Stockholm

Jula söker AD

Är du den vi söker?Är du en Art Director med flera års erfarenhet av att arbeta gentemot konsumentmarknaden och drivs du av lusten att hitta nya kreativa vinklar och idéer? Då har vi ett roligt jobb att erbjuda på Julas inhouseavdelning.

Arbetsbeskrivning

Som Art Director på Jula blir du en viktig del av Inhouseavdelningen som i dagsläget gör en stor del av kommunikationen. Avdelningen består av Copywriter, grafiska producenter, produktionsledare och fotografer. I rollen som Art Director säkerställer du det visuella uttrycket och tillsammans med dina kollegor skapar kanaloberoende kampanjidéer utifrån satt koncept. Du säkerställer att utformningen av kampanjerna följer Julas kommunikationskoncept och att det tas ut till konsument på ett sammanhållet sätt.

Dina ansvarsområden kan bland annat bestå av att:
• Framtagning av kampanjidéer
• Säkerställa det visuella uttrycket i foto och material och att det följer kommunikationskonceptet
• Presentera kampanjidéer för interna uppdragsgivare
• Om behov uppstår, även ta ut kampanjerna i olika kanaler

Din profil

Förutom relevant utbildning, har du minst 5 års arbetslivserfarenhet som AD på en marknadsavdelning eller byrå. Du har erfarenhet av att ha arbetat med kommunikation riktad mot konsumentmarknaden. Du har också stor förståelse för hur grafisk form optimeras för digitala enheter. Meriterande är erfarenhet från detaljhandeln. Du är van att jobba med material till samtliga relevanta kanaler och har erfarenhet av fotograferingar. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i Indesign, Photoshop och Illustrator.

Du är en kommersiell, kreativ, lösningsorienterad och visuellt stark. Du har en flexibel och prestigelös inställning. Du är självgående men trivs i att arbeta som en del av ett team och med att vara involverad i många aktiviteter samtidigt.

Om företaget

Jula är ett framgångsrikt och expansivt företag som erbjuder hemmafixare och proffs ett attraktivt sortiment till låga priser. Expansion är en tydlig del av Julas vision, här erbjuds goda utvecklings- och karriärmöjligheter. Jula finns idag i Sverige, Norge och Polen.

Övrigt

Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid. Start så snart som möjligt.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Avisera har kompenserat för 20.000 ton koldioxid – ”bättre än vi kunnat föreställa oss”

Förpackningsföretaget Avisera tog 2017 fram en produktmärkning för klimatkompenserade förpackningar, trycksaker och påsar. Efter att de senaste fem åren klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxid lägger man nu till nya projekt som bland annat ska skydda regnskogen i Amazonas.

– Miljömärkningen Återbära är numera standard hos oss och majoriteten av Aviseras kunder ser det som en hygienfaktor med helt klimatneutrala förpackningslösningar, berättar Rosanna Selén, Head of Sustainability på Avisera.

Sedan lanseringen har Återbära har kunder som J.Lindeberg, Haglöfs, Nudie Jeans, Vagabond och Lyko tillsammans klimatkompenserat för tjugotusen ton koldioxidutsläpp.

– Att vi fem år efter lansering har klimatkompenserad för tjugotusen ton koldioxidutsläpp är ett bättre utfall än vad vi kunnat föreställa oss. Det är ett bevis för att det går snabbt att göra skillnad för miljön när man väl bestämmer sig, säger Rosanna Selén på Avisera.

Klimatkompenserar i Amazonas

För att kompensera kombinerar Avisera nu två nya projekt som är Verra-certifierade enligt VCS-standarden (Verified Carbon Standard). Klimatkompensationen äger rum i Amazonas, Brasilien samt östra Uruguay. I Amazonas verkar projektet för att skydda regnskogen och minska utsläpp genom att förebygga skövling av skog.

– I Uruguay omvandlas mark som blivit skadad av betesdjur till en skog med biologisk mångfald. Som komplement till detta så har projektet skapat en hållbar timmerindustri i landet som är FSC-certifierad. Projektet har redan tiodubblat arbetstillfällena i området.

redaktionen@branschkoll.se

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se