Logga in

Kodak ska vinna de ungas hjärtan med hjälp av kläder

24 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

(Bild: Kodak)

Kodak har släppt en brännhet kollektion i ett samarbete med modeföretaget 21 Forever. 

Kollektionen består av 26 unika och färgglada plagg med designinspiration hämtad från 90-talet och företagets gamla Nascar-team. Bland plaggen finns bland annat t-shirts, linnen, jackor, tjocktröjor och pikétröjor.

Målet med kollektionen är att vinna de yngres hjärtan för att kunna fortsätta vara ett relevant varumärke även i framtiden. Trots att bolagets kärnverksamhet har varit någorlunda diffus i konsumentledet sedan världen slutade använda kamerafilm för dryg 20 år sedan.

Dany Atkins som är varumärkesansvarig på Kodak hoppas företaget återigen ska kunna uppleva dess glansdagar, i ett uttalande säger hon:

– Min ambition är att åter göra Kodak till ett av världens mest välkända och omtyckta varumärken, skriver Vox.

Kollektionen som släpptes nu i september ska gå ut till över sexhundra 21 Forever-butiker runt om i världen. Än så länge finns dock kollektionen inte tillgäng i Europa, men ska enligt uppgift vara tillgänglig i Europa från och med 11 oktober.

Lärdomen här är att det går att modernisera ett varumärke på fler än ett sätt. Och att en klädkollektion kan vara ett utmärkt sätt att göra det på, speciellt om företaget inte vanligtvis förknippas med just kläder.

Mer information hittar du på Kodaks webbplats eller i Youtube-videon nedan.

Hur ser en förpackning ut 2030?

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. (mer…)

Installerar 50-meters offsetpress med rullmatning

Klaus Sauer är vd för Saxoprint som investerar tungt i ny teknik för att kunna vara billigast på marknaden.

Tyska online-tryckeriet Saxoprint (en del av Cewe) installerade i januari världens första Heidelberg Speedmaster XL162-8P med rullmatningstekniken Cutstar. Storleken på både pressen och företaget ger perspektiv.

Stor tryckeriupphandling avgjord – men få vinnare

Få vinnare i upphandlingshärvorna – allt högre kostnader att vara med i ”spelet”.

En av världens vackraste böcker är tryckt i Göteborg

Göteborgstryckeriet och deras ”Hybrid Print Technology” har gett utdelning . (Bild: Göteborgstryckeriet)

Världens vackraste böcker 2019 är utsedda. Bland pristagarna finns en svensk bok – tryckt av Göteborgstryckeriet. (mer…)

Fem intressanta företagsbesök på Print Next 19 – ”begränsat antal platser”

Ta chansen att besöka Brandfactorys nya och samordnade anläggning i Farsta, SDK DR Service som nyligen köpte Ranhammar, Arkitektkopias huvudenhet i Stockholm med bland annat 3D-print, ”action marketing”-tryckeriet Realtryck och Visual Art som är visionärer inom digitala skyltar.  (mer…)

Tierps Tryckeri digitaliserar – så här startade resan

Håkan Monfors och Peter Agell på Tierps Tryckeri tillsammans med Niclas Wahlgren från Gibon i Gävle och Mikael Pettersson och Roy Spennare på Konica Minolta.

Våren 2018 anställde familjeägda Tierps Tryckeri Håkan Monfors som ny extern vd. Uppdraget var att modernisera företaget och ta det in i en digital framtid – vilket nio månader senare har resulterat i det offensiva beslutet att ersätta sin offsetpress mot en digital tryckpress. (mer…)

Trycksaker och produktmedia – bland Europas snabbast växande företag

E-handel av trycksaker och produktmedia växer kraftigt och två av bolagen i branschen är bland de snabbast växande i Europa just nu och på den svenska marknaden finns en del av tillväxten. Flera svenska bolag i kommunikationsbranschen tar sig också in på årets lista.

Justnu-ägare köper broker – nybildade Brover Group gör sitt första förvärv

Alldeles nyligen skrev vi om att Brover Group bildats ur Justnus moderbolag som ett investment-bolag i grafisk bransch. Nu annonserar bolaget sitt första förvärv.  (mer…)

Investerar 5 miljoner i offset – ska bli störst i Norrland

Lennie Nylén vd Arkitektkopia i Umeå till vänster och till höger Per Lundberg, vd på Lundbergs Grafiska, som levererar tryckpressen.

Arkitektkopia i Umeå har investerat i en offsetpress för att kunna möta efterfrågan från kunderna. (mer…)