Logga in

Klimat-kompensering genom trädplantering är långt ifrån problemfritt

22 oktober, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Klimatkompensation med hjälp av trädplantering används av stora delar av grafisk bransch. Nu få konceptet kritik.

I ett långt reportage i DN pekar tidningen ut flera brister som finns med att klimatkompensera genom att plantera träd. Och flera av de kampanjer, från bland annat Arla, Max och Arvid Nordquist där de påstår att de är klimatneutrala ifrågasätts kraftigt.

Skogsplanteringar är ett väldigt vanligt sett att klimatkompensera och utgjorde 2016 nära hälften av all kompensation på den frivilliga marknaden. Stora delar av den grafiska branschen jobbar med samma typ av klimatkompensering.

Problemen med att klimatkompensera genom att plantera träd är många och olika för olika länder, för en djupare förståelse rekommenderar vi att du läser DNs artikel (bakom betalvägg).

Men för att sammanfatta några av de problem som finns så rör det sig blandat annat om att fel träd planteras, vilket skapar kortsiktig ekonomisk fördel men hämmar biomångfalden och miljöfördelarna. Ett annat problem är att lokalbefolkningen på många av de platser där planteringen sker tvingas flytta och behandlas förkastligt av de som tjänar pengar på trädplantagen.

Ett annat stort problem är att fossila bränslen och träd är två helt skilda kretslopp och du kan inte reparera skadorna av att borra upp olja genom att plantera träd.

– Man kan inte kompensera utsläpp av svart kol – från den långsamma, geologiska kolcykeln, med omloppstider på miljontals år – med grönt kol i träd och ekosystem, som ingår i den snabba kolcykeln. Vi kan inte garantera att träden inte dör av sjukdomar, eller brinner upp, eller att markanvändningen inte ändras, säger Maria Johansson som är brandekolog och forskare som specialiserat sig på effekterna av kolinlagringsprojekt vid Stockholms universitet, skriver DN.

Bättre än att göra inget – eller?

En som inte håller med är Kaj Török som är hållbarhetschef på Max, som är en av de snabbmatsrestauranger som jobbar mest med trädplantering och har planterat 2 miljoner träd i Uganda sedan 2008.

– Det enda sättet som finns i dag för att binda koldioxid från atmosfären, som är både tredjepartsgranskat och certifierat, är trädplantering. Det är lätt att ha olika invändningar men utan att öka mängden träd i världen ser det just nu inte ut att gå att klara 1,5-gradersmålet. Jag blir matt av alla försök att kritisera träden eftersom de just nu är det bästa vi har, säger Kaj Török till DN

Främst i Afrika har det lett till att lokalbefolkning förlorar pengar på sina skogsplantage och drabbas utav matbrist eftersom de planterar träd istället för spannmål.

Den ideella organisationen FERN som är dedikerade till att skydda världens skogar och rättigheterna för de människor som är beroende av skogen rekommenderar EU att avstyra fler klimatkompensationsinitiativ med skogsprojekt, avslutar DN.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v20)

Data för vecka 20 från flera tusen Heidelbergpressar (Bild: Heidelberg)

Vecka 20: Norden återhämtar sig långsamt. Nederländerna nästan tillbaka på normala nivåer.

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.

Flera nya ”Corona-projekt” från grafisk bransch runt om i världen

Dekaler för identifikation. (Bild: HP)

Det finns mer än visir och golvdekaler som kan hjälpa till i Coronakrisen.

Från trycksaker till skyddsutrustning – tryckeriet som ställde om

Har producerat en miljon visir till sjukvården. Ska göra satsningen långsiktig.

Merkur Grafisk först i Norge med Climatecalc

Det Oslo-baserade tryckeriet Merkur Grafisk är först ut i Norge med en Climatecalc-certifiering. (mer…)

Bonnier Books förvärvar Stordalens bokförlag i Sverige och Danmark

Håkan Rudels är vd på Bonnier Books. (Bild: Press)

Det blev ett kort inspel på den svenska förlagsmarknaden för Petter Stordalen. (mer…)

Fakta: Så stor är marknaden för produkter med tryck

Ett område med stora möjligheter. Här får du mer kött på benen.

Startar byrå för varumärkesresor

Lars Jönsson på Printforce har dragit igång en ny byråverksamhet med inriktning mot utveckling av varumärken. (Bild: Printforce)

2012 startade Lars Jönsson tryckeriet Printforce i Kungsbacka. Nu tar han det vidare och med nya byrån Behind Brand. De första kunderna är redan med på resan. (mer…)