Logga in

Kaltes Grafiska köper Xerox digitalpress från Fujifilm

12 januari, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Kaltes Grafiska i Sundsvall investera i en Xerox Color Press 1000 från Fujifilm.
– Den nya maskinen har den en lackfunktion som kan få våra kunders trycksaker att sticka ut lite extra. Ett par röda läppar kan bli knallröda eller till och med få glans. Denna funktion passar utmärkt för detaljer i vykort, broschyrer och årsredovisningar – trycksaker som ska leva längre, säger Helena Kalte, vd.

Som mest har man varit 20 personer men är idag 13 och enligt senaste bokslutet omsatte man 14,2 miljoner kronor.
Kaltes Grafiska är medlemmar i Intercopy-kedjan, som består av tryckerier över hela landet.- Branschen har varit lite tilltufsad de senaste åren, så det är tryggt och bra att ha andra tryckerier som bollplank. Trycksaker kommer alltid att finnas kvar, vi ser ju att tidningar och böcker tappar, men inte reklamtrycket. Det kommer säkert vara en ganska investeringsjobbig period framöver, och man får tänka igenom sina investeringar mer än förut. Ibland hinner man knappt få in en ny maskin förrän det kommer ny teknik.

Kaltes trycker både i offset och digitalt och sedan tidigare använder man Fujifilms arbetsflöde XMF, som nu ska kopplas ihop med den nya digitalpressen.

Förutom trycktjänster har man också uppdrag som inhouse-avdelning med ansvar för dokumenthanteringen på ett företag i Sundsvall.

 

 

Skogens missförhållanden fortsätter uppmärksammas i ny kampanj av Naturskyddsföreningen

Skogen tystar i det tysta och den biologiska mångfalden i skogen sägs vara i akut kris, det här vill Naturskyddsföreningen nu rikta fokus mot i nya kampanjen ”Tyst skog”.

Vykorts-app vann guld i Svenska Designpriset – kraftigt ökade volymer

(Fotograf: Jenny Jurnelius)

Bara under december 2020 skickades över 1,3 miljoner vykort från tjänsten.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50. (mer…)

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.