Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Karlshamn overklagan

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten.

Sammanfattning

I korthet kan man säga att kommunens sätt att använda arbetsprover i sin utvärdering – utan att i förväg tydligt beskriva hur de ska bedömas – underkänns. Ljungbergs anser att det räcker att ställa krav på att tryckerierna är certifierade enligt CGP (Grafiska företagens framtagna certifieringsprogram för tryckerier) vilket 17 svenska tryckerier har idag.

Senaste åren har upphandlingar överklagats på liknande premisser men detta är första gången som den upphandlande enheten tvingas göra om sin upphandling av den här anledningen. Man gick helt enkelt för långt – med alldeles för vaga krav – i sitt sätt att använda arbetsprover när man lät tryckerierna lämna in en valfri broschyr och valfri affisch. Och utan att berätta på vilket sätt man hade för avsikt att bedöma dem.

– Det är många upphandlingar idag som vill ställa krav på kvalitet och det är inget fel i sig och kan till och med ta bort det enorma fokus som finns på pris (och därmed dumpning av pris). Men det måste ske genom att konkreta och utvärderingsbara krav ställs, säger Sofia Ljungberg Igbe som är vd på Ljungbergs Tryckeri.

Bakgrund och överklagan

Ljungberg Tryckeri överklagade alltså i höstas en upphandling av tryckerier från Karlshamns kommun. Likt många andra företag i branschen tycker man att de bedömningskriterier som de upphandlande enheterna använder ofta inte ger en rättvis bedömning. Många anser att kvalitet på inlämnade arbetsprover bedöms godtyckligt och resultatet blir därmed orättvist.

Annons

I sin överklagan så ville Ljungbergs att kravet på arbetsprover helt skulle uteslutas alternativt att man ställde konkreta och mätbara krav så att alla kan bedömas lika. Inte som idag – där färgåtergivning, bildkvalitet, efterbearbetning och pappersval bedömdes av kommunens representanter och varje moment fick poäng. Låga poäng gav prispåslag.

Enligt Ljungbergs  var de kriterier som angavs i anbudsformuläret alldeles för generella och gav ingen vägledning på vilket sätt leverantörerna skulle leva upp till kraven. ”Detta strider mot principen om transparens och förutsägbarhet i LOU”.

Från kommunens sida valde man att låta tryckerierna skicka in arbetsprover som sammantaget skulle ”återspegla den kompetens, teknik, metodik och kvalitet som kommunen kan förväntas erhålla efter ingånget avtal”. Man ansåg också att flera medarbetare med ”högt aktad professionalitet” ingått i utvärderingsgruppen och därmed har kommunen ”agerat rättssäkert”.

Ljungbergs föreslår att man ska utvärdera prover genom att mäta på något sätt – därmed skulle det bli både förutsägbart och rättvist. Man föreslår i överklagan att man ställer krav på att följa iso-standarden för tryck (12647) på inlämnade prover – eller ännu enklare kräva att anbudsgivaren är certifierad enligt CGP – certifierad Grafisk Produktion.

Domen

Enligt förvaltningsrättens mening visar det anförda att förfrågningsunderlagets utformning står i strid med principen om att upphandlingen ska genomföras på ett öppet sätt (transparensprincipen) och att Ljungbergs lidit skada. Därmed ska upphandlingen göras om.

Karlshamns kommun har valt att inte överklaga domen.

Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons