Justnu vill förvärva fler – ”Som att driva ett eget företag fast utan risk”

sv-karta-intresse_0d165a4ef135cd2a7196b7b0b15c9941

Peter Veres 600 e1432670738231

Peter Veres är delägare i Justnu och letar tryckerier att få in i sitt nätverk.

Tryckerikedjan Justnu, som finns på 20 platser runt om i landet, letar efter fler tryckerier att få in i sitt nätverk. Med annonser i branschens tidning AGI och på nätet vill man hitta små tryckerier att förvärva. ”Som att driva ett eget företag fast utan risk” säger Peter Veres som ansvarar för expansionen.

I annonserna pekar man ut ett 20-tal orter som är av särskilt intresse. Men det är inte platsen som är det viktigaste för att en affär ska bli av säger Peter Veres som äger och driver Justnu-kedjan tillsammans med sin bror Jan Veres.

– Först och främst måste personkemin fungera, säger Peter Veres. Vi har personalen att tacka för allt och vi behöver mer bra folk för att kunna expandera.

Det geografiska läget är viktigt men kanske ännu viktigare är adressen – som ska vara centralt på orten.

– Vi vill gärna ligga på huvudgatan i staden där det rör sig mycket människor och det är lätt att komma in och beställa och sedan hämta sina trycksaker, berättar Peter Veres.

Lokal förankring

Den lokala förankringen är något som Justnu framhållet som ett argument för att man ska bli en del av kedjan. Företaget och arbetstillfällen blir alltid kvar vid en affär med Justnu.

– Vår styrkan är att vara väldigt lokala och då kan vi också vara snabba i service och leverans, säger Peter Veres. Vårt mål är att vara det tryckeri som svara på offerter snabbast och levererar snabbat i hela branschen.

Vid en affär kan säljaren stanna kvar som platschef och driva företaget vidare eller lämna över till någon annan.

– Vi har gjort affärer där ägaren har stannat och i andra fall slutat – i samtliga fall har det fungerat bra.

Liten och lokal – men ändå stor

Namnlös

Med en annons i branschtidningen AGI Grafiskt Forum annonserar Justnu efter tryckerier att förvärva.

Att bli en del av Justnu har många fördelar enligt Peter Veres. För en företagare innebär det att man slipper göra det som ägaren tidigare kanske gjorde på kvällar och helger – Justnu sköter allt med löner, skatter, moms och olika avtal.

– All administration lyfts från dina axlar och som platschef kan man fokusera på kunder och produktion istället, säger Peter Veres.

Samtidigt kommer man in under ett välkänt varumärke och får ta del av den marknadsföring som skapas centralt.

Annons

Enligt Peter Veres så upplever också de som kommer in i kedjan en stor fördel i att få 70 nya kollegor runt om i Sverige som man kan diskutera företagsspecifika frågor med.

– Det är kanske svårt att förstå när man är på utsidan – många får en aha-upplevelse när de kommer in, säger Peter Veres.

Den som driver ett tryckeri inom Justnu har sin personal och har friheten kvar – men behöver inte tänka på det som andra ofta tycker är jobbigt. Man får hjälp med bland annat budget, det senaste inom teknikutvecklingen, maskiner och marknadsföring.

– Man har en otrolig frihet. Det är som att driva ett eget företag fast utan risk, beskriver Peter.

Justnu-are är allkonstnärer

Peter Veres säger att en en justnu-are måste vara lite av en allkonstnär. Flexibel och mångsidig och kunna hantera allt från kunder och personal till produktion.

– Man ska kunna släcka bränder och måste vara villig att göra allt.

Sälj inte för sent

Senaste åren har man gjort några få förvärv men vill gärna att det blir fler framöver. Peter Veres har träffat ett 50-tal tryckerier och han berättar att många söker kontakt med Justnu.

– Men många kommer tyvärr alldeles för sent, när företaget är nära konkurs, och då är det svårt att komma in som ny ägare. Att de visar röda siffror är något som vi kan hjälpa dem att vända men har man svårt att till exempel betala lönerna så är det ofta för sent.

När ett företag ger vinst är det lätt att värdera enligt Peter Veres. Och det är just värderingen som är en av utmaningarna när en affär ska bli av.

– Värdet av ett bolag är inte 25 tuffa jobbade år – när det kommer till kritan är det resultatet som står på sista raden som är av betydelse vid en värdering.

Peter Veres uppmanar alla som vill sälja att ta in en extern person som kan hjälpa till med värderingen. Det kan vara revisorn eller någon annan som man litar på i sitt nätverk. Då blir det lättare att komma överens om en nivå som båda parter är nöjda med.

Nedan och på justnu.se finns listan på de städer i Sverige som man tittar mer specifikt på just nu.

Följande 20 orter finns listade i annonserna från Justnu:
Gävle, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Kristianstad, Landskrona, Linköping, Luleå, Norrköping, Skellefteå, Solna, Sundbyberg, Sundsvall, Södertälje, Täby, Umeå, Växjö, Örebro, Östersund

Annons

Nordic Carton har siktet inställt på Europa

IMG 1344 1800
Ämnen i artikeln: Nordic Carton

:heavy_check_mark:Ny treårsplan spikad :heavy_check_mark:Nu har steg tagits för att växa utanför Norden :heavy_check_mark:Ny maskinpark är på plats

Ämnen i artikeln: Nordic Carton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Epsons nya etikettpress attraherar nordiska tryckerier – tre har redan investerat

Richard Garp Epson 1800
Ämnen i artikeln: Epson

Epson har nyligen lanserat sin etikettpress SurePress L-4733AW i Norden. En maskin med vattenbaserat bläck som riktar sig mot de lite mindre tryckvolymerna där hög detaljkvalitet är avgörande.

Med pressen vänder man sig dels till tryckerier som vill minska sitt beroende av externa leverantörer och få möjligheten att producera etiketter i egen regi. Men också till varumärkesägare som vill ta hand om sin egen etikettproduktion.

– Med en stor färgrymd och tryck med extra färger som grönt, orange och vitt täcker maskinen upp till 96 procent av Pantoneskalan, berättar Richard Garp på Epson.

– Även om den har en lägre hastighet än vissa andra modeller, erbjuder den hög tillförlitlighet och enkel användning – perfekt för företag som vill hantera små serier med anpassad produktion och hållbara lösningar.

Framgång på den nordiska marknaden

Epson har redan sålt tre enheter av Surepress L-4733AW i Norden under 2024, vilket överträffar företagets försäljningsmål. Tidtryck i Uppsala kommer att installera sin maskin i november, vilket gör dem till Epsons svenska referensinstallation.

På Island har Prentmet Oddi nyligen installerat sin press för att möta en växande efterfrågan på lokala etikettlösningar. Dessutom har Empaka Kartonnage i Danmark investerat i samma press.

Ämnen i artikeln: Epson
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på wellbolag

Han tar över som interim-vd.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

17 anställda sägs upp på wellpappfabrik

MBL-förhandlingar är avslutade.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bewi och Stok Emballage går samman inom livsmedelsförpackningar

bewi 1800
Ämnen i artikeln: Bewi
Ämnen i artikeln: Bewi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Världens första läkemedelsflaska av delvis träbaserad plast

plastflaska tra

UPM Biochemicals, Selenis och Bormioli Pharma har utvecklat en läkemedelsflaska med delvis träbaserad PET-plast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso säkrar materialförsörjningen till förpackningsanläggning

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Stora Enso har tecknat avtal om att förvärva Junnikkala Oy, ett finskt sågverksföretag, för upp till 137 miljoner euro.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartongbruk vill permittera – om efterfrågan inte förbättras

Omfattar totalt 1 100 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny forskning på papper–aluminium-laminat för förpackningar

images large ao4c05798 0014

Mer miljövänligt alternativ till plast i förpackningar som kräver ett aluminiumskikt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska studenter prisas för elegant och funktionell förpackningsdesign

Pack lappstift

”Den nya generationens kreativa lösningar inom hållbar förpackning”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
Annons