Print Next 19: ”Så här tänker nästa generations företagare i branschen”

Creative Promotion

Creative Promotion

Nystartade företaget Creative Promotion är nu klara för att stå på scen under Print Next 19 den 7 maj i Stockholm. Så även Cecilia Grahn Nyd från MEC-Gruppen.

Tillsammans ska de utgöra den portion av Print Next som fokuserar på produktmedia. Men också nyföretagande i en spännande del av grafisk bransch.

Denna del av branschen tar allt mer för sig inom trycksaker och hur traditionella tryckerier går andra hållet. Print Next samlar branschen och kommer att kunna inspireras av unga företagare i en snabbt utvecklande del av branschen.

Annons

Creative Promotions är ett UF-företag och drivs av gymnasielever och de ska hålla i ett seminarium som heter ”Start-up: Så här tänker nästa generations företagare i branschen”. Bolaget har fått en riktig kanonstart på sitt företagande och har omnämnts i flera artiklar. Bland deras kunder finns Apotea och Swedbank. Läs mer om Creative Promotion här.

cecilia

Cecilia Grahn Nyd, MEC-Gruppen.

Branschprofil delar med sig av kunskap

Cecilia Grahn Nyd är vice vd på MEC-Gruppen och sitter med i branschorganisationen SPBR. Hon är expert på produktmedia med över 20 års erfarenhet och har varit med och tagit fram en omfattande rapport om hur effektivt produktmedia är som marknadsföringskanal. Cecilias seminarium  ”Produktmedia för 8 miljarder – en väg till framtida intäkter” kommer handla om hur det går att använda produktmedia för att skapa mervärde och generera försäljning.

–> Läs mer: Allt du behöver veta om Print Next 19

Branschkoll är genom Grafkom med och arrangerar Print Next.

Annons

Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

BF KK 1800
Ämnen i artikeln: Brandfactory

Stora skatteskulder och 150 underleverantörer drabbade.

Ämnen i artikeln: Brandfactory
redaktionen@branschkoll.se
Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

Igepa Group förvärvade Scandraft i fjol och det stod klart att ägargruppens grafiska leverantör, Signcom skulle fusioneras in i Scandraft, vilket vi rapporterade om i november i fjol. Anders Trillkott, vd på Scandraft, berättar nu i en intervju med Branschkoll vad som sedan skett sedan Igepas förvärv blev känt och var de befinner sig i dag:

– Marknadssituationen i vår bransch är tuff och många företag kämpar med lönsamhet med mera. På Scandraft har vi med Igepas förvärv fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur. Vi har precis slutfört flytt av Viscomprodukter ifrån Signcoms lager i Borås och Stockholm och konsoliderat det till Scandrafts lager. Från måndag 18 mars så kommer alla leveranser att gå ifrån Scandraft.

Hur förändras Scandrafts produktportfölj och tjänster?

– Många av de produkter som Signcom och Scandraft har sålt har varit lika. De produkter som Signcom har varit unika med kommer istället att finnas i vårt sortiment på Scandraft.

– Signcom AB är fortfarande ett eget bolag. Vi flyttar över relevanta affärsområden till Scandraft såsom Viscom och gravyr, säger han och tillägger att Signcom är kvar som varumärke eftersom verksamheterna i Danmark och Finland fortfarande heter Signcom Aps och Signcom OY.

Hur ser processen ut med införlivandet av Signcom. När är det helt klart?

Annons

– Vi införlivar och konsoliderar en bit i taget under 2024.

Hur ska ni se till att kunna behålla Signcoms kunder i processen?

– Vi ser med tillförsikt fram emot att hjälpa alla våra kunder med bästa kunskap, service och leverans. Många av kunderna till Signcom har även varit kunder hos Scandraft och med vårt utökade sortiment så tror vi att vi kan hjälpa kunderna på allra bästa sätt.

Hur många i Signcom-teamet blir kvar efter integreringen i Scandraft?

– Flera från Signcom arbetar redan hos Scandraft, en del har hittat andra arbeten och de andra arbetar vidare på Signcom.

Anders Trillkott påtalar att Igepa-gruppen som de numera är en del av är en av Europas största distributörer av papper, förpackning och Viscom. Scandraft blir navet för den nordiska delen av Igepa, som finns i Norge, Danmark och Finland.

– Att tillhöra en större företagsgrupp som finns i 25 länder ger oss många fördelar. Redan idag hjälps vi åt med produkter över hela Europa. Våra kunder kommer att se det som att vi blir mer kompletta som leverantör och kanske inte bara storformatsmedia. Även vårt dotterbolag Rangefabriken utvecklas och växer med nya produkter och effektivare industriell produktion.

– I Norden är vi stora återförsäljare av Orafol och i Sverige har vi fått förmånen att bli ensam officiell distributör av Orafols sortiment.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons