Kaffeförpackning i monolaminat – tagit flera år att utveckla

"Vi har redan börjat använda den nya förpackningen och feedbacken från våra kunder är väldigt positiv", säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.
"Vi har redan börjat använda den nya förpackningen och feedbacken från våra kunder är väldigt positiv", säger Madelene Breiling, utvecklingschef på Löfbergs.

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Hon skrev årets bästa reklamtext

Ämnen i artikeln: Guldnyckeln
Linda Elers på King skrev årets bästa reklamtext enligt Guldnyckelns jury (Bild: Pressbild)

Guldnyckelns Guldskrift gick i år till Linda Elers på King för ”Miljonär direkt på skrapet”. Pristagaren utses av tidigare års vinnare som utgör den så kallade Guldskriftsakademin. Motivering: Plötsligt står det klart att man inte måste skriva långt, lärt eller litterärt för att vinna Guldskrift. Plötsligt inser man att ett enda ord på rätt plats kan ge…

Guldnyckelns Guldskrift gick i år till Linda Elers på King för ”Miljonär direkt på skrapet”. Pristagaren utses av tidigare års vinnare som utgör den så kallade Guldskriftsakademin.

Motivering:
Plötsligt står det klart att man inte måste skriva långt, lärt eller litterärt för att vinna Guldskrift. Plötsligt inser man att ett enda ord på rätt plats kan ge om inte rikedom så åtminstone en plats i Guldskriftsakademin. Och plötsligt har juryn skrapat fram en vinnare i form av Linda Elers från King.

Guldskriftsakademin består av: Johan Olivero, Staffan Ryberg, Martin Marklund, Petrus Kukulski, Christian Heinig, Magnus Jakobsson, Tove Eriksen Hillblom, Olle Langseth och Anna Qvennerstedt

Ämnen i artikeln: Guldnyckeln
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Variabel förpackningsdesign vann Guldägg

Ämnen i artikeln: Guldägget

Variabel design sprider sig allt mer inom marknadsförings- och kommunikationsområdet. Nu har ett av de större projekten belönats med ett Guldägg. The Absolut Company och byrån Family Business vann 2013 års Guldägg i förpackningsdesign för projektet ”Absolut Unique”. Tillverkningen ställdes om för att producera miljontals flaskor där varje enhet var helt unik. Se case-filmen nedan.

Juryns motivering: Limiterade upplagor höjer ofta värdet på verket eftersom det når en liten skara utvalda människor. Tänk att istället gå i motsatt riktning; att ställa om hela tillverkningsprocessen för att få fram ett unikt verk i en nästan obegränsad upplaga; producera 4 miljoner numrerade flaskor i 35 färger och 51 mönster, där inget är det andra exakt likt. Vi höjer glasen för ett inte helt lätt genomförande där exklusiviteten är intakt och når många människor, grattis The Absolut Company och Family Business.

Ett annat exempel är Cap&Designs omslag som man gjorde för något år sedan.

Här en film om projektet med Absolut:
ARVE Error: need id and provider

Ämnen i artikeln: Guldägget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Guldäggsvinnarna 2013

Ämnen i artikeln: Guldägget

Forsman & Bodenfors var ännu en gång den stora vinnaren på Guldägget. I år gick man hem med tre guld och fyra silver. DDB Stockholm tog ett guld och fyra silver.

Family Business vann för bästa Design med projektet Absolut Unique – helt unika flaskor för Absolut Vodka.

Övriga byråer och deras pris

  • TBWA – 1 guld och 3 silver
  • Åkestam Holst 1 guld och 2 silver
  • Prime PR 1 guld och 2 silver
  • The Fan Club 1 guld och 2 silver
  • Family Business 1 guld och 1 silver (gemensamt med Jung)
  • McCann Stockholm 1 guld och 1 silver
  • King 1 guld och 1 silver
  • Perfect Fools 1 guld
  • Hummingbirds 1 guld

Alla guld-vinnare i Guldägget 2013

Alternativa Media:
Byrå: Åkestam Holst Bidragsnamn: CataCombo Sound System Uppdragsgivare: Pause Ljud & Bild

Design (Förpackningsdesign):
Byrå: Family Business Bidragsnamn: Absolut Unique Uppdragsgivare: The Absolut Company

Digitalt (Övrigt Digitalt):
Byrå: Prime Bidragsnamn: Civil Rights Captcha Uppdragsgivare: Civil Rights Defenders

Direkt:
Byrå: DDB Stockholm Bidragsnamn: The Track-List Guest-List Uppdragsgivare: Bonniers Konsthall

Event:
Byrå: Perfect Fools Bidragsnamn: Kauko ”Remotely Controlled Design Café” Uppdragsgivare: Kansainvädlinen Designsäätiö

Film:
Byrå: TBWA Stockholm Bidragsnamn: Paris Uppdragsgivare: Svensk Adressändring

Hantverk (Bild):
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Faktum Hotels Uppdragsgivare: Faktum Produktionsbolag: Thomson interactive media

Integrerat:
Byrå: McCann Stockholm Bidragsnamn: Moms Filibabba Uppdragsgivare: Max Hamburgare 3D: qaazz Produktionsbolag: Aspekt

Mobilt:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Promillekoll Uppdragsgivare: Systembolaget Produktionsbolag: Monterosa

PR:
Byrå: The Fan Club Bidragsnamn: ToolPool Uppdragsgivare: Malmö Järnhandel

Radio:
Byrå: Hummingbirds Bidragsnamn: 30 sekunder Uppdragsgivare: A Non Smoking Generation Produktionsbolag: Swartling Produktion

Tidningsannonsering:
Byrå: Forsman & Bodenfors Bidragsnamn: Sportskador Uppdragsgivare: Apoteket

Utomhus:
Byrå: King Bidragsnamn: Miljonär direkt på skrapet Uppdragsgivare: Triss

Guldskrift:
Linda Elers, King Bidragsnamn: Miljonär direkt på skrapet Uppdragsgivare: Triss

Guldäggsplaketten:
Thomas Ekman, Tele2.

Kycklingstipendiet:
Kristin Lidström, Jeremy Phang & Agnes Stenberg-Schentz och Leo Magnusson.

Platinaägget:
Göran Åkestam.

Rättviseförmedlingen vinner Titanägget 2013.

Ämnen i artikeln: Guldägget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jan Wegerman ny produktchef för Leanback

Ämnen i artikeln: Leanback

Wegerman som senast var försäljningschef har jobbat i bolaget i 16 år.

Ämnen i artikeln: Leanback
redaktionen@branschkoll.se

Ctp-leverantören Lüscher i konkurs

Med 60 anställda och 1600 installationer hoppas man hitta en lösning tillsammans med ”strategiska partners”.

redaktionen@branschkoll.se

Holmen pressas av lägre försäljningspriser och starkare krona

Ämnen i artikeln: Homen

Omsättningen minskar med 600 miljoner för första kvartalet och rörelseresultatet (exklusive jämförelsestörande poster) blev 238 (560) miljoner kronor.

Ämnen i artikeln: Homen
redaktionen@branschkoll.se

Systemtext i nytt avtal med Malmö Lastbilscentral

Ämnen i artikeln: Systemtext

Ska leverera och montera fordonsdekor till cirka 250 fordon.

Ämnen i artikeln: Systemtext
redaktionen@branschkoll.se

Egmont Hjemmet Mortensen köper tre Schibstedmagasin i Norge

Ämnen i artikeln: EgmontHjemmet Mortensen

De tre titlarna är Maison Interiør, Design Interiør och Maison Mat og Vin.

Ämnen i artikeln: EgmontHjemmet Mortensen
redaktionen@branschkoll.se

Arctic Paper Grycksbo varslar 45

Ämnen i artikeln: Arctic Paper
Ämnen i artikeln: Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare platschef på kuvertföretaget SW-Son startar nytt i Jönköping

Ämnen i artikeln: IntermailPostemballageSW-Son

Göran Johansson som varit platschef på det Intermailägda kuvertföretaget SW-Son Kuvert i Huskvarna har startat Postemballage i Sverige AB. I samband med att produktionen på SW-Son flyttas till OP-Kuvert (också inom Intermail) så startar Göran nu upp egen verksamhet. Man flyttar in till Direkta Kontorsservice, ett lokalt tryckeri i Jönköping.

Postemballage ska vara en ”välsorterad” leverantör av postemballage med egen produktion av adressering, kuvertering och tryck på kuvert.

– Just olika posthanteringstjänster där man packar olika sorters reklamerbjudande i kuvert är tjänster som jag tror kommer växa kraftigt de närmaste åren, säger Göran Johansson i en kommentar.

Direkta Kontorsservice som finns i samma lokaler är en av de första kunderna till Postemballage.

Ämnen i artikeln: IntermailPostemballageSW-Son
redaktionen@branschkoll.se
Annons