Kläder från XD Connect, Importhandbok från AD Company och textiltryck i en Kornit – Dag 2 på Nordic Profile Fair

En glad vinnare av ett påskägg på Nordic Profile Fair.
En glad vinnare av ett påskägg på Nordic Profile Fair.

De officiella siffrorna har kommit in och mässan såg totalt 1.500 besökare och 101 utställare under Nordic Profile Fair Hybrid som ägde rum i Jönköping den 17-19 januari.

Nedan följer utdrag från de samtal Branschkoll hade med utställare och besökare under mässans tredje och sista dag.

”När man vill ha de riktiga grejerna kommer man hit”

wennerson dan
Dan Öfring från Wernersson Ost visar upp deras två delikatesslådor fyllda av lyxiga ostar.

En bit till vänster från ingången står en man med ost, han heter Dan Öfring och kommer från Wernersson Ost med taglinen ”Ostmästare sedan 1930”. Han erbjuder mig att smaka, först på en parmesan men sen på den lite mer ovanliga Old Rotterdam. Han föreslår att jag ska ta lite marmelad på för en ännu starkare smakupplevelse, jag gör som jag blir tillsagd – och wow, vilken ost!

– Det är andra gången vi ställer ut här på mässan, vi kommer från detaljhandeln där omsätter vi en miljard men vi har länge haft en liten fot i profilbranschen. Nytt för i år är att vi kan erbjuda de här två delikatesslådorna med allehanda goda ostar från bland annat Holland och Frankrike, kexen kommer från Österlen och marmeladen är dansk, berättar Dan Öfring.

”Vi erbjuder YH-kurser för de som vill lära sig mer om hållbarhet och textil”

alice grahn
Alice Grahn jobbar som kommunikatör på Nordiska Textilakademin som erbjuder YH-utbildningar för den som vill lära sig mer om textil och hållbarhet.

– Vi håller YH-kurser inom cirkuläritet och hållbarhet i textilbranschen, kurserna är allt från åtta veckor till nio månader och på deltid så att man kunna jobba samtidigt. De riktar sig till folk i branschen som behöver extra kunskap om de här områdena, säger Alice Grahn på Nordiska Textilakademin till Branschkoll.

Vilka är trenderna i textilbranschen?

– Remake, alltså göra om gamla saker till nya är ju hett och så är det viktigt att försöka ta tillvara på överblivna tyger i produktionen och hitta ett användningsområde för dem också!

Mer information om kurserna Nordiska Textilakademin erbjuder hittar du här.

”Vi har släppt en bok, en importhandbok!”

Catrin AD
Catrin Josefsson på AD Company visar upp deras nyutgivna ”importhandbok”.

En av de mer imponerade grejerna vi såg på mässan var en importhandbok som AD Company släppt där de sammanställer allt man bör ha kolla på när man ska importera produkter.

– Det är komplext att importera produkter och i den här boken går vi igenom allt från logistiska utmaningar till kemikaliekoll och olika förkortningar. Det finns också en checklista, så man kan kolla att man gjort allt som måste göras, säger Catrin Josefsson på AD Company och fortsätter:

– Det är jag, Jan och en annan kollega som tillsammans jobbat hårt för att ta fram den här boken som bygger på 50 års erfarenhet, resor runt om i Asien och vår förhoppning är att den ska vara utbildade och behjälplig.

Gjort tunga investeringar och specialiserar sig på färgglada och stora motiv

textilprint
Helene och Oskar Wassborg på familjeföretaget Textilprint som specialiserar sig på avancerade tryck, gärna färglada med stora motiv.

Textilprint i Forserum håller till i just Forserum som ligger mellan Jönköping och Nässjö, bolaget kommer från början från sömnadsindustrin men började ganska snart med brodyr och 2009 köpte man in sin första textilprinter.

2016 slog man på stort och handlade in en Kornit Storm 2, då var man först i Sverige med en Kornit som av många anses vara Rolls Roycen inom textiltryck.

Annons

– Vi gillar färger och stora motiv med utfallande tryck, för den nördiga jobbar vi i alfakanal och gör vår egen vitbas. Vi hjälper ÅF med de mer komplicerade trycken och så gör vi en hel del merch till band som är extra kräsna, berättar Oskar Wassborg, som är ansvarig för just merchandsie på familjeföretaget.

Efter tryck så behåller produkten eventuella Oeko Tex och GOTS-certifieringar och färgen är vattenbaserad.

wassborg textil
Oskar Wassborg visar på skillnaden i tryckkvalitet, till vänster syns trycket gjort med Textilprints egna vitbas.

Investerat i en Coloreel

I oktober förra året köpte bolaget in en Coloreel-enhet, och den är det Helen Wassborg som sköter. Bland annat kör man prover till Coloreel själva och såklart då till de kunder som vill ha brodyr.

XD Connects gör en satsning på kläder

xd connects stefan
Stefan Wendelin på XD Connects berättar om deras nya klädvarumärke Iqoniq.

Hos XD Connects är den stora nyheten klädvarumärket Iqoniq som är kläder i bomull, där 50 procent är återvunnen och 50 procent är ekologisk. Vidare så har sex av modellerna ingen infärgning utan färgas naturligt av bomullsfiber som blandas ner, vilket spar på både vatten och kemikalier.

– Vi gjorde en satsning på kläder för åtta år sedan, då var det i återvunnen polyester, nu satsar vi på 100 procent bomull istället. Textil är branschens största segment och det känns kul att vi kan utvecklas åt det hållet och vara med inom det segmentet, säger Stefan Wendelin på XD Connects till Branschkoll.

Kläderna sägs ha fått bra respons under mässan, speciellt de oinfärgade. Kan levereras med tryck från XD Connects egna tryckeri i Rumänien.

”Vi får inte ta in nya produkter utan återvunnet material i så stor utsträckning som möjligt”

Vidare berättar Stefan om deras stränga återvinningspolicy där XD Connects inte längre tar in nya produkter i sortimentet som inte har ”så mycket återvunnet material som möjligt”. Man håller också på att göra om alla sina bästsäljare så de ska tillverkas av återvunnet material.

iqoniq
På etiketterna står det om klädernas miljöpåverkan, här jämföras en infärgad hoodie med en oinfärgad.

Carlobolaget släpper två nya serier

carobolaget lasse
Lasse Fröseth från Carlobolaget håller upp två väskor från deras nya serie Geneve.

Lasse Fröseth på Carobolaget berättar att man släppt två nya serier – Geneve som är i läder och så Uppsala som är av gjort av canvastyg med läderdetaljer.

– Den här ryggsäcken (till vänster i bild) har fått bra feedback, den tror vi mycket på. Den har också dragkedjan mot ryggen vilket gör det mycket svårare att komma åt och öppna för någon obehörig. Både serierna har mottagits väldigt väl, berättar Lasse Fröseth för Branschkoll.

Skräddarsydda tröjor och sockor

tamar bosscher
Tamara de Bruijn på Bosscher-International hoppas på en lika bra mässa i Sverige som man hade i Danmark.

Det nederländska bolaget Bosscher-International ställde ut för första gången på mässan efter att de haft en ”succémässa på Myvendo Fair förra året” så ville man nu prova lyckan i Sverige.

– Vi har några kunder i Sverige men det är första gången vi ställer ut. Vi är mest kända för snabb produktion och för att kunna fixa unika mönster på tröjor, strumpor, mössor med mera, berättar Tamara de Bruijn.

Tipe fyllde 70

tipe agg

Tipe fyllde 70 år och det firade man genom att lotta ut flera fina sprängfyllda guldfärgade påskägg. Här tar en lycklig vinnare emot just ett sådant ägg!

Tack för den här gången

pwa

Team PWA ergo Maria Olsson och Roger Nilsson, tar en sista sväng i mässhallen under torsdagseftermiddagen. Och hälsar alla välkomna åter till augustimässan.

De påminner också om att den digitala mässan fortfarande pågår och går att besöka till den 3 februari klockan 16.00 via mässplattformen på Nordicprofilefaironline.com, där går det bland annat att tävla om fina priser genom att svara på frågor!

pwa tavling
Tävling med fina priser i mässportalen som är öppen fram till 3 februari.
Annons

Här är nyheterna i Landas uppgraderade pressar

Landa Inkish 1800
Ämnen i artikeln: Landa

Landas tryckpressar ska återigen visas upp för branschen på en Drupamässa. Här får du en förhandsvisning av vad som väntar av de uppgraderade modellerna.

Ämnen i artikeln: Landa
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

IMG 0196 2 1800
Ämnen i artikeln: Kartongbolaget

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

Ämnen i artikeln: Kartongbolaget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Besök på spännande tillväxtföretag när Etikettgruppen höll vårmöte

Etikettgruppen2
Ämnen i artikeln: Etikett

✔️”Vi ska veta vad kunden vill ha om fem år” ✔️Lektion i AI ✔️Förpackningsföretag i tillväxt

Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Matproducent går över till flergångsförpackning

Gordon circular

Levererar nu mat i förpackningar som snabbt får lägre klimatpåverkan jämfört med alternativ av papper.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Planerad utbyggnad av svensk förpackningsfabrik stoppas

Pure Fibre 0118 – Salad bowl with hand and herbal tray 1800

Den planerade investeringen i kraftigt ökad produktion av formad fiber avbryts.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Höjer priserna på förpacknings- och etikettmaterial

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu pantar vi ännu mer

panta
Ämnen i artikeln: Återvinning

Stockholmare är sämst på att panta – Värmlänningar bäst!

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går åt rätt håll – kunskap om källsortering ökar

Kallsortera 1800
Ämnen i artikeln: Återvinning

Tre av fyra känner till att de har skyldighet att källsortera och lämna förpackningar till återvinning. Och betydligt fler än tidigare har koll på miljö- och klimatskälen till att återvinna, enligt en undersökning från Avfall Sverige.

Ämnen i artikeln: Återvinning
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han säljer lönsamt tryckeri efter 42 år

tillsalu

✔️”Jag är den enda i Sverige på detta” ✔️Maskinpark för att producera frakthandlingar till flera större kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svensk bokbindare vill ha ny märkning av trycksaker – ”vi står vid ett vägskäl”

Mattias Nya Aros

Förra hösten startade Mattias Carlsson upp Nya Aros Bokbinderi i Västerås. För Branschkoll berättar han hur det går och vad han ser som kritiskt för att svensk grafisk produktion ska kunna fungera.

Bokbinderiet i Västerås har en lång historia med flera olika ägare och konkurser bakom sig – men nu ägs och drivs det av en mångårig anställd som har sitt hjärtat i den grafiska branschen.

– Vi startade ett helt nytt bolag och det finns ingenting kvar av det som varit tidigare, säger Mattias Carlsson.

Lokalen och maskinerna, som Mattias Carlsson hyr, har samma ägare sedan förr-förra ägaren av bokbinderiet.

Ville inte driva igenom ännu en omstart som platschef

Mattias hade varit platschef de fem senaste åren och när det var dags för en ny omstrukturering hade han fått nog.

– Jag var platschef ville faktiskt inte stå för en göra samma sak med uppsägningar och omstart en vända till, det var min fru som frågade mig om det inte skulle vara bättre att driva det själv istället.

Och så blev det. Den första september i fjol var allt igång och fram till nu har man varit 13 anställda.

– Vi städade bort allt, både juridiskt och fysiskt så att det kunde kännas som en riktig nystart.

Laminering är det enda som saknas

Personalen är samma sedan väldigt många år tillbaka. Alla har varit med sedan det var Bengt Perssons bokbinderi. Så erfarenheten av att driva verksamheten är stor – flera hundra år faktiskt.

– Vi som är här nu har jobbat ihop i minst 20 år och jag är själv den som anställdes sist, säger Mattias Carlsson är utbildad tryckare vilket han jobbade som innan han kom till bokbinderiet.

Nya Aros Bokbinderi erbjuder nästan allt man kan tänka sig av bokbinderitjänster. Från trådhäftning av böcker med hård- och mjukband till klamring, limning, registerhugg och inplastning samt distribution av tidskrifter och mer därtill.

– Det enda vi saknar av det kunderna efterfrågar är laminering, säger Mattias och fortsätter.

– Styrkan är att vi gör allt i huset så kunderna slipper skicka runt sina produkter till olika ställen.

Och kunderna är till allra största delen svenska tryckerier, från norr till söder, som inte har egen kapacitet.

När det kommer till bindning av böcker så står det för runt 30 procent av bokbinderiets verksamhet idag. Av dessa så är det en fördelning på 50/50 mellan trådhäftning och limbindning. 

Svalare marknad tvingar till varsel

Sedan årsskiftet har marknaden varit svalare och det som har minskat mest är trådbindning av böcker. Och med anledning av detta har man nu tvingats varsla tre personer och man ska därmed bli tio totalt på företaget.

– Det var inget jag tänkte vi skulle behöva göra men när marknaden går ner måste vi anpassa oss, säger Mattias.

Efterlyser märkning av svenskproducerade trycksaker

Mattias är en stor förespråkare för svensk produktion och har sedan länge haft en idé om att ta fram en officiell märkning av trycksaker som är producerade i Sverige. Detta är något som har drivits framgångsrikt i Norge under flera år och det finns även initiativ i både Danmark och Finland.

– Nu är det ett bra läge att få in en märkning, som man har i till exempel Norge, att man bevisar att en produkt är producerad i Sverige och av företag som har schyssta villkor.

Med ökat intresse för hållbarhetsfrågor, där transporter är en viktig komponent, så blir argumenten för kunderna att köpa lokal produktion starkare. Det kommer också en skolboksreform som driver på att det ska finnas fler tryckta böcker i skolorna – men hur får man förlagen att producera dessa i Sverige?

Annons

– Jag har pratat med branschorganisationen om att de ska ta fram en märkning som vi kan använda, vi får se om det blir något.

Kan flytta fokus lite från pris

Mattias säger att det är de anslutna företagen som ska marknadsföra och skapa efterfrågan för en sådan märkning, men den måste tas fram av branschen gemensamt för att bli trovärdig.

– Just nu blir det bara en prisfråga, med en märkning kan man tillföra ett nytt värde till den tryckta produkten som bara vi i Sverige kan erbjuda.

Andelen fristående bokbinderier har minskat snabbt och frågan är hur framtiden inom branschen kommer att se ut. Det krävs både stor kunskap och maskinell utrustning för att driva ett bokbinderi och frågan är hur denna del av branschen kommer att utvecklas framöver. Bara för några veckor sedan gick ett mindre bokbinderi i Mälardalen i konkurs.

Mattias Nya Aros 2

Enligt Mattias Carlsson måste alla delar av branschens finnas i landet för att det ska kunna fungera långsiktigt.

Vad krävs för att svensk grafisk industri ska frodas?

– Vi måste hjälpas åt att bevara den grafiska branschen, även de fristående bokbinderierna behövs, man saknar inte hästen för än spiltan är tom, menar Mattias.

Det krävs kompetens för att driva ett bokbinderi och det är svårt att behålla den om det inte finns specialiserade bolag. 

– Det är nog bra att höja blicken lite, alla tryckerier kan inte göra alla de specialgrejer som ett specialiserat bokbinderi gör.

När det kommer till kompetens så är det en stor fördel att ha flera hundra års erfarenhet kring vad som fungerar och vad som inte gör det.

– Vår styrka är att vi vet som som fungerar med både form, funktion och hållbarhet när det kommer till olika material och produkter.

Som utbildad tryckare har Mattias också koll på hur det fungerar på ett tryckeri.

– Jag vet hur processerna går till på ett tryckeri och vad som kan bli fel och du måste gå på en del minor för att lära dig allt det vi har kunskap om i vårt företag.

Är Svensk bokkonst verkligen svensk?

En annan käpphäst som Mattias kommer tillbaka till är tävlingen Svensk Bokkonst. Det senaste årtiondet så har det varit en stor andel av böckerna som anses vara Sveriges vackraste böcker som är producerade helt i utlandet.

LÄS OCKSÅ: Tryckerierna som producerat Sveriges vackraste böcker 2022

För att få vara med så krävs det att minst två av det man kallar för ”produktionsfaktorerna” ska vara utförda i Sverige. Till produktionsfaktorer räknas formgivning, förlag, tryck/bindning samt repro och därmed räcker det att boken ges ut av ett svenskt förlag och har formgivits i Sverige för att kunna vara med i tävlingen.

Enligt Mattias borde det inte få kallas för Svensk Bokkonst. 

– Det är absolut bokkonst, men det är inte svensk bokkonst när nästan allt är producerat i utlandet.

Detta är något som en märkning också skulle kunna hjälpa till att förändra hoppas Mattias.

Men om man tittar framåt så menar Mattias att vi står vid ett vägskäl. 

– Frågan är vart vi är på väg? Hur många bokbinderier har försvunnit de senaste tio åren? Om vi ska ha en bra grafisk bransch i Sverige som kunderna kan lita på så måste vi fundera på hur den ska se ut.

– Kunderna måste veta att svensk produktion fungerar, och lyckas vi inte med det så vänder de sig någon annan stans.

redaktionen@branschkoll.se
Annons