Logga in

Kodak lanserar sin första professionella 3D-skrivare – svenskt bolag ska sälja den i Norden

14 december, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Kodaks senaste, och enligt återförsäljaren, första professionella 3D-skrivare har nyligen lanserats och det blir upp till en svenskt bolag att ta den till Norden.

3D-skrivaren har fått namnet Kodak Portrait och den kommer säljas i Norden av Västervik-företaget 3D Center.

På sin webbplats skriver 3D Center att Kodaks skrivare är utrustad med teknik som möjliggör att en och samma utskrift kan använda sig av olika material och färger. Vidare så är Kodak Portrait utrustad med ett aktivt kolfilter som gör att den kan användas i känsliga miljöer, exempelvis kontor och klassrum.

3D-skrivaren kostar 2.999 euro enligt ett produktblad från Kodak, där hittar du även fler specifikationer.

Söker fler återförsäljare

3D Center omsatte 20,6 miljoner kronor 2017/18 och hade 4 anställda. Bolaget är en återförsäljare av 3D-skrivare och erbjuder även utbildningar och tester av olika 3D-skrivare. Bolaget annonserar på sin webbplats att de är på jakt efter samarbeten med företag som är intresserade av att bli återförsäljare av Kodak Portrait.

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)