Kommentar: Är det viktigt att köpa trycksaker lokalt?

prints morten

Morten Reitoft, redaktör på Inkish, delar med sig av sina tankar kring lokal och global konkurrens inom tryckeribranschen. ”jag tror inte att det är tryggare eller säkrare att köpa från er än från någon annan.”.

Branschkoll publicerade den 19 mars en artikel om ett nytt svenskt initiativ som kallas flipptryck.se – som drivs av det Stockholmsbaserade tryckeriet Åtta45.

Artikeln hade rubriken ”Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”” och texten nedan är en kommentar från Morten Reitoft, redaktör Inkish, till artikeln.

Är det viktigt att köpa tryck lokalt? om svaret är ja – är prismatchning viktigt? Och om det är så – kan ett svenskt tryckeri matcha priser från var som helst?

Morten Reitoft

Morten Reifot, redaktör Inkish.

Av: Morten Reitoft, Redaktör Inkish

Artikelns titeln tyder på att kunder i Sverige inte längre behöver köpa från utländska leverantörer – eftersom också priserna kommer att matchas. För mig väcker det en hel del frågor som kan vara intressanta att diskutera – och vem vet, vi kanske kan göra det när vi träffas på Print Next 18 i Stockholm i slutet av april.

En av de återkommande frågorna i alla branscher är lokalt eller globalt. Sverige har blivit en rik nation genom att exportera vapen, bilar, flygplan, järn, industriella produkter, tjänster och många fler produkter, och Sverige har blivit mycket framgångsrikt och förmöget trots de höga skatterna och höga levnadskostnader – vissa säger även på grund av välfärden.

Många människor i de Skandinaviska länderna uppskattar den Nordiska modellen där vi oavsett dessa odds har kunnat föra handel och blivit vinnare – även i ett globalt perspektiv. Globalisering och öppenhet i den internationella handeln har gynnat medborgarna enormt. Kapitalism och fri handel har gett konsumenterna bättre produkter, bättre service, lägre priser och har fått företagen att säkerställa utvecklingen av bättre produkter, bättre incitament för högre produktivitet och många andra delar som också har bidragit till välståndet.

Så vad är det som oroar mig mest över globaliseringen? När Flipptryck väljer termer som ”vår marknad” och ”ge de utländska aktörerna en match” – är det en trend vi ser på många andra ställen. När Donald Trump vill ”Make America Great Again”, understrycker han en trend man ser i många länder, att man inte vill ha den internationella konkurrensen. Att man inte vill ha fri handel och att man inte vill ha de fördelar som en dynamisk marknad ger.

I åratal har det varit en megatrend att ”köpa lokalt” och ”vara ansvarsfull” på många olika nivåer. Detta har varit i förhållande till mat, lokalt hantverk och många andra saker – och tydligen nu också när det gäller att köpa tryck. Kuvertteamet har under flera år främjat ”Print by Sweden” och nu blir Flipptryck en ny aktör som beslutat sig för att följa med i denna utveckling. Jag är säker på att många svenska tryckerier hoppas på en konsument-efterfrågan för lokalt producerade produkter – eller? 

Annons

Jag tycker att det är konstigt och oroande. Tänk dig att du tar det till nästa nivå där du endast köper från den kommun du är en del av? Eller bara väljer att köpa från den staden du bor i? Konkurrensen kommer att vara begränsad. Produktutveckling kommer att vara begränsad och jag har svårt att se vem som kommer att dra nytta av detta trångsynta inriktade fokus. Vad händer om ett tryckeri blir framgångsrikt och vill expandera till andra marknader? Hur ska marknaden reagerar på detta fåniga ”köpa svenskt”-synsätt när säljaren är belägen i ett annat land?

Men låt oss anta att detta är en bra idé (det är det inte i min mening) – nästa fråga är om priserna ska matchas? Eller om kunderna kommer att köpa tryck som är ”Made in Sweden” trots priserna från exempelvis utländska tryckerier. Om detta är kvalitet – bör priserna spegla kostnaden för att producera lokalt. Detta bör per definition öppna upp för lokal konkurrens och sedan hålla en balans som gynnar konsumenten.

Flipptryck lägger emellertid till en annan term till ekvationen som enligt min mening inte är bra – att de ska ge de utländska tryckerierna en match – innebär det inte att man också matchar priserna? I artikeln på Branschkoll säger man att tre parametrar kommer att stödja deras konverteringpriser, funktioner, och slutligen ”trygghet”.

Om detta också innebär matchade priser från utländska tryckerier så betyder det att den lokala konkurrensen inte kommer att kunna etableras och Flipptryck kommer själva att gynnas av mass-tryck, och exakt samma problem som är anledningen till att utländska tryckerier är fruktade och ses som orättvis konkurrens. 

Man kan inte leverera på detta löfte. Priserna är en relation mellan kapitalkostnad, arbetskostnad, materialkostnad och era driftskostnader. Så antingen är detta bara en marknadsförings-”bluff” eller så kommer det att leda till förlust och en negativ pris-spiral för hela marknaden.

Det leder mig till den sista frågan från min rubrik. Kan ett svenskt tryckeri alls konkurrera i pris? Ok, så om vi bara tar några av de priser de har på sin hemsida så ligger de HÖGT över priserna i Danmark. Ett exempel kan vara en roll-up som på Flipptryck kostar 745 SEK + moms – det är cirka 73€ – samma mekanism och liknande kvalitet i Danmark säljs för 53€, vilket är cirka 27% billigare och jag gissar, utan att kontrollera, att priserna i Polen och Tyskland är ännu lägre. Tänk på att mekanismen troligen är tillverkad i Kina, materialet i Tyskland, skrivaren i Japan – det enda som finns kvar i ekvationen att ”köpa svenskt” är enligt min mening arbetskraften. Arbetskostnaden är högre i Sverige. Arbetsförhållanden är olika och värdet på den produkt som trycks i Sverige – ja, jag vet inte om det är värt ett sådant värde som kan rättfärdiga ett betydligt högre pris?

Så gör Flipptryck något galet? Nej – naturligtvis finns det lokala intressen i att hålla företag inom landet. Naturligtvis är det viktigt att hålla en aktiv arbetskraft. Och det finns naturligtvis de nationella känslorna som ingen kan avvisa – tydligen både för tryckerier och för Trump. Men – er konkurrens ska avse service, kvalitet, klokhet och alla saker som kan motivera ett högre pris och även ge ett fokus på värde snarare än pris.

Konsekvenser – absolut. När Flipptryck kommer att justera priserna till Europeisk nivå (jag har inte kollat upp något annat än en roll-up) så kommer andra tryckeri i Sverige att antingen SÄNKA priserna eller komma upp med produkter och tjänster som motiverar ett högre pris och ett högre värde för kunden – vilket så småningom kommer att göra Flipptryck och andra online-tryckerier som främst fokuserar på priser mindre lönsamma och mindre intressanta att jobba med – så alla goda intentioner och i min mening helt fel fokus kommer bara att skapa en negativ pris-spiral, kommer inte att stödja vår bransch, inte vara stöd för expansion och tillväxt, utan bara för kunder som kanske inte bryr sig om de köper från Print24 eller från Flipptryck – om pris, produkt och service ändå är den samma.

Mitt påstående är att konverteringen på tryckta produkter huvudsakligen har att göra med priser och mindre att göra med andra parametrar eftersom online-tryck är standardiserade produkter och tjänster. Om du tror att du kan göra köpupplevelsen bättre – då borde många saker bli bättre – vad sägs om att bara använda svenska ord och uttryck (’Don’t have an account? Register a new account!’, etc.)

Köpupplevelsen på flipptryck.se är mer eller mindre den samma som hos alla andra standardiserade webb-till-tryck lösningar. Bra eller dåligt beror på kompetens och hur van du redan är att använda webb-till-tryck tjänster.

Detta är inte en vendetta mot Flipptryck eller något annat online-företag för den delen. Jag gillar bara inte när företag hävdar saker som de sedan inte levererar på. Er webbplats är inte lättare att använda än någon annan och jag tror inte att det är tryggare eller säkrare att köpa från er än från någon annan.

Ska vi prata om detta?

Av Morten Reitoft, Redaktör Inkish

Annons

Hon byter bransch – blir ny tryckare i byn

Mia Vindelhed 1800

Mia Vindelhed gör en nystart i livet och satsar på tryckeri i nytt namn.

Mia Vindelhed gör en omstart i livet och ger sig in i tryckbranschen. Hon har köpt enmanstryckeriet Kaffe, Skog och Tryck i Västerbottniska Vindeln. I och med ägarbytet passar hon samtidigt på att byta namn på företaget till Mias tryck och konsulting AB. Det nya bolaget registrerades hos Bolagsverket 9 april.

– Jag köper hennes (förre ägaren) grejer så att jag kan trycka på kläder, göra skyltar och branda bilar, förklarar Mia Vindelhed.

En familjehistoria bakom

Både Mias morfar och pappa har huserat i lokalerna med sina respektive fotoverksamheter. Några ägarskiften senare på adressen i Vindeln flyttade tryckeriet och pappershandeln Kaffe, Skog och Tryck in.

Hur kommer det sig att du ger dig in i tryckbranschen?

– Jag hörde att hon skulle sälja och tänkte att någon i byn måste ju förvalta det här. Om någon inte gör det så får jag göra det. Jag hade en annan anställning och funderade ganska länge vad man skulle kunna göra och kom fram till att det passade ganska bra att ta över.

En blandad mix

Hon säger att det finns mycket företagare och industrier i Vindelns kommun:

Annons

– Jag skulle gärna vilja konsulta till mässor så att jag kan sälja mer till mässor och event. Men också göra mer branding så att man får ett helt paket. Det finns också massa småföretag som kanske vill ha dekaler till bilen, kepsar eller så. Och snart kommer studenten. Då kommer jag göra skyltar till privatpersoner. Så det kommer att var lite blandat.

Hur långt har du kommit i starten?

– Jag är snart igång. De beställningar jag får de gör jag. Men sedan har jag inte börjat marknadsföra mig än. Jag känner att jag måste lära mig mer och bli mer skillad, säger hon och tillägger att hon får hjälp i uppstarten av förre ägaren.

Ska flytta tryckeriet

Själv har Mia tidigare varit på Cranab och närmast kommer hon från en tjänst som verksamhetsledare på Tegnässkidan. I båda rollerna har hon jobbat en hel del med grafisk design och produktion.

– Det har alltid funnits ett intresse hos mig för form och färg.

Tryckeriet kommer dock inte fortsätta husera i hennes morfars och pappas gamla lokaler.

– Det var lite nostalgi att vara där, men vi har just byggt ett garage med en övervåning och då passar det ypperligt att kunna flytta det till Tvärålund, 1,5 mil utanför Vindeln.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tabs konkurs: Slutdatum för anbud skjuts fram

Jorgen W v tab 2
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Deadline för att buda på V-tab sattes till tisdag 16 april ✔️Efter önskemål från anbudsgivare skjuts datumet upp ✔️Då tror konkursförvaltaren att en uppgörelse med köpare är klar

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholmstryckeri växer med retuschavdelning och nyanställningar

N2A4564 1800 800

Företaget fortsätter rekrytera på säljsidan. Och efter att ha tagit över delar av ett konkursbo kan nu också provtrycksproduktionen leva vidare i tryckeriets regi.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det blir tryckeriernas viktigaste investeringar på Drupa

Kollage 1800

Åker tryckerierna till Drupa, eller inte? Hur ska de utveckla sina verksamheter och vad ligger i nästa investeringsrunda enligt plan. Branschkoll har pratat med tolv svenska tryckerier från norr till söder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckerikoncern förvärvar expoaktör – ska omsätta 100 miljoner redan 2025

Aksell Moelven scaled 1

Samlar verksamheten i egen juridisk enhet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Norskt mediehus investerar i egen tryckpress – ”ger enorm flexibilitet”

ogo 20200603 20340

Blir billigare att trycka själva – och värdet på produkten ökar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så mycket har tryckerierna kvar i uppskjuten skatt

skatteverket cut

Och så här går det med återbetalningarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Stor svensk organisation upphandlar tryck

150 tryckuppdrag per år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Södra genomför nya prishöjningar på massaved

Sodra massa
Ämnen i artikeln: Södra

”Ett historiskt utbudsöverskott har övergått till ett strukturellt råvaruunderskott”.

Ämnen i artikeln: Södra
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Största utställaren på Drupa – och andra saker att ha koll på inför årets stora mässa

drupa16 jv9230 1800
Ämnen i artikeln: Drupa

I fredags hade nätverket Grafkom ett webbinarium inför Drupa. Här kan du se det.

Om du vill få lite bättre koll på vad som händer på kommande Drupa så kan nu nu se en genomgång som Morten Reitoft från Inkish gjorde för Grafkoms medlemmar i förra veckan.

Se seminariet nedan – men först en lista som sammanfattar en del av det som sägs:

  • Morten ger en övergripande bild av mässan, vilka blir de stora utställarna och vilka kommer inte att ställa ut alls.
  • Även om allt fler leverantörer som ställer ut inte anpassar sina lanseringar lika mycket efter mässan längre så kommer det att vara en hel del stora nyheter som visas upp.
  • 30 procent av alla utställare är kinesiska bolag – vad detta betyder berättar Morten en del om.
  • Allt fler utställare visar upp kompletta produktionsflöden – snarare än fristående maskiner
  • Räkna med massor av robotar
  • Nyheter inom inkjet – bland annat kommer nya affärsmodeller kring färg
  • I vilka hallar finns de små och intressanta start-up-bolagen?
  • … och vem är största utställaren?

Se hela seminariet här:

Ämnen i artikeln: Drupa
redaktionen@branschkoll.se
Annons