Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO
Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten.
I oktober 2018 ville Heidelberg köpa MBO men affären blåstes av efter att konkurrensmyndigheten sagt nej.
Offsetpresstillverkaren Komori har sedan tidigare maskiner för efterbehandling av förpackningar men nu tar man sig alltså in även på civiltryck.
MBO har verksamhet i Tyskland och Portugal med totalt tre fabriker samt säljer sina maskiner på 60 marknader. Den årliga försäljningen ligger runt 52 miljoner euro. Senaste åren har man utvecklat nya lösningar med robotar som plockar och packar trycksaker.
När Heidelberg ville köpa MBO uppskattades värdet på affären till mellan 15 och 30 miljoner euro – man har inte heller den här gången gått ut med hur mycket man får betalt för företaget.
Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen
Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.
Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder
”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.
YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik
Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.
De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda
Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.
Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist
Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.
OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt
För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.
Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.
Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.
På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.
Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall
Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.
Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.
Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG
Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.
– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.
Ahlsell fortsätter förvärva i Norge
Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.