Gå till innehållet

Klubbfotbollen behöver promotionbranschens hjälp

Utmaningarna som fotbollsklubbarna står inför, och möjligheten för branschen att hjälpa till. 

Puls

Produktmedia och fotboll är på pappret en utmärkt kombo och även om det säljs en hel del produktmedia, eller merchandise som de ofta väljer att kalla det, så har fotbollsklubbarna ofta problem med att få det till en lönsam affär.

För inte så länge sedan släppte AIK Merchandise AB sitt bokslut, alltså bolaget som sköter klubbens försäljning av produktmedia, och de visade upp ett negativt rörelseresultat på -2,8 miljoner kronor. Omsättningen sjönk också med över 25 procent, motsvarande 5,5 miljoner kronor. Kollar man på bolagets fem senaste bokslut (2013-2017) så ligger de lite drygt 1,4 miljoner kronor back. Pengar som moderklubben har fått skjuta till.

Ett annat exempel är IFK Göteborg Promotion AB, som sköter IFK Göteborgs försäljning av produktmedia. Det bolaget har gått något bättre de senaste åren, dock har de haft en betydligt lägre omsättning än AIK. Men 2017 var ett tufft år för bolaget och rörelseresultatet skrevs till -0,3 miljoner kronor. Samtidigt som de sänkte sin omsättning med cirka -2,4 miljoner kronor från 9,4 till 6,9 miljoner kronor.

Därför har klubbarna svårt att få lönsamhet i verksamheten

Fotbollsklubbar sysslar främst med just fotboll och produktmedia tillhör inte deras kärnverksamhet, även om det definitivt är en viktig del av verksamheten. Och det tycks vara standard inom svensk klubbfotboll att sköta sin egen försäljning av produktmedia, även om det har visat sig vara en svår nöt att knäcka.

En teori som bloggaren Osynliga Handen lägger fram kring varför det är svårt för klubbarna att se någon lönsamhet är att deras omsättningshastighet på lagren är för låg. Och att klubbarna måste bli bättre på produktutveckling, inköp och distribution för att få lönsamhet i sin verksamhet.

Och om vi utgår från det här så har svenska fotbollsklubbar två alternativ, bli bättre själva eller ta hjälp. Vissa har redan tagit hjälp, Intersport sköter försäljningen åt ett par fotbollslag, inte minst Sveriges landslag (tillsammans med några andra aktörer), dessutom så sköter de Hammarbys försäljning, ett upplägg som gjort att Hammarby haft lönsamhet i sin produktmedia-försäljning tre år i rad, enligt Osynliga Handen.

Sammanfattningsvis behöver alltså svensk klubbfotboll hjälp med:

  • Försäljning
  • Produktutveckling
  • Logistik

Annars så kommer det fortsätta se dystert ut när boksluten ramlar in och klubbarna kommer behöva sticka in pengar som hade kunnat gå till spelarköp, bättre läktare och mycket annat.

Det här gäller självklart inte bara fotboll utan all klubbverksamhet runt om i Sverige. Så möjligheterna är väldigt stora.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll