KGM storsatsar med Xerox Cipress för transaktionstryck

GL_KGM2

Göran Lönndahl är vd på KGM som vill bli en av de tre största printleverantörerna i Norden. (Bild: Xerox)

Transaktionsdata-företaget KGM, som varje år trycker 250 miljoner sidor till 110 miljoner försändelser, har senaste två åren totalt investerat närmare 50 miljoner kronor i inkjet-tekniken Cipress från Xerox.

KGM började med en maskin för två år sedan och nu har man två produktionslinor för dubbelsidigt färgtryck.

– Parallellt med att vi digitaliserar våra produkter och tjänster behöver vi möta våra kunders fortsatta behov av tryckt kommunikation i färg. Med investeringen kan vi erbjuda kunderna en övergång från traditionell print på förtryckta blanketter till en mix av elektronisk och tryckt kommunikation, säger Göran Lönndahl, vd på KGM i ett pressmeddelande.

Kundgrupper som kräver print

En av KGMs kunder, Swedbank Robur, har en stor mängd minderåriga kunder som inte kan få information digitalt på grund av juridiska barriärer, samtidigt som det bland bolagets äldre kunder finns många som inte använder internetbank skriver man i ett pressmeddelande.

– Detta är två viktiga målgrupper som vi måste kunna nå ut till. KGM producerar 9,5 miljoner sidor för oss på ett år både tryckt och elektroniskt, och cirka 40 procent av våra kunder får sin information i tryckt format, säger Anders Frunck, ansvarig för printproduktion och distribution på Swedbank Robur.

Bland KGMs kunder finns Swedbank Robur, Trygghansa och Telia Sonera.

– KGM var först i Norra Europa med tekniken när man inledde satsningen för två år sedan. Nu finns också en liknande produktionsenhet i Finland som Xerox driftar för en kunds räkning, säger Stefan Lundin på Xerox i en kommentar.

Länkar: kgm.se

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se