K.W. Bruun söker Grafisk formgivare

Grafisk formgivare
K.W. Bruun; generalagent för Peugeot, Opel, Citroën och DS Automobiles i Sverige, söker nu en ny kollega till vårt kreativa team i Malmö. Som grafisk formgivare kommer du att driva och genomföra de kommunikations- och konceptidéer som tagits fram centralt eller för den lokala marknaden. Genom din kunskap, snabbhet och noggrannhet bidrar du till att vi levererar hög kvalitet i det marknadsmaterial som vi producerar både centralt men också till våra återförsäljare. Du har en gedigen bakgrund och god kunskap inom trycksaksproduktion samt grafisk formgivning.

I rollen som grafisk formgivare är du en viktig del i vår in-house byrå. Vi producerar allt grafiskt material in-house vilket betyder att du har en stor frihet både i konceptutvecklingen samt produktionen av material. Rollen ansvarar också för samtliga element, under ledning av vår Art Director, blir utvecklat tillsammans med varumärket. Exempel på detta kan vara kampanjkoncept, event, sponsorsamarbeten, originalproduktion och digitala aktiviteter.
Till dina ansvarsområden hör:

  • Ansvarig för samtliga produktioner relaterade till ditt varumärke
  • Supportera och i samråd med Art Director utveckla varumärket, kampanjer och samarbete på ett värdeskapande sätt
  • Säkerställa att varumärkets grafiska standards efterföljs både på centralt och lokalt plan

Bakgrund och kvalifikationer
Vi söker dig som har utbildning inom grafisk formgivning-/produktion.

  • Minimum 3-4 års erfarenhet av liknande tjänst.
  • Liknande tjänster såsom art director, grafisk formgivare, originalare

Det är meriterande om du:

  • Har tidigare erfarenhet av att jobba med starka internationella varumärken
  • Erfarenhet från byråmiljö är meriterande
  • Förmåga att utveckla inspirerande och innovativa säljkampanjer som driver konvertering

Du har en relevant utbildning inom grafisk formgivning och trycksaksproduktion. Du behärskar CS- paketet och annan väsentlig mjukvara. Fördjupad kunskap inom trycksaksproduktion, färgsättning så som CMYK, Pantone etc. är en förutsättning och begrepp som ICC-profil och vektorgrafik är för dig självklarheter. Kännedom och erfarenhet av digitala koncept, kampanjer och materialframställning är meriterande.

Du arbetar strukturerat och är väldigt noggrann i det du gör. Rollen svarar under Team Leader – Elisabeth Levinsohn och är baserad i Malmö. Vi erbjuder dig ett roligt och utvecklande arbete, där du tillsammans med oss på K.W. Bruun får möjlighet att vara med på en fantastisk resa i bilbranschen.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Temo byggde nytt tryckeri mitt i pandemin – ”Vi ska vara en produktionshubb i tryckeribranschen”

Under 18 år växte man kontinuerligt i sina gamla lokaler i Vällingby men till slut gick det inte längre. Nu har man flyttat in i en helt ny anläggning i Järfälla norr om Stockholm och samtidigt investerat stort i ytterligare en offsetpress, fyra kuverteringsmaskiner, en digitalpress och en ctp.

Kraftigt höjda fasta kostnader och en investering på tio miljoner kronor mitt i en global pandemi. Nervöst kan man tänka sig? 

– Nu är det roligt att gå till jobbet igen, svarar bröderna Magnus och Johan Forsberg som driver Temo Mailer.

Nu har man dessutom anställt en ny säljare som ska jobba mer aktivt med försäljning till alla tryckerier.

– Valet att vara kvar på gamla stället fanns inte. Vi hade aldrig kunnat utvecklas där så vi var tvungna att göra något. Vi hade enpallslager och inte ens en lastkaj – det gick helt enkelt inte, säger Magnus Forsberg.

Johan Forsberg tillsammans med Johan Engkvist som är ny säljare sedan en tid tillbaka.

Satsar med ny säljare

Nu ska man kunna bli upp mot 30 personer i de nya lokalerna där man idag kör ett skift så det finns plats att växa vidare. Men då gäller det att bli mer aktiv på marknaden. Med anledning av detta har en veteran i branschen tagits in – Johan Engkvist som under väldigt många år bara har jobbat som säljare mot andra tryckerier på olika företag i branschen. 

– Johans uppdrag är att göra Temo mer kända hos tryckerierna i hela landet, säger Magnus och Johan.

Det handlar om allt från små copyshops till alla de största tryckerierna. Ingen är för stor eller för liten för att jobba med Temo.

– Potentialen är jättestor och jag ska se till så att det känns enkelt och tryggt att använda oss som underleverantör, säger Johan Engkvist.

Budskapet till branschen är: Tryck det ni vill själva – vi tar hand om resten.

Lastkajen ligger mitt i fastigheten – detta är något man inte hade på det gamla stället.

Självklart med offset

Investeringar har man historiskt nästan alltid prickat ”fel” som exempelvis 2009 – när man mitt i finanskrisen – investerade i en 8-färgare rulloffsetpress. Så att den här flytten skulle ske under ett krisår tänker bröderna Forsberg inte är så förvånande.

Inför flytten den här gången investerade man i ytterligare en 8-färgare rulloffsetpress – en begagnad press som är upprustad till toppskick. 

– Livslängden är en helt annan för offsetpressar så det är mycket billigare i längden, säger Johan Forsberg.

– Vi övervägde självklart inkjet men det kräver en helt annan affärsmodell, tillägger Magnus.

Temo Mailer producerar alla typer av trycksaker och kuvert, i och med flytten, har man nu också investerat i kuvertering och mer efterbearbetning. I det nya huset fick man också plats att ta in företaget TM Bokbinderi och därmed har man nu det mesta inhouse för alla typer av trycksaker.

– Vi är bra på alla korta puckar inom reklam- och kontorstryck men också utskick, både ADR och ODR, för detta har vi nu allt som behövs i huset.

Förutom de stora rulloffsetpressarna har man också flera digitalpressar från Ricoh och en uppsjö av utrustning för efterbehandling och kuvertering.

– Ledtiderna är väldigt korta idag och där måste man kunna vara väldigt snabb för att serva kunderna så de blir nöjda.

På digitaltrycksidan har man två Ricoh-maskiner som bland annat trycker kuvert utfallande.

Stor produktionspartner till branschen

Den största delen av verksamheten bygger på att man är underleverantör till andra tryckerier, printföretag och trycksaksförmedlare. Det finns en del direktkunder men detta är inte en marknad man bearbetar aktivt.

– Vi har med flit aldrig marknadsfört oss och vi fyller våra maskiner till stor del genom att jobba med andra tryckerier och förmedlare. 

– Och nu har vi för första gången anställt en säljare i Johan Engkvist som ska bearbeta tryckerierna runt om i landet, säger Johan Forsberg.

Kuverttryck är också en stor del av verksamheten och de trycker man till stor del i de specialanpassade offsetpressarna men också digitalt. Därför var det naturligt att också investera i kuvertering.

Lagom är bäst inom automatisering

För Temo skapar automatisering ibland stora problem eftersom felaktiga dokument kommer in i produktionen

– Alla säger att om man inte gör allt automatiserat så funkar det inte – för oss är det tvärt om – om vi inte lägger manuell tid på jobben så funkar det inte, säger Magnus.

– Vi upptäcker när kunderna missar saker. Det är en stor del av vår service.

”Vi kan göra allt”

– Vi printar också mer storskaligt med digitaltryck direkt på kuvert. Eller adressering med inkjet på kuvert och brevpapper. Eller personifierat direkt i digitalpressarna, säger Johan.

I den nya anläggningen finns nu totalt sett en väldigt bred produktionsapparat.

– Drar vi igång alla maskiner kan vi trycka allt, efterbearbeta och kuvertera på mindre än en dag. Gärna med en stans eller perforering också.

– Vi blir en väldigt snabb och flexibel produktionspartner till våra kunder helt enkelt, avslutar Magnus.

redaktionen@branschkoll.se

Branschkoll växer med nytt bevakningsområde

Idag lanserar Branschkoll sin senaste satsning – “Pack & Etikett” – omvärldsbevakning för branscherna förpackning och etikett.

redaktionen@branschkoll.se

Packnorth: Tre förpackningstrender från Afry

redaktionen@branschkoll.se

Rapport från en digital förpackningsmässa

redaktionen@branschkoll.se