Kanonår för Skånetryckeri


Vill du fortsätta läsa?
Den här artikeln är en del av Branschkoll Print & Pack. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Från:
1167 kr/månad
Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
Arbetsflöden visas på Grafiska dagar i Borås

Grafiska leverantören Gibon bjuder in till sitt showroom i Borås.
Grafisk leverantör flaggar för prishöjningar

Hänvisar till ökande råmaterialpriser och produktionskostnader.
Andreas Pleßke omvald som Drupa-ordförande

Andreas Pleßke får fortsatt förtroende att hålla i ordförandeklubban för Drupa-kommittén. Han har varit medlem sedan 2014 och är sedan 2021 även vd för Koenig & Bauer.
”Säkerställa att Drupa utvecklas”
Det meddelas även att ett strategiskt arbete inleds inför nästa Drupa-mässa som arrangeras 2028. Nya format och målgrupper ska utvecklas.
”Det är en särskild ära för mig att fortsätta bidra aktivt till Drupas utveckling som ordförande för drupa-kommittén. Världen förändras snabbt – både tekniskt och politiskt. Tillsammans med kommittén kommer vi att säkerställa att Drupa ständigt utvecklas vidare för att behålla sin ledande position som en världsledande mässa för tryckteknologi och för att vägleda branschen in i framtiden“, sa Andreas Pleßke i samband med sitt omval.
Nya medlemmar tar plats
Även fyra nya medlemmar har blivit invalda i kommittén: De är Markus Hoffmann (Leonhard Kurz Stiftung), Marcel Martens (HP Industrial Printing), Thomas Heininger (MBO Postpress Solutions/Komori International Europe) och Peter Voigt (Perfecta Schneidemaschinenwerk).
Båstadgruppen lanserar kocksortiment

Båstadgruppen lanserar genom sitt varumärke South West en kollektion av kockkläder.
Kläderna sägs vara särskilt utvecklad för professionella inom restaurang och storkök och för att klara långa arbetspass.
South Wests kockprogram är designat för att möta de höga krav som ställs i restaurangbranschen. Med slitstarka material, genomtänkta detaljer och en passform som erbjuder både rörelsefrihet och komfort, är kläderna anpassade för långa arbetspass, skriver Båstadgruppen i ett pressmeddelande.
– Vi är glada att lansera detta sortiment inom South West för att bredda vårt utbud ytterligare till våra kunder. Med denna kollektion vill vi ge restaurangbranschen tillgång till högkvalitativa arbetskläder som både ser bra ut och håller för de tuffa utmaningar som yrket innebär, säger Elizabeth Lundgren, kategorichef på Båstadgruppen.
Konkurserna minskar men jätte gick i graven – tredje största under 2000-talet

Nästan alla branscher visar en positiv utveckling.
Leverantör lanserar ny klimatsmart brasse-stol

60 procent lägre klimatavtryck jämfört med tidigare modeller.
Profilbranschen är under attack – och ingen försvarar oss!

”Vi har blivit en bransch som inte vill visa vad vi säljer och till vilka priser. Samtidigt har vi lämnat walkover i debatten om nyttan med produktmedia.”
Det följande är en debattartikel från David Eriksson på TUPP Reklam som verkar som återförsäljare i profilbranschen.
Både politiken och media har riktat sina strålkastare mot profilprodukter under snart ett års tid. Det sker i ett läge där branschen står utan försvarare – som en match mellan Björklöven och Djurgården där Djurgårdens målvakt gett upp och gått hem.
Förra våren inledde media en granskning av kommunala bolags användning av skattemedel. Bland annat hamnade det kommunala bostadsbolaget Falab i Lindesberg i skottgluggen för sina inköp av profilprodukter (länk).
Granskningen fick ringar på vattnet, och Tidningen Näringsliv började undersöka hur landets största kommuner hanterar inköp av exempelvis tygkassar, vattenflaskor och andra profilprodukter (länk) och slöseriombudsmannen jublade (och spred det vidare i sina kanaler).
Resultatet? En bild om onödiga produkter och en bransch som ger ett ljusskyggt intryck, där vissa kommuner på leverantörers begäran i samband med upphandlingar hemlighåller fakturor som skulle visa vad som köpts och till vilka summor..
Efter en tids tystnad tog civilminister Erik Slottner nyligen upp kampen igen, denna gång med fokus på statliga myndigheters inköp. Regeringen kräver nu inte bara full transparens i vad som köps och för hur mycket, utan också en motivering till varför profilprodukterna överhuvudtaget behövs. (länk) (länk 2)
Var är branschens röst?
Men var är branschens röst? Ända sedan den första artikeln publicerades har branschen varit förbluffande tyst. Visst, SBPR har i praktiken legat nere sedan 2021 vid vd-skiftet när Kjell Harbom lämnade stafettpinnen vidare, men vi har fortfarande en branschförening kvar – en förening som borde ta sitt ansvar och försvara oss.
Om vi återförsäljare får svårt att motivera kunderna kring profilprodukternas betydelse, rinner det direkt över på leverantörerna som kommer att se sin försäljning dala. När regeringen gick ut med sitt pressmeddelande kontaktade jag PWA för att uppmärksamma dem på situationen. Svaret? Tystnad. Inte ett ord till mig, och inte en replik i media om profilprodukters fördelar och kostnadseffektivitet.
Den här debatten påverkar inte bara den offentliga sektorn – den spiller över på hela näringslivet. Om media fortsätter att trumma ut budskapet att profilprodukter är ett slöseri med pengar, utan att någon bemöter det, kommer självklart inköpare i privata företag att börja ifrågasätta om de ens ska göra några beställningar. Det är dessutom valår nästa år. Om ledande politiker anser att profilprodukter är onödiga, hur kommer det påverka de politiska partiernas inköp?
Vi har blivit en bransch som inte vill visa vad vi säljer och till vilka priser. Samtidigt har vi lämnat walkover i debatten om nyttan med produktmedia. Konsekvensen? Den generella uppfattningen har cementerats: Profilprodukter är onödiga.
Jag tvivlar på att det pågående samgåendet mellan SBPR och PWA kommer att lösa detta problem. PWA verkar mer intresserade av mässor och tjusiga showrooms än av att försvara branschen. Visst, mässor är viktiga – men om kunderna slutar höra av sig kommer det snart inte finnas något behov av vare sig mässor eller showrooms.
Profilbranschen behöver en röst. Om vi inte försvarar oss själva, vem ska då göra det?
David Eriksson, i branschen i snart ett kvarts sekel
Torsten och New Wave Group lyckas avrunda året respektabelt – marknaden jublar

New Wave Groups aktie har länge varit en doldis, men de senaste två åren har marknaden verkligen fått upp ögonen för aktien och nu är det mer regel än undantag att koncernens kvartalsrapporter skickar chockvågor på Stockholmsbörsen.