Logga in

Kodak ska vinna de ungas hjärtan med hjälp av kläder

24 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

(Bild: Kodak)

Kodak har släppt en brännhet kollektion i ett samarbete med modeföretaget 21 Forever. 

Kollektionen består av 26 unika och färgglada plagg med designinspiration hämtad från 90-talet och företagets gamla Nascar-team. Bland plaggen finns bland annat t-shirts, linnen, jackor, tjocktröjor och pikétröjor.

Målet med kollektionen är att vinna de yngres hjärtan för att kunna fortsätta vara ett relevant varumärke även i framtiden. Trots att bolagets kärnverksamhet har varit någorlunda diffus i konsumentledet sedan världen slutade använda kamerafilm för dryg 20 år sedan.

Dany Atkins som är varumärkesansvarig på Kodak hoppas företaget återigen ska kunna uppleva dess glansdagar, i ett uttalande säger hon:

– Min ambition är att åter göra Kodak till ett av världens mest välkända och omtyckta varumärken, skriver Vox.

Kollektionen som släpptes nu i september ska gå ut till över sexhundra 21 Forever-butiker runt om i världen. Än så länge finns dock kollektionen inte tillgäng i Europa, men ska enligt uppgift vara tillgänglig i Europa från och med 11 oktober.

Lärdomen här är att det går att modernisera ett varumärke på fler än ett sätt. Och att en klädkollektion kan vara ett utmärkt sätt att göra det på, speciellt om företaget inte vanligtvis förknippas med just kläder.

Mer information hittar du på Kodaks webbplats eller i Youtube-videon nedan.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch