Kodak vill sälja flexoverksamheten för att betala skulder – och finansiera utveckling
Det är Kodaks Flexographic Packaging Division (FPD) som de avser att sälja. Förtjänsten ska bland annat användas till att betala skulder, och finansiera verksamheter som visar utvecklingspotential så som tryckplåtarna Sonora, inkjet-verksamheten och mjukvara för arbetsflöden.
– Vi har utvärderat olika sätt att få in pengar i bolaget de senaste åren och vi tror att det här är rätt tid för oss att omvandla vår tillgång [FPD] till pengar, säger vd Jeff Clarke.
Kodaks Flexographic Packaging Division tillverkar och säljer Flexcel NX, förbrukningsvaror och relaterade produkter. Området omsätter 150 miljoner dollar och har en Ebitda på 33 miljoner dollar, vilken var en ökning med 9 respektive 18 procent, sen förgående år. I dagsläget anställer verksamhetsområdet cirka 300 personer.
Under försäljningsprocessen ska Kodak fortsätta investera i FPD genom att expandera tillverkningskapaciteten och utveckla sin teknologi, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Kodak tillkännagjorde också att de de ingått ett icke bindande avtal i vilket de avser att låna 400 miljoner dollar under en 18-månadersperiod för att kunna få ut maximalt från FPD-försäljningen.
Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige
Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.
Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.
Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.
Fokus på tillväxt i norra Europa
Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.
– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.
”Hon är rätt person”
Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:
– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.
Vill bygga vidare på stark grund
Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.
– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.
Börsnoterad posteraktör i knipa – genomgår massiv utspädning av aktier
Nu tar långivarna över kontrollen.
Fler tryckerier lyfter fördelarna med svensk produktion
Ytterligare två tryckerier har paketerat koncept med svenskmärkt produktion.
Addbrand investerar i digitalpress
Ser ökad efterfrågan och satsar på befintlig maskinmodell: ”mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss”.
Addbrand har beslutat att installera en ny HP Indigo 7900 i sin maskinpark. Investeringen ska stärka företagets produktionskapacitet och möta ökad efterfrågan, meddelar leverantören Visutech.
Den nya digitala tryckpressen ska placeras bredvid företagets befintliga maskin av samma modell. Maskinen väntas vara i drift i januari.
Patrik Sjölin, vd på Addbrand, säger i ett uttalande:
– Att investera i ytterligare en HP Indigo 7900 är ett naturligt steg för oss. Vi har använt HP Indigo-teknologin i många år och är mycket nöjda med både kvaliteten och flexibiliteten den ger oss med att kunna trycka med upp till sju färger i pressen.
Tryckeri överklagade i domstol – fick rätt och kammar hem upphandling
Uppskjuten skatt inte grund att förkasta ett anbud.
Norskt bokbinderi: ”Kapaciteten i Sverige är begränsad”
Bokbinderiet Johnsen, en del av Merkur-gruppen, ser möjligheter att ta större marknad i Sverige.
Boktryckeri startar med produktion av interaktiva böcker
Inleder samarbete med svenskt techbolag för att göra den tryckta boken till en interaktiv läsupplevelse.
De ska foliera tåg och byggnader till ett värde av 100 miljoner
Tre skylt- och dekorföretag får dela på kakan.