Logga in

Kodaks flexoverksamhet får nytt namn – försäljningen klar

11 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Nya namnet hämtas från historien – och blickar framåt.

Det nya namnet på Kodaks sålda flexo-del blir Miraclon – men varumärket Kodak består.

Namnet hämtar man från Kodaks kliché-material för traditionellt högtryck (letter press) som sedan tidigare heter just Miraclon. Själva beskriver man namnet som ett mirakel – ”mira” – som skapar perfekta kopior – ”clon” – av originalet.

Huvudprodukten – utrustning och tryckformar för flexotryck – går fortsatt under det välkända namnet Kodak Flexcel. Namnet Kodak används alltså fortsatt av den nya ägaren. En ny webbsajt har satts upp på miraclon.com.

Försäljningen till Montagu är nu slutligt klar, meddelar Kodak i ett pressmeddelande. De cirka 340 miljoner dollar man får för verksamheten ska användas för att minska Kodaks skulder.

Skriv ut stora expo-produkter – ny 3D-utmanare kommer från Sverige

Nya möjligheter med stora 3D-utskrifter – nytt bolag en av Sveriges hetaste start-up.

Ny kampanj: Budskapet om papprets kraft och hållbarhet måste spridas brett

Vill visa kraften och hållbarheten i pappersburen information – ”kunderna ska inte känna några tvivel för att använda papper som kommunikationskanal” (mer…)

Följ konkurser och varsel i kommunikationsbranschen – Grafisk bransch hänger inte med övriga näringslivet

Branschkoll har idag nylanserat sidorna för konkurs- och varselstatistik i kommunikationsbranschen. Nya diagram uppdateras nu löpande så fort ny statistik kommer in från de olika källorna. Augustisiffrorna har precis landat.

Oatly fortsätter med sin skarpa fysiska kommunikation – nu också med produktmedia

I dagarna lanserade Oatly sin senaste kampanj ”spola mjölken” med stora inslag av fysisk kommunikation.

Bonnierförlagen anställer stjärnskott som ny vd

(Foto: Peter Jönsson)

Sara Börsvik tar i januari över som vd för Bonnierförlagen efter Håkan Rudels. (mer…)

Två nischade förpackningsbolag går samman – ny webbshop redan öppnad

Lennart Myrlöv och Peter Sandström från Grycksbo Box & Print tillsammans med Jakob Skarin från Jakebox. (Bild: Press)

Jakebox och Grycksbo Box & Print går samman i det nya bolaget Niceboxes. (mer…)

Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning.  (mer…)

Tryckeri byter ut offset mot två nya digitalpressar

Investerar stort i digitaltryck. (mer…)

Z-Profil tecknar globalt avtal med jättekund

Z-Profil ska framöver sköta hanteringen av Komatsu Forests arbetskläder och produktmedia. (mer…)