surfplattorna, som banat väg för magasin och dagstidningar i nya spännande digitala format som engagerar läsarna och erbjuder annonsörer slagkraftiga interaktiva placeringar. Genom vårt samarbete med några av de främsta publicisterna under ett omfattande prerelease-program har Enterprise-versionen av Adobe Digital Publishing Suite fått sitt elddop och vi kan nu se fram emot ännu mer spännande innehåll som kommer till en surfplatta nära dig, säger David Wadhwani, chef för Creative and Interactive Solutions på Adobe.

Med Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite kan mediaföretag över hela världen bygga helt anpassade digitala publiceringslösningar med utgångspunkt i Adobe Creative Suite 5 och dess verktyg som är nära integrerade med Adobe Online Marketing Suite, liksom med befintliga redaktionella publiceringssystem och externa prenumerationssystem.

Adobe Digital Publishing Suite Enterprise Edition har valts av ett flertal ledande mediaföretag, bland andra Bonnier, Condé Nast, Globo Media Group, Martha Stewart Living Omnimedia och National Geographic – för att kunna erbjuda några av världens främsta tidningstitlar i nya digitala editioner på surfplattor.

Tjänster och funktioner för stora mediaföretag

Enterprise-versionen av Digital Publishing Suite omfattar en rad driftade tjänster och funktioner för mediaföretag. Bland de tillgängliga tjänsterna finns:

  • Distribution Service för lagring och distribution av digitala utgåvor till en rad olika slags enheter baserade på Android, iOS och RIM QNX.
  • Analytics Service för att analysera och optimera redaktionellt innehåll och annonser med stöd av inbyggda analysrapporter eller genom Adobe SiteCatalyst för mer utförliga rapporter och analyser.
  • Viewer Builder Service för att skapa, förhandsgranska och testa viewer-applikationer med eget varumärke.
  • E-commerce Service för försäljning av innehåll via mobila marknadsplatser som Apple App Store och Android Market, digitala detaljistkanaler och prenumerationer direkt från utgivaren.
  • Folio Producer Service för att hantera och överföra material direkt inifrån Adobe InDesign CS5 och organisera och skapa färdiga digitala publikationer.

Ytterligare information finns på www.adobe.com/digitalpublishing och på Digital Publishing-bloggen.

 

redaktionen@branschkoll.se