Logga in

Kalle Anka fyller 70 år – firar med jubileumsutgåva och nytryck

24 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Nu i september fyller Sveriges största serietidning Kalle Anka 70 år. Det firas med en jubileumsutgåva och med en nytryckt version av det första numret från 1948.

Det första numret av Kalle Anka & C:o kostade 60 öre och bestod av 36 sidor. Vartannat uppslag var i färg och vartannat i rött, svart och vitt. Att få tag på ett original av det första numret är ingen enkel uppgift och dessutom ganska dyrt, senast ett nummer såldes, var 1999 då klubbades det för 165.000 kronor på en auktion. Nyutgåvan av det första numret kommer visas upp i Egmonts monter på bokmässan i Göteborg den 27-30 september.

Jubileumstidningen, Kalle Anka & C:o nr 38, blir det 3255:e numret i ordningen och finns att köpa i butik från och med den 18 september. Vidare så har Kalle Anka-redaktionen tagit fram en jubileumsbok på 240 sidor med några av de bästa serierna från de gångna 70 åren, skriver Egmont i ett pressmeddelande.

 

Snabbväxande trycksaksbroker tar in kapital – bygger marknadsplats för tryckerier

Gogoprint – en snabbväxande trycksaksbroker online med bas i Singapore – tar in pengar och satsar på att snabbt växa till fler marknader.

Posterföretag entrar svenska marknaden med gerillakampanj

Bolaget sätter upp sina posters runt om i Stockholm och för den tursamme eller observanta är det fritt fram att ta med sig postern hem … nästan.

Exakta investerar i digital 50×70-press

Exakta utökar den digitala produktionskapaciteten med en HP Indigo 12000 som trycker i B2-format. (mer…)

18 oktober är Papperspåsens dag – ”det är framtidens förpackning”

Pappersproducenter och pappersbärkassetillverkare har gått samman och skapat det man kallar Paper Bag Day den 18 oktober. (mer…)

Elanders säljer tryckeri i Kina

Oliver Bruns, koncernchef på Edelmann, som förvärvar ett tryckeri av Elanders. (Bild: Edelmann)

Globala förpackningstillverkaren Edelmann har köpt Elanders förpackningstryckeri i Kina som man startade 2005.  (mer…)

Fotogigant bygger ”tech hub”

Photobox Group, som har flera olika tjänster inom tryckta personaliserade fotoprodukter, öppnar det man kallar en ”Tech hub”

Nytt namn och ny profil för skyltföretag

Skyltföretaget Focusneo, tidigare Focus Neon, tar ”ett kliv in i framtiden” med nytt namn, logotyp och grafisk profil. (mer…)

Hon vill göra produktmedia av böcker

Anna Benson vill introducera sina välgörenhets-böcker i produktmedia-landskapet. Böckerna handlar om allt från prostatacancer till jordgubbar.

Så här investerar svenska företag i marknadsföring – bransch för bransch