Kepa Tryck automatiserar för fortsatt tillväxt

IF

Kepa Tryck i Kävlinge tre mil norr om Malmö har haft en stadig tillväxt de senaste fem åren med en bas i offsettrycket. Den digitala utvecklingen i bolaget började med en liten digitalpress och nu har man tagit ytterligare ett steg genom att investera i Sveriges första Xerox Versant.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Samtidigt tar man in en marknadsportal för att öka servicegraden och automatisera delar av prepress- och originalarbetet. Tillsammans ska den nya pressen och mjukvaran integreras med offsettrycket och skapa ett kraftigt effektiviserat arbetsflöde som ger tillväxt och högre lönsamhet.

– Vi har länge slagit i taket på prepress och istället för att anställa ytterligare en person valde vi automatiseringsvägen, berättar Daniel Paulsson som är vd på Kepa sedan 2010.

Kepa är ett klassiskt tryckeri med prepress, offset och digitaltryck. Med tio anställda omsatte man förra året 14 miljoner kronor och tillväxt är en viktig del i strategin.

– Effektivisering och ökad tillväxt förbättrar kassaflödet och är för oss viktiga komponenter för att skapa ett hållbart företagande, säger Daniel.

Man satsar på att vara det personliga företaget som hela tiden är nära kunden.

– Vi ska vara den där bra leverantören som hjälper till och som man kan lita på. Man ska aldrig tacka nej för man vet aldrig var kunden är om ett par år. Alla jobb är inte lika lönsamma men vi är ett fullserviceföretag som ser till helheten, säger Per Säther som sedan ett par år jobbar med försäljning och kundutveckling.

Per Säther är försäljningsansvarig på Kepa Tryck och står här vid den nya digitalpressen med Daniel Paulsson vd på KepaTryck och John Andersson från Primotek.

Först i Sverige med Xerox nya digitalpress

Det var dags att byta ut den tidigare digitalpressen och man letade efter en maskin som kunde öka effektiviteten och kvalitén ordentligt. För Kepa var en av de viktigaste aspekterna att det utan problem skulle gå att flytta jobb mellan offset och digitalt.

– Det är precis det här marknaden vill ha – att vi ska kunna välja rätt metod som gynnar kunden och oss bäst. Allt oftare är leveranstiderna så korta att vi inte kan välja offset, då är det här perfekt, berättar Daniel.

Maskinen i sig är kraftigt automatiserad vad gäller färgkalibrering, registrering och tryckkvalitet. Belastningen på operatörerna minskar och det blir mer tid att producera jobb.

– Det skapar kanske en tredjedel mer produktionstid i maskinen, berättar Per Säther

Alla investeringar som Kepa gör är på maximalt tre till fyra år.

– Man vet hur marknaden ser ut idag, men aldrig hur den reagerar på några års sikt. Många har fallit på att ta långa investeringscykler, tror Daniel.

Marknadsportalen är nästa rekrytering

Med marknadsportalen HaiKom från Primotek ska beställningar och det interna flödet automatiseras kraftigt. Den lilla prepressavdelnignen med två personer har länge gått på knäna och det nya arbetssättet ska skapa en balans mellan det som kräver manuell hantering och det som kan flöda direkt in i pressarna.

– För att vi ska överleva måste vi bli mer effektiva. När man nu kan lägga ihop olika jobb som går gemensamt så är det som musik, det ska bli riktigt skönt, säger både Daniel och Per.

Snabbhet blir allt viktigare för att kunna konkurrera och då är det viktigt för Kepa att allt större del av jobben går genom en automatiserad process.

Daniel Paulsson tog 2010 över som vd efter sin far och har sedan dess drivit utvecklingen allt snabbare.

– Kraven på kortare leveranstider ökar hela tiden och för oss får det gärna gå ännu snabbare. Det är en av de saker vi kan konkurrera med och då är automatiseringen ett steg vi måste ta.

Daniel Paulsson tog över som vd för Kepa Tryck 2010. Nu har man nyligen investerat i en ny digital tryckpress från Xerox och marknadsportalen HaiKom. Båda är levererade av Primotek. John Andersson är Primoteks representant i södra Sverige.

Utveckling i nätverk

Kepa Tryck har ett brett erbjudande och mycket av tjänsterna gör man i samarbete med partner i branschen. Man ser även sina leverantörer som en del i företagets utveckling och det är alltid viktigt att samarbetet fungerar.

För Kepa handlar allt om kommunikation och man vill att de man jobbar med ska hjälpa dem på den resan. Man ser både Primotek och Xerox som en del av företagets nätverk.

– Vi måste hjälpa kunden att kommunicera med sina kunder mer effektivt och vi har stora förväntningar på att det nya samarbetet med Primotek ska hjälpa oss i det arbetet, säger Daniel.

Men det finns andra saker som man också kommer att satsa på fram över. Bland annat planerar man att bygga ut 500 kvadratmeter för lager och distributionstjänster. Även detta för att säkerställa en fortsatt tillväxt och för att bli ännu bättre på att hjälpa kunderna att kommunicera med sina kunder.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Avisera har kompenserat för 20.000 ton koldioxid – ”bättre än vi kunnat föreställa oss”

Förpackningsföretaget Avisera tog 2017 fram en produktmärkning för klimatkompenserade förpackningar, trycksaker och påsar. Efter att de senaste fem åren klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxid lägger man nu till nya projekt som bland annat ska skydda regnskogen i Amazonas.

– Miljömärkningen Återbära är numera standard hos oss och majoriteten av Aviseras kunder ser det som en hygienfaktor med helt klimatneutrala förpackningslösningar, berättar Rosanna Selén, Head of Sustainability på Avisera.

Sedan lanseringen har Återbära har kunder som J.Lindeberg, Haglöfs, Nudie Jeans, Vagabond och Lyko tillsammans klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxidutsläpp.

– Att vi fem år efter lansering har klimatkompenserad för tjugotusen ton koldioxidutsläpp är ett bättre utfall än vad vi kunnat föreställa oss. Det är ett bevis för att det går snabbt att göra skillnad för miljön när man väl bestämmer sig, säger Rosanna Selén på Avisera.

Klimatkompenserar i Amazonas

För att kompensera kombinerar Avisera nu två nya projekt som är Verra-certifierade enligt VCS-standarden (Verified Carbon Standard). Klimatkompensationen äger rum i Amazonas, Brasilien samt östra Uruguay. I Amazonas verkar projektet för att skydda regnskogen och minska utsläpp genom att förebygga skövling av skog.

– I Uruguay omvandlas mark som blivit skadad av betesdjur till en skog med biologisk mångfald. Som komplement till detta så har projektet skapat en hållbar timmerindustri i landet som är FSC-certifierad. Projektet har redan tiodubblat arbetstillfällena i området.

redaktionen@branschkoll.se

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se