Komori blir 100-procentig partner för Landas arkpressar

Man har nu skrivit avtal om att Komori ska leverera basen till samtliga Landas maskiner i arksegmentet.

Konsumenter rasar mot Ellos – tycker deras hållbarhetsarbete är greenwashing

Ämnen i artikeln: Textil

Kommer krävas allt större ansträngningar för att få använda ”H-ordet” framöver.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rekordhöga medieinvesteringar i april trots oroligheter – utomhus dominerade

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

I april ökademedieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 23,9 procent jämfört med samma period förgående år. Det är det tredje bästa resultatet för en aprilmånad sedan mätningarna började.

Månadens stora vinnare blev mediekategorin utomhus/trafikreklam med en ökning om 53,7 procent. Totalt förmedlades under april över 1,4 miljarder kronor, skriver Sveriges Mediebyråer.

– Efter en tillfällig nedgång i mars, som delvis berodde på periodisering, är medieinvesteringarna tillbaka med full styrka i april. Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna –noteringen för april är den tredje högsta i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat har medieinvesteringarna växt med 13,2 procent hittills i år och trots oroligheter i vår omvärld präglas mediemarknaden just nu av högt tryck och stark tillväxt. Det är tydligt att det fortsatt råder positiva tongångar i reklambranschen, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Det fanns några kategorier med negativ tillväxt också, främst dagspress kväll som backade 23,4 procent. Även kategorierna DR/Annonsblad samt bio backade.

”Massmedia slutsålt”

Det har varit hög efterfrågan på breda kanaler och TV samt utomhus/trafikreklam stod tillsammans för 44 procent av de totala medieinvesteringarna under månaden, alltså strax under 700 miljoner kronor.

Den höga efterfrågan på massmedier gör att dessa kanaler mer eller mindre är slutsålda. Även allas våran favoritkanal print hade ett uppsving och ökade med 10 procent under månaden.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nilssons Tryckeri köper Jako Tryckeri

Ämnen i artikeln: Nilssons Tryckeri

Breddar utbudet och får in nya produkter som pärmar, menyer, lådor och boxar.

För en tid sedan skrev Branschkoll att Jako Tryckeri i Torup var till salu. Nu står det klart att köparen är Nilssons Tryckeri i Bjärnum.

Jako Tryckeri tas in som en bifirma till Nilssons och även kvar som varumärke. Man ska fortsätta tillverka och sälja spiralbundna anteckningsböcker och broschyrer samt klädda pärmar och lådor. Perga of Sweden är ett varumärken som man använder mot marknaden och man är representanter för Italienska Lediberg som tillverkar anteckningsböcker.

Jako har en omsättning på mellan sju och åtta miljoner kronor och har idag sex medarbetare. Tillverkningen ska ligga kvar i Torup.

– Anders Öberg som drivit Jako är kvar i bolaget i cirka åtta månader och det finns i dagsläget inga planer på att flytta verksamheten, berättar Anders Jacobsson på Nilssons Tryckeri för Branschkoll.

Med förvärvet breddar Nilssons Tryckeri sitt erbjudande kring anteckningsböcker, block och mappar och tillför också nya produkter som pärmar, menyer, lådor och boxar med tillverkning i egna fabriker i Bjärnum och Torup.

– Vi talar om en tilltalande kombination av form, tryck och material som förstärker budskapet genom produkter som är Svanenmärkta eller FSC-godkända, berättar Anders Jacobsson.

Tack vare produktion på två ställen säger man sig säkerställer både kvalitet och ledtider

– Vi ser med glädje fram emot att kunna erbjuda ett sortiment av produkter som stärker våra kunders möjlighet att profilera sig på sin marknad.

Ämnen i artikeln: Nilssons Tryckeri
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Skogsbolagens lönsamhet raketökar

Q1-resultaten är MER än tillfredsställande för flera av skogs- och pappersbolagen.

✔️8 bolag ökar vinsten med över 100% ✔️6 bolag har en ebit-marginal över 20% ✔️ Alla ökar försäljningen

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpacknings- och etikettkoncern fortsätter växa – köper inom hälsosektorn

Ämnen i artikeln: Etikettförpackning

Tryckeriet, som nu blir en del av den växande koncernen, är inriktat mot läkemedelsindustrin samt hälso- och skönhetsvård.

Ämnen i artikeln: Etikettförpackning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kriget i Ukraina ger högre massavedspriser

Ämnen i artikeln: Priset på papper

Massaveden står inför en tydlig uppgång. Träpriserna rusar, enligt ny rapport.

Ämnen i artikeln: Priset på papper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brand i returpapperscentral i Uppsala

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri investerar i digitalpress för wellpapp

Installationen ska ske under maj och ska optimera logistikflöden och få bort överupplagor.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Systembolaget inför miljömärkning för förpackningar

90 procent av konsumenterna vill göra hållbara val. Så här ser de olika förpackningarnas klimatpåverkan ut.

redaktionen@branschkoll.se

Nästan förpackningsfri butik finalist i startuptävling

Har tre butiker för livsmedel och förbrukningsmaterial. Ska göra dagligvaruhandeln mer cirkulär med franchisekoncept.

redaktionen@branschkoll.se
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]