Logga in

Klimat-kompensering genom trädplantering är långt ifrån problemfritt

22 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Klimatkompensation med hjälp av trädplantering används av stora delar av grafisk bransch. Nu få konceptet kritik.

I ett långt reportage i DN pekar tidningen ut flera brister som finns med att klimatkompensera genom att plantera träd. Och flera av de kampanjer, från bland annat Arla, Max och Arvid Nordquist där de påstår att de är klimatneutrala ifrågasätts kraftigt.

Skogsplanteringar är ett väldigt vanligt sett att klimatkompensera och utgjorde 2016 nära hälften av all kompensation på den frivilliga marknaden. Stora delar av den grafiska branschen jobbar med samma typ av klimatkompensering.

Problemen med att klimatkompensera genom att plantera träd är många och olika för olika länder, för en djupare förståelse rekommenderar vi att du läser DNs artikel (bakom betalvägg).

Men för att sammanfatta några av de problem som finns så rör det sig blandat annat om att fel träd planteras, vilket skapar kortsiktig ekonomisk fördel men hämmar biomångfalden och miljöfördelarna. Ett annat problem är att lokalbefolkningen på många av de platser där planteringen sker tvingas flytta och behandlas förkastligt av de som tjänar pengar på trädplantagen.

Ett annat stort problem är att fossila bränslen och träd är två helt skilda kretslopp och du kan inte reparera skadorna av att borra upp olja genom att plantera träd.

– Man kan inte kompensera utsläpp av svart kol – från den långsamma, geologiska kolcykeln, med omloppstider på miljontals år – med grönt kol i träd och ekosystem, som ingår i den snabba kolcykeln. Vi kan inte garantera att träden inte dör av sjukdomar, eller brinner upp, eller att markanvändningen inte ändras, säger Maria Johansson som är brandekolog och forskare som specialiserat sig på effekterna av kolinlagringsprojekt vid Stockholms universitet, skriver DN.

Bättre än att göra inget – eller?

En som inte håller med är Kaj Török som är hållbarhetschef på Max, som är en av de snabbmatsrestauranger som jobbar mest med trädplantering och har planterat 2 miljoner träd i Uganda sedan 2008.

– Det enda sättet som finns i dag för att binda koldioxid från atmosfären, som är både tredjepartsgranskat och certifierat, är trädplantering. Det är lätt att ha olika invändningar men utan att öka mängden träd i världen ser det just nu inte ut att gå att klara 1,5-gradersmålet. Jag blir matt av alla försök att kritisera träden eftersom de just nu är det bästa vi har, säger Kaj Török till DN

Främst i Afrika har det lett till att lokalbefolkning förlorar pengar på sina skogsplantage och drabbas utav matbrist eftersom de planterar träd istället för spannmål.

Den ideella organisationen FERN som är dedikerade till att skydda världens skogar och rättigheterna för de människor som är beroende av skogen rekommenderar EU att avstyra fler klimatkompensationsinitiativ med skogsprojekt, avslutar DN.

Miljöpåståenden i din marknadsföring – så här funkar det

(Bild: Konsumentverket)

Om du använder miljöpåståenden i din marknadsföring behöver du tänka efter först.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.