Jung von Matt och BMW/MINI vinner 2 Guldägg

Jung von Matt och BMW/MINI knep årets Guldägg i kategorin Event och Interaktivt med ”MINI Getaway Stockholm 2010”.

– Vi har levt med kampanjen genom hela genomförandet. Vi har fått mycket positiv respons och har haft det lite på känn att det skulle kunna gå bra ikväll. Känns verkligen jättekul, säger Fredrik Ellsäter, Jung Von Matt.

– Detta är kärnkategorin för kampanjen som sådan. Jag är fascinerad över att snittiden för dem som spelade är över 5 timmar. Apropå att interagera med ett varumärke, säger Fredrik Ellsäter, Jung von Matt.

Motivering 1:
Kategorin Event belönar bidrag som har det fysiska mötet mellan avsändare och målgrupp i centrum. Dock inte i år. I år belönas istället ett bidrag som premierar motsatsen. En idé som förvandlade avsändaren till något eftersträvansvärt och målgruppen till reklampelare som gjorde sitt bästa för att springa så långt ifrån varandra som möjligt.

Motivering 2:
Ett ambitiöst projekt med en uppsjö rörliga delar som skickligt samordnats till en upplevelse som utmanar både kropp och knopp. Denna kampanj tar interaktiv reklam minst tusen steg framåt. Bokstavligen.

Guldägg 2011 kategori Event:

Byrå: Jung von Matt Bidragsnamn: MINI Getaway Stockholm 2010 Uppdragsgivare: BMW/MINI Art Director: Daniel Wahlgren Copywriter: Magnus Andersson, Erik Wingfors Creative Director: Johan Jäger Mediastrateg: Stefan Zetterberg/Carat Originalare: Jon Palmqvist Planner: Leon Phang Produktionsledare: Ida Modin Projektledare: Jan Casserlöv Visualizer/Produktionsdesigner: Daniel Forero Digitalbyrå: Monterosa, Suddenly Mediebyrå: Carat PR-byrå: Domingo PR Produktionsbolag: Duoblau Reklambyrå: Jung von Matt

 

2,5 miljoner ton förpackningar till återvinning de senaste fem åren – ökning med 15 procent

Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI

Återvinningstrenden i Sverige fortsätter att stärkas, med en ökning på 15 procent i insamlingen av förpackningar sedan 2018.

Hushållen har blivit bättre på att sortera ut plastförpackningar, och de senaste fem åren har mängden insamlade plastförpackningar motsvarat 1,5 varv runt jorden med uppradade diskmedelsflaskor, enligt Förpackningsinsamlingen (FTI).

Under 2022 lämnades 530.000 ton förpackningar in till återvinning, vilket motsvarar 50,4 kg per invånare. Insamlingen av pappersförpackningar ökade mest, med 28 procent, medan plastförpackningar ökade med 22 procent. Insamlingen av metall- och glasförpackningar ökade med sex respektive fyra procent.

Insamlingsstatistik från FTI

MaterialGlasPapperPlastMetallTotalt
202222,217,59,01,750,4
201821,814,17,61,745,2
201319,512,45,31,638,8
FTI:s insamlingsstatistik – översikt (kg per invånare).
Ämnen i artikeln: ÅtervinningFTI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPM påskyndar nedläggning av tidningspappersbruk

Ämnen i artikeln: UPM

UPM meddelar planer på att minska kapaciteten för tidningspapper i Tyskland och Österrike.

Ämnen i artikeln: UPM
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls ställer ut på Interpack

Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
Ämnen i artikeln: EtikettNordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Westpak blir Walki Westpak

Ämnen i artikeln: WalkiWestpack
Ämnen i artikeln: WalkiWestpack
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alvöen går ihop med sin service-partner

Ämnen i artikeln: Alvöen

Alvöen startade upp en svensk verksamhet 2019 och har under verksamhetens första år byggt upp en bas i form av intressenter och samarbetspartners. Inför 2023 stärker man såväl organisation som utbud bland annat genom att slå sig samman med CNC Sweden AB.

– Med dessa två bolag i ett kan vi skapa ett center där vi erbjuder kunden en komplett lösning bestående av fräs- och skärutrustning, service, rådgivning, frässtål samt övriga tillbehör och förbrukningsmaterial, säger Hendrik Fasmer, ägare och vd för Alvøen i ett meddelande.

Alvöen AB säljer Multicam CNC fräs- och skärbord på den svenska marknaden. CNC Sweden är sedan tidigare servicepartner till Alvöen i Sverige.

Läs också: VD-byte på Alvöen i Sverige

Nya lokaler med showroom

Från och med februari är Alvöen AB på plats i nya lokaler i Sandared strax utanför Borås. I april månad kommer en ny demomaskin i form av en MultiCam Apex3 med tillbehör. I det nya showroomet kommer man även att kunna se tillbehör som frässtål och förbrukningsmaterial. På sikt är planen att utöka med fler intressanta produkter.

Ny webbshop

Som en del av den nya satsningen publicerar företaget inom kort även en webbshop med fler nyheter, bland annat ett större lager och ett utökat serviceutbud.

Alvöen AB består idag av vd Hendrik Fasmer, Sverigeansvarig Johan Millby, Patrik Kivistö från tidigare CNC Sweden AB som tekniker och Katarina Millby som har hand om marknadsföringen. Man har också flera tekniker tillgängliga i både Bergen och i Sarpsborg vid gränsen Sverige/Norge.

Ämnen i artikeln: Alvöen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ämnen i artikeln: e-handel

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.

Ämnen i artikeln: e-handel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inleder samarbete för att möta ny förpackningslag

Nästa år måste alla som säljer mat eller dryck ”take away” erbjuda återanvändbara lådor och muggar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dunka basketbollen i pizzakartongen

Amerikanarna kan konsten med att göra en aktivering!

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Handeln med plastavfall upp till 18 gånger större än redovisat

Många typer av plastavfall förblir oupptäckta.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeiska kartongindustrin minskar sin klimatpåverkan

Har gått från 249 till 138 kg CO2e på tre år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons