Logga in

Kan produktmedia hjälpa i kampen mot Corona? ”Vi sålde 300.000 flaskor handsprit på två dagar”

16 mars, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

(Bild: MEC Gruppen)

I dessa tider borde en omsorgsfullt förädlad flaska handsprit vara en perfekt give-away, eller varför inte en antibakteriell penna?

Corona har slagit hårt mot folkhälsan, börsen och leveranstider, men det har också skapat nya affärsmöjligheter och kraftigt ökad försäljningen av vissa produkter – exempelvis handsprit som tycks vara nästan omöjligt att få tag på för privatpersoner.

Ett företag som agerat snabbt och lyckats få fram handsprit är MEC Gruppen, Evert Grahn berättar:

– Vi har sålt 300.000 flaskor handsprit på två dagar, det är makalöst och jag har aldrig varit med om något liknande. Den första leveransen på drygt 100.000 flaskor sålde slut på sex timmar.

Antibakteriella pennor

En annan produkt som flera återförsäljare marknadsfört de senaste veckorna är den antibakteriella pennan Iprotect. Pennan tillverkas av det italienska bolaget Stilolinea och använder sig av zink-joner för att neutralisera bakterier.


Har ni några fler produkter som ökat i försäljning som en följd av Coronaviruset? Eller på något annat sätt påverkats av virusets framfart? Hör av dig till mig på [email protected] och berätta mer om hur Coronaviruset påverkat ert företag och er försäljning!

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)