Logga in

Klimatkalkylstandard för trycksaker

30 maj, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

”ISO 16759 Quantification and communication of the carbon footprint of print media products” är klar! Standarden kommer att stärka den grafiska branschens trovärdighet när den får genomslag och kan bli ett viktigt verktyg för trycksaksköpare och konsumenter att förstå det tryckta mediets miljöpåverkan.

Standarden är ett ramverk som kan användas för att bygga verktyg för beräkning av en trycksaks klimatpåverkan. Nu kommer hela den grafiska branschen att kunna beräkna koldioxidutsläpp för sina trycksaker med flera olika verktyg. Siffrorna blir med hjälp av standarden jämförbara och mer trovärdiga.

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

– Det är väldigt kul, men det är bara början på en viktig resa för hela den grafiska branschen, säger Laurel Brunner som är initiativtagare till standarden i en kommentar.

Mycket jobb finns kvar att göra och tyvärr har man inom ISO, trots försök, inte lyckats få fram en generell standard för beräkning av koldioxidutsläpp. ISO 14067 Quantification and communication of the carbon footprint of products and services landade efter fyra års arbete i en så kallad teknisk specifikation.

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)

7 av 10 vill förbjuda telefonförsäljning

Telefonförsäljning är inte populärt enligt en nyligen genomförd undersökning av Norstat, 85 procent av de tillfrågade anser att telefonförsäljning drabbar människor som är utsatta och 73 procent anser att det borde vara olagligt.

UPPDATERAD: Finska papperstrejken förlängs med en fjärde vecka

Sedan en vecka är det strejk i den finska pappersindustrin. Nu kommer de första varningarna om

Brandsome förvärvat – blir Olympus igen

Brandsome har fått en ny ägare i en välkänd branschaktör och ska återigen bli Olympus, hör bolagets nya ägare berätta om förvärvet.

Konkurser och varsel i grafisk bransch 2019 – kraftig ökning under Q4

Nu är statistiken för helåret 2019 uppdaterad vad gäller konkurser och varsel i grafisk bransch – men också för byrå- och kommunikationsbranschen. Här hittar du alla diagram.