Logga in

Klimatkalkylstandard för trycksaker

30 maj, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

”ISO 16759 Quantification and communication of the carbon footprint of print media products” är klar! Standarden kommer att stärka den grafiska branschens trovärdighet när den får genomslag och kan bli ett viktigt verktyg för trycksaksköpare och konsumenter att förstå det tryckta mediets miljöpåverkan.

Standarden är ett ramverk som kan användas för att bygga verktyg för beräkning av en trycksaks klimatpåverkan. Nu kommer hela den grafiska branschen att kunna beräkna koldioxidutsläpp för sina trycksaker med flera olika verktyg. Siffrorna blir med hjälp av standarden jämförbara och mer trovärdiga.

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

– Det är väldigt kul, men det är bara början på en viktig resa för hela den grafiska branschen, säger Laurel Brunner som är initiativtagare till standarden i en kommentar.

Mycket jobb finns kvar att göra och tyvärr har man inom ISO, trots försök, inte lyckats få fram en generell standard för beräkning av koldioxidutsläpp. ISO 14067 Quantification and communication of the carbon footprint of products and services landade efter fyra års arbete i en så kallad teknisk specifikation.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)