Logga in

Kodak rusar på börsen efter lansering av kryptovaluta

11 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Kodak lanserar i ett samarbete med Wenn Digital den egna kryptovaluta Kodakcoin tillsammans med en plattform för att sälja och kontrollera bilder. Börsvärdet rusade på nyheten och aktien var som mest upp nästan 300 procent.

Genom blockkedjeteknologi ska Kodaks nya plattform, som fått namnet Kodakone, hjälpa fotografer och bildskapare att kontrollera upphovsrätten för deras bilder. Blockkedjan kommer möjliggöra en krypterad, digital huvudbok som håller koll på vem som äger de bilder som ingår i plattformen. Vidare kommer fotografer kunna få betalt för sina bilder genom plattformen.

Fotografer och bildskapare kommer kunna ladda upp nytt och befintligt material till Kokadone och licensiera det genom plattformen. Tanken bakom initiativet är att underlätta licensiering och försäljning av bilder för fotografer. Vidare kommer Kodakone använda ”spindlar” för att skydda och säkra registrerade bilder.

– För många i teknikindustrin är blockkedja och kryptovaluta heta ord. För fotografer som länge kämpat med att få kontroll över var och hur deras arbete används så är dessa ord nycklar till att lösa det som har känts som ett olösbart problem, säger Kodaks vd Jeff Clarke, i ett pressmeddelande.

Marknaden tog emot beskedet väl

Kursgrafen efter nyheten.

Kodaks aktie sköt i höjden och med en stängningskurs på 10,60 USD i går – jämfört med 3,13 USD i tisdags. Kryptovalutor är väldigt hett just nu och kombinerat med ett stort företag så blir det intressant för en större målgrupp.

Det är samarbetspartnern Wenn Digital som utvecklat teknologin åt Kodak med deras expertis från blockkedjor och kryptovalutor. Och deras dotterbolag Wenn Media som samarbetar med 2.500 professionella fotografer.

Mer om projektet och dess framtid kan du läsa om här.

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch