Jung von Matt och BMW/MINI vinner 2 Guldägg

Jung von Matt och BMW/MINI knep årets Guldägg i kategorin Event och Interaktivt med ”MINI Getaway Stockholm 2010”.

– Vi har levt med kampanjen genom hela genomförandet. Vi har fått mycket positiv respons och har haft det lite på känn att det skulle kunna gå bra ikväll. Känns verkligen jättekul, säger Fredrik Ellsäter, Jung Von Matt.

– Detta är kärnkategorin för kampanjen som sådan. Jag är fascinerad över att snittiden för dem som spelade är över 5 timmar. Apropå att interagera med ett varumärke, säger Fredrik Ellsäter, Jung von Matt.

Motivering 1:
Kategorin Event belönar bidrag som har det fysiska mötet mellan avsändare och målgrupp i centrum. Dock inte i år. I år belönas istället ett bidrag som premierar motsatsen. En idé som förvandlade avsändaren till något eftersträvansvärt och målgruppen till reklampelare som gjorde sitt bästa för att springa så långt ifrån varandra som möjligt.

Motivering 2:
Ett ambitiöst projekt med en uppsjö rörliga delar som skickligt samordnats till en upplevelse som utmanar både kropp och knopp. Denna kampanj tar interaktiv reklam minst tusen steg framåt. Bokstavligen.

Guldägg 2011 kategori Event:

Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI Art Director: Daniel Wahlgren Copywriter: Magnus Andersson, Erik Wingfors Creative Director: Johan Jäger Mediastrateg: Stefan Zetterberg/Carat Originalare: Jon Palmqvist Planner: Leon Phang Produktionsledare: Ida Modin Projektledare: Jan Casserlöv Visualizer/Produktionsdesigner: Daniel Forero Digitalbyrå: Monterosa, Suddenly Mediebyrå: Carat PR-byrå: Domingo PR Produktionsbolag: Duoblau Reklambyrå: Jung von Matt

 

Posterbolag bytte namn – nu är det i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhetsevent i Stockholm

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Micro-tryckeri i Stockholm till salu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Telias nya byrå

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Full fart på Borgstena – ”Mest stolta är vi över chokladen”

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden

Borgstena of Sweden har arbetat flitigt för att ta fram nya produkter och koncept och jobba mer hållbart.

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Virginia överväger att förbjuda myndigheter att köpa profilprodukter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Texstar byter logotyp och släpper nytt koncept

Ämnen i artikeln: Texstar
Ämnen i artikeln: Texstar
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel i avtal med Stockholms Stadsmission

Ämnen i artikeln: Profeel

Profeel och Stadsmissionen har inlett ett samarbete med Stockholms Stadsmission där de ska leverera arbetskläder till Stadsmissionen genom en webbshopplösning, enligt Linkedin.

Ämnen i artikeln: Profeel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

H&Ms och Ikeas trä-textil får eget labb i Göteborg

Ämnen i artikeln: H&MIkeaTextil

Treetotextile som grundades 2014 av H&M Group, Inter IKEA Group och Stora Enso med målsättningen att göra textilindustrin mer hållbar genom att ta fram en teknologi som möjliggör storskalig produktion av en ny hållbar textilfiber från trädbaserad cellulosa.

Nu ska man utveckla första egna labbet

Treetotextiles verksamhet flyttar nu in i ”GoCo House” i Mölndal där företagets första egna labb och demoanläggning kommer att finnas. Där kommer man genomföra forskning och utveckling för att öka produktionen med målet att ta fram hållbara textilfiber med lågt miljöavtryck.

– I takt med att den globala befolkningen ökar så ökar också behovet av alternativa textilfibrer som uppfyller kraven på låg miljöpåverkan till en låg kostnad. Textilier gjorda av cellulosa har stor potential för att möta både efterfrågan och göra hela textilindustrin mer hållbar. Vår teknologi grundar sig på en helt ny process som gör detta möjligt, säger Åsa Östlund, Head of R&D på Treetotextile, ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: H&MIkeaTextil
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formex första vinnare i hållbarhetstävling: Doftljusrefill 

Mässarrangören Formex har utsett den första mottagaren av sin nyinstiftade pris, Formex Sustainability Award.

Vinnaren är Remoair, som prisas för sin innovativa och resurseffektiva doftljusrefill. Bland de många bidragen nominerades nio stycken som ställs ut i en miniutställning på Formex mässa.

Juryns motivering lyder:

”Med en enkel och smart produkt har doftljusmarknaden äntligen fått en refillösning som fungerar. Ett snyggt sätt att uppmuntra återbruk och skapa stämning i våra hem utan bismak av varken fossilindustri, animaliska restprodukter eller regnskogsskövling.”

Martin Jirverus, grundare av Remoair, tog emot priset i form av en glasstatyett formgiven av Marie-Louise Hellgren, och han säger: 

– Det känns oerhört hedrande. Jag är så glad! Priset sätter också en slags standard framåt och jag kommer fortsatt att värna om att fler fyller på istället för att köpa nytt.

Remoairs refillprodukt är en refillpåse som kan användas för vilket kärl som helst, och är inte begränsad till Remoairs produkter. Ljusrefillen består av ljusmassa av raps och kokos i en påse av 100 procent återvunnet papper med en liner av biologiskt nedbrytbar bioplast. Kunden smälter själv ljusmassan i vattenbad innan den hälls i valfritt kärl.

Formex hoppas att deras nyinstiftade pris skall sporra till fortsatt utveckling i hållbar riktning. 

Formex Sustainability Award instiftades för att lyfta goda exempel och främja en hållbar utveckling i branschen för nordisk inredningsdesign. Tanken är att priset ska delas ut årligen i samband med vårens Formexmässa.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]