Logga in

Klimatkalkylstandard för trycksaker

30 maj, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

”ISO 16759 Quantification and communication of the carbon footprint of print media products” är klar! Standarden kommer att stärka den grafiska branschens trovärdighet när den får genomslag och kan bli ett viktigt verktyg för trycksaksköpare och konsumenter att förstå det tryckta mediets miljöpåverkan.

Standarden är ett ramverk som kan användas för att bygga verktyg för beräkning av en trycksaks klimatpåverkan. Nu kommer hela den grafiska branschen att kunna beräkna koldioxidutsläpp för sina trycksaker med flera olika verktyg. Siffrorna blir med hjälp av standarden jämförbara och mer trovärdiga.

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

Laurel Brunner, Verdigris och Digital Dots

– Det är väldigt kul, men det är bara början på en viktig resa för hela den grafiska branschen, säger Laurel Brunner som är initiativtagare till standarden i en kommentar.

Mycket jobb finns kvar att göra och tyvärr har man inom ISO, trots försök, inte lyckats få fram en generell standard för beräkning av koldioxidutsläpp. ISO 14067 Quantification and communication of the carbon footprint of products and services landade efter fyra års arbete i en så kallad teknisk specifikation.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)

De blir exklusiv återförsäljare av laserstans i Europa

Motioncutter lägger ut försäljning och service av sin laserstans.

Storförlag säger upp avtal med Readly

(Bild: Readly)

Den digitala tidskriftstjänsten Readly tappar svenskt innehåll.

Reklamtröttheten fortsätter öka – men måste det finnas reklam så ska den vara fysisk eller på biografen

Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl är bekymrad över utvecklingen.

6 av 10, eller ja, 59 procent av svenskarna är negativa till reklam och andelen som är ”mycket negativa” har ökat till drygt 20 procent, enligt

Medieinvesteringarnas kraftiga nedgång mattades av i augusti

Siffrorna visar på en ökning men det är fortfarande minussiffror på grund av en kalendereffekt – men det finns tecken på återhämtning.

Tryckeriförvärv i Västerbottens inland

Till vänster står Lennie Nylén som är vd för Original Tryckeri tillsammans med Roger Broberg tidigare vd på Nya Tryckeriet i Lycksele.

Original Tryckeri har tagit över Nya Tryckeriet i Lyckseles konkursbo där även Lycksele Annonsblad ingår. Original tryckeri finns i dag i Umeå och Sundsvall och nu lägger man alltså till Lycksele till listan. (mer…)

Frontpac investerar 40 miljoner i ny produktionsutrustning

Ny produktionsutrustning hos Frontpac i Arlöv ska fördubbla kapaciteten.

Frontpac storsatsar och gör nu en investering på 40 miljoner kronor i ny produktionsutrustning, (mer…)