Logga in

”Kämpat i uppförsbacke i tio år nu välkomnar vi konkurrens”

28 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Alex Giers Unitedprofile.

Unik inblick i hur Unitedprofile arbetar genom en utförlig intervju med en av företagets grundare.Man skulle kunna säga att det började för 10 år sedan, men egentligen började det långt tidigare än så. Internet hade nyss börjat utvecklas till det vi tänker på idag. Ungdomarna hängde på Lunarstorm istället på Facebook och Instagram. Youtube var fortfarande fristående och bestod mest av klipp på folk som gjorde sig illa och/eller klantade sig.

Men det fanns fler sociala medier (eller som de kallades då ”communities”) än Lunarstorm. Ett av dessa var www.fralla.net, testa skriva det i din webbläsare eller klicka på länken. Domännamnet finns fortfarande kvar men sajten som dyker upp är något helt annat än ett internetforum för ungdomar.

Fralla.net grundades nämligen av Alex Giers och var hans första stora projekt inom webbutveckling och programmering. Och det är just Alex Giers, hjärnan bakom systemutvecklingen av Unitedprofile, som jag passar på att intervjua på Nordic Profile fair.

Spola fram tiden till Dalarna år 2009. Alex Giers har nyss flyttat hem från Stockholm och börjat jobba på sin fars (Magnus Giers) promotionbolag Macma.

– Det första jag gjorde var att sätta upp ett internt orderhanteringssystem, sättet de jobbade på tidigare tyckte jag var alldeles för ineffektivt, därefter så började jag arbeta med webbplatsen. Jag ställde mig frågan hur kan vi modernisera och det första självklara steget blev att göra en webbplats som faktiskt hade produkter och inte bara länkade till kataloger, något som är en självklart idag, berättar Alex Giers.

Hjälpte en kund till Macma att ta fram en egen shop

När Alex hade utvecklat Macmas sajt så var steget till att ta fram en webbshop åt en av Macmas återförsäljare inte särskilt långt och 2010 så bildades Unitedprofile, vars huvudsakliga sysselsättning var att utveckla färdiga webblösningar till återförsäljare.

– Vi hade 6-7 leverantörer med oss från början, men branschen var inte redo, ett fåtal förstod nyttan men glömde snabbt bort att webbshoppen existerade. Vi behövde locka nya leverantörer och ett genombrott kom när vi gjorde det möjligt för återförsäljarna att lägga in egna produkter från leverantörer som inte var anslutna.

Därefter så fortsatte Alex att jobba vid sidan av Macma för att utveckla Unitedprofile och efter ett par år så stod Unitedprofile på egna ben. Då sålde gänget från Dalarna av bolaget Macma och började istället fokusera helt på Unitedprofile, för att utveckla det till vad det är idag, en helhetslösning för e-handel med produktmedia som 80 leverantörer är ansluta till och nya tillkommer varje månad.

Hur många återförsäljare som är ansluta vill Alex dock inte svara på.

En del av Unitedprofiles kontor i Dalarna.

Erfarenheten från att ha jobbat med produktmedia tidigare har varit avgörande

– En webbshop för produktmedia är mycket mer komplex än en vanlig webbshop eftersom det är så mycket produkter med så många olika valmöjligheter. Det är lätt att tro att det bara är att lägga in produkterna, och det går väl bra, tills det är dags att uppdatera allting. Oftast krävs det det en heltidsanställd bara för att uppdatera sortimentet. Och det är tack vare min erfarenhet från Macma som jag redan från start haft en bättre förståelse för hur en webbshop för produktmedia fungerar optimalt, berättar Alex.

Tackar nej till kunder från Finland och Danmark

Jag frågar Alex var de har sina kunder och hur de tänker kring expandering i Norden.

– Vi har våra kunder i Sverige och Norge, i dagsläget tackar vi faktiskt nej till kunder från Finland och Danmark. Vi gör inget halvdant och vill kunna leverera allt på det språk som talas i det land vi levererar vår webblösning till. Om vi skulle börja blanda språk så skulle det bli mycket svårare att sökmotor-optimera. Vi trivs i dagsläget bra med att ha våra kunder i Sverige och Norge och fokuserar istället på att utveckla vår produkt och ta fram verktyg åt befintliga kunder.

Fem grejer som Unitedprofile gör bra

När Alex pratar om Unitedprofile och deras webblösning så är det ibland lite svårt att hänga med. Han har trots allt mer än 15 års erfarenhet av programmering och jag har ingen. Men jag lyckas snappa upp åtminstone några grejer som Alex tycker är utmärkande för Unitedprofiles webblösning:

  • Helthetslösning, alla produkter anpassas för att fungera likadant och följer din unika profil, det sker tusentals produktuppdateringar varje vecka.
  • Sökmotor och algoritm för samtliga anslutna produktbaser vilket möjliggör snabba sökningar bland 140.000 produkter.
  • Tillgång till exakta nettopriser från varje leverantör vilket underlättar arbetet med det inbyggda offert-verktyget
  • Jobbar mycket med sökmotor-optimering och har flera kunder som når toppen på Google. Dessutom är det alltid fullt möjligt att prioritera vilka produkter/leverantörer som visas först och på specifika sökord.
  • Stor möjlighet att som återförsäljare skapa sin egen design utifrån grunden Unitedprofile har byggt.

Unitedprofile i framtiden

– Vill ligga i framkant när det kommer till nya mallar, modern webbteknologi och sökmotorsoptimering. Vi lägger mycket krut på att vidareutveckla vårt system, just nu med fokus på att ordersystemet ska bli mer lättarbetat, vi vill bli navet för ordrar. Efter 10 år har vi äntligen nått en punkt där vi kan anställa fler och utveckla saker som det inte funnits tid till innan. Sen vill vi bli bättre på att kommunicera våra verktyg till befintliga kunder. Det är ingen mening med att lägga en massa tid på att utveckla ett verktyg om ingen vet att det finns. Nyligen anställde vi en PR-expert/webbutvecklare som kommer börja hos oss den första februari.

Hur ser det ut med konkurrens i dagsläget och är du rädd för att fler kommer börja ta fram sina egna lösningar i framtiden?

– I Sverige har vi i dagsläget ingen konkurrens, men ute i Europa finns det ett fåtal som sysslar med liknade lösningar, men även där finns det flera skillnader. Många har försökt men misslyckats eftersom produktmedia-branschen är så komplex. Och så har vi otroligt många ideér på hur vi kan förbättra vårt verktyg ytterligare. Så nej vi är inte rädda för konkurrens, vi välkomnar den, avslutar Alex Giers, grundare av Unitedprofile.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.