Klimatkalkylstandard för trycksaker

”ISO 16759 Quantification and communication of the carbon footprint of print media products” är klar! Standarden kommer att stärka den grafiska branschens trovärdighet när den får genomslag och kan bli ett viktigt verktyg för trycksaksköpare och konsumenter att förstå det tryckta mediets miljöpåverkan.

Standarden är ett ramverk som kan användas för att bygga verktyg för beräkning av en trycksaks klimatpåverkan. Nu kommer hela den grafiska branschen att kunna beräkna koldioxidutsläpp för sina trycksaker med flera olika verktyg. Siffrorna blir med hjälp av standarden jämförbara och mer trovärdiga.

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

”ISO 16759 Quantification and communication of the carbon footprint of print media products” är klar! Standarden kommer att stärka den grafiska branschens trovärdighet när den får genomslag och kan bli ett viktigt verktyg för trycksaksköpare och konsumenter att förstå det tryckta mediets miljöpåverkan. Standarden är ett ramverk som kan användas för att bygga verktyg för beräkning…

– Det är väldigt kul, men det är bara början på en viktig resa för hela den grafiska branschen, säger Laurel Brunner som är initiativtagare till standarden i en kommentar.

Mycket jobb finns kvar att göra och tyvärr har man inom ISO, trots försök, inte lyckats få fram en generell standard för beräkning av koldioxidutsläpp. ISO 14067 Quantification and communication of the carbon footprint of products and services landade efter fyra års arbete i en så kallad teknisk specifikation.

Så gick Elopaks börsintro

redaktionen@branschkoll.se

Förpackningen blir produkten när Fagerhult tänker nytt

Byter ut plast och metall mot kartong.

Belysningsföretaget Fagerhult har funnits i 75 år och tillverkar lampor och armaturer för in- och utomhusmiljöer. Nu meddelar de i ett pressmeddelande att man håller på med flera projekt som ska leda till mindre koldioxidavtryck och ett större kretsloppstänkande.

En av storsäljarna de har är en flatpanel vid namn Multilume Slim. Den har tidigare varit gjord av plast eller metall men nu har man kommit fram till en ny lösning där panelen är tillverkad i hård kartong – och blir också sin egen förpackning.

Lars Eriksson Produkt- och applikationschef på Fagerhults Belysning berättar:

– Genom att producera armaturen i hårdkartong är det en egen låda. Med denna innovation minskar vi förpackningsmaterialet. Armaturkroppen är lika med förpackningen – inga plastdelar eller icke återvinningsbara förpackningar, endast återvinningsbara wellpapprester efter installation‎. Armaturen är också 32 procent lättare, vilket är bättre att transportera, och du kan enkelt få plats med fler armaturer i samma frakt eftersom det är mindre utrymmeskrävande.

‎När armaturernas livscykel är över kan mer än 90 procent av den återvinnas till nytt material, och armaturkroppen kan återvinnas till 100 procent.

Kanske kommer du att hålla den i handen igen i framtiden, men då i form av en mjölkkartong?‎

Du kan läsa mer om denna nyhet i en blogpost från Fagerhult.

redaktionen@branschkoll.se

Skånemejerier minskar på plasten – papperssugrör och inga fönster

I linje med Plastinitiativet reducerar Bravo mängden plast i sina juiceförpackningar.

– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson i ett pressmeddelande.

Bravo minskar nu mängden plast i flera förpackningar.

  • Plastsugrören på portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1,5 ton per år.
  • Plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort, för att göra kartongförpackningen än mer klimatvänlig. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

Skånemejeriers vision är att bli Sveriges mest hållbara mejeri. Redan år 2019 skrev företaget under Plastinitiativet som har lanserats av branschorganisationen DLF. Det går i linje med EU-kommissionens plaststrategi som innebär att alla plastförpackningar på EU-marknaden ska kunna återanvändas eller återvinnas senast år 2030.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

redaktionen@branschkoll.se

Ecolean hämtar tysk försäljningschef från Tetra Pak

redaktionen@branschkoll.se