Johan Fredborg går till Neutral


Johan Fredborg är sedan mitten av november ny Business Developer på Danska Neutral. Fredborg har tidigare varit på Stanley/Stella, samt en kortare period på Coloreel.
– Jag har följt Neutral under hela tiden som jag var på S/S och även på Coloreel, sen så sa jag upp mig från Coloreel i slutet på September och började se mig om efter andra möjligheter.Då fick jag ett samtal från Lars Bech som grundat Neutral. Vi tog ett möte och satt och pratade i några timmar om allt mellan himmel och jord inte minst hållbarhet och textil och några dagar senare skrev jag på kontraktet.
”Neutral är framtiden”
I rollen som Business Developer ska Johan bearbeta och assistera flera marknader samt hjälpa till att utveckla Neutral.
– Jag har en ganska fri roll som går ut på att hjälpa Neutral öka försäljningen i hela Europa, men fokus i början kommer ligga på att hjälpa Magnus i Norden. Just nu laddar vi upp inför kommande mässor då vi har tagit fram ett helt nytt koncept som ska hjälpa kunderna förstå vad hållbarhet handlar om. Neutral är framtiden och vi kommer växa massor i Europa med rätt sorts kunder, de som tror på att man kan göra skillnad på riktigt, avslutar Johan Fredborg.
Ny inköpschef på V-TAB

Pressmeddelande 2011-03-19
Viktoria Sandblom blir ny inköpschef på V-TAB och får ett övergripande ansvar för företagets inköpsprocesser. V-TAB befinner sig i ett expansivt skede och genom rekryteringen av ny inköpschef ska företaget ta viktiga steg mot samordning av inköpskanaler och utveckling av inköpsarbetet.
Viktoria, som har lång erfarenhet av internationellt inköpsarbete, kommer närmast från en tjänst som Category Leader inom IKEA.
– Jag tror att framgångsrika affärer skapas genom goda relationer med kunder och leverantörer och genom att långsiktigt generera bra resultat för alla parter. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla det här arbetet på V-TAB, säger Viktoria.
– Inköpsprocessen spelar en betydelsefull roll för V-TAB i det expansiva skede vi befinner oss i. Som strategisk samarbetspartner vill vi försäkra våra kunder att vi håller bästa möjliga effektivitet och professionalism i hela flödet från leverantör till kund. Jag är övertygad att Viktoria har den erfarenhet och de kvaliteter som krävs för att utveckla och vässa inköpsfunktionen, säger V-TAB:s VD Peder Schumacher.
Viktoria Sandblom tillträder tjänsten i maj.
Konjunkturen går åt två håll i branschen


Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin. Den grafiska branschen är positiv och den är en av de branscher som ökar. Samtidigt så störtdyker reklambyråbranschens förtroendeindikator med 25 enheter. Konjunkturläget i kommunikationsbranschen går alltså åt olika håll.
Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin. Den grafiska branschen är positiv och den är en av de branscher som ökar. Samtidigt så störtdyker reklambyråbranschens förtroendeindikator med 25 enheter. Konjunkturläget i kommunikationsbranschen går alltså åt olika håll.
Vinnarna i Guldnyckeln – Sveriges bästa direktmarknadsföring

Här är alla vinnarna i 2011 års upplaga av Guldnyckeln – tävlingen i direktmarknadsföring. Guldnyckeln arrangeras av Swedma – Swedish Direct Marketing Association.
Integrerad DM-kampanj till konsument
GULD Gadd Direct AB – Swedbank Juristbyrå – Sambotestet
SILVER Tackolov AB – Dina Försäkringar – En försäkring för hundiga hundar
BRONS Ogilvy Stockholm – Eniro – Eniro Skattjakten
DM till konsument – enskilt bidrag
GULD Pool – Gröna Lund – Gröna Lund växer
SILVER MRM Starsky – SEB – Ett riktigt enkelt DR från SEB
BRONS MRM Starsky – Riksgälden – Vasaloppet
Integrerad DM-kampanj till företag
GULD MRM Starsky – 3 Företag – Sveriges Bästa Reception
SILVER MRM Starsky/Storåkers McCann – SEB – Rådgivning för hela företagaren
BRONS Tackolov AB – Dina Försäkringar – Modellen för en riktigt bra åkeriförsäkring
DM till företag – enskilt bidrag
GULD Saatchi & Saatchi – Sveriges Tidsskrifter – Personligt omslag
SILVER Mecka – Nexans – Dolda fördelar
BRONS MRM Starsky – SEB – Dubbla budskap gjorde jobbet
DM för ideella Organisationer
GULD Pool – Cancerfonden – Rosa Bandet
SILVER Lowe Brindfors – Rädda Barnen – Prisvärda Julgåvor
BRONS Customersonly AB – Barncancerfonden – Barncancerfonden 3 av 4 ”Listan”
Sökmarknadsföringspriset
GULD Search Integration – BabyBjörn – BabyBjörn webbplats
SILVER Relevant Traffic Sverige – Swedbank AB – Under Eken
BRONS Relevant Traffic – Eksportutvalget for fisk (EFF) – Svenskt kött blir norsk fisk
Lojalitetsprogram/kundprogram konsument
GULD Kaplan RM – Apoteket AB – ApoPlus – revitaliseringen av en etablerad kundklubb
SILVER MRM Starsky – SJ – Ett kundprogram som står i storm
BRONS Smicker – Hemtex AB – Studio Hemtex – passion för mjuk heminredning
Resultat & Analyspriset
Sponsras av DirektMedia
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Bygg din Volvo – The RM version
SILVER Kaplan RM – Åhléns – Mjuka insikter, hårda resultat
BRONS Lentus AB – inkClub AB – Återaktivering av inkClubs kunder
Lojalitetsprogram/kundprogram företag
GULD Smicker – Volvo Personvagnar – Volvo ProDrivers 2011
Endast guld delas ut i denna kategori
Årets Art Director
Christian Barret – The Fan Club – Ann Idstein DR
Årets Copywriter
Magnus Jakobsson – DDB Stockholm – Papercut
Kreativitetspriset
GULD DDB Stockholm – Papercut Shop – Papercut
SILVER Saatchi & Saatchi – Elmsta 3000 Horror Fest – Prosciutto di Giallo
BRONS ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 – Ligglistan
Diamantnyckeln
Sponsras av PAR
Pool & Cancerfonden med kampanjen Rosa Bandet
Motivering:
En kampanj med många fördelar.
En kampanj som utnyttjar ett etablerat beteende.
En kampanj som är både social, omtänksam och beräknande.
En kampanj med en genomtänkt strategi, smart kreativitet och ett gott resultat.
Årets branschpersonlighet
Mikael Olander, CDON Group
Styrelsen i SWEDMA har utsett Mikael Olander, vd CDON Group som ”Årets Branschpersonlighet”.
”För att ha visat att det går att bygga en framgångs koncern i miljard klassen i Norden på den direkta modellen inom marknadsföring. Detta med en mix av beprövade direkthandels metoder såväl som med nya, digitalt och socialt. I alla sammanhang under året som Mikael synts, och det är många, har han stått upp som stolt e-handlare och pekat framåt mot den direkta framtiden för försäljning och kommunikation. Han fick avsluta 2010 med att ringa i börsklockan och en kurs uppåt. Nu ringer vi in honom i direktmarknadsföringens historia som SWEDMA och Guldnyckelns branschpersonlighet 2010”
Folkets Nyckel
Sponsras av Alftatell
ESTER Stockholm – LAFA, enheten för sexualitet och hälsa – Kondom08 Ligglistan
Anna Serner lämnar TU och blir vd för Svenska Filminstitutet

Anna Serner har varit vd för TU sedan 1 februari 2008 och lämnar jobbet den första september i år.
– Ett så roligt jobb som vd för Filminstitutet kunde jag inte motstå, trots att jag inser att det i det korta perspektivet drabbar TU:s utvecklingsarbete. Jag kommer dock att kvarstå med fullt fokus på TU fram till 1 september och hoppas att vi under den tiden kommer se de första stegen tas mot en bred utgivarorganisation, säger Anna Serner i ett pressmeddelande från Tidningsutgivarna.
– TU befinner vi sig i en spännande process och vi har många viktiga uppgifter framför oss. Därför är det viktigt att vi snabbt kommer igång med att rekrytera en ny vd för TU, säger Tomas Brunegård, styrelseordförande för TU.
Före TU var Anna Serner verksam som konsult inom marknadskommunikation i egen firma och innan dess VD för Reklamförbundet 1998-2006.
Hon har bred erfarenhet av styrelseuppdrag, bl a för Berghs School of Communication, Folkoperan, United Minds, Fanzingo och tidskriften Dagens Samhälle. Hon har varit expert i statliga utredningar såsom Upphovsrättsutredningen 2010.
Anna Serner är utbildad vid Stockholms Filmskolas tvååriga praktiska filmutbildning, har läst filmvetenskap samt är utbildad jurist. De senaste 20 åren har hon också föreläst inom juridik, reklam, kreativitet och ledarskap.
Tidsam i Värnamo investerar i inplastningslinje

Klimatsmart pocket lanseras av Månpocket och Bonnier

En klimatsmart pocket är FSC-certifierad, klimatkompenserad och stödjer Världsnaturfonden WWFs klimatarbete. På ett år handlar det om cirka 7 miljoner pocketböcker som produceras miljövänligare. I det första klimatsmarta pocketsläppet ingår 16 titlar som når handeln i mitten på april.
– Månpocket och Bonnier Pocket håller i bokbranschens startpistol, jag hoppas att alla andra förlag inspireras att följa efter, säger Mian Lodalen, författare till Tiger, som är en av de böcker som ingår i det första släppet i april.
Klimatsmart pocket innebär att:
- Böckerna trycks på FSC- märkt papper. FSC står för Forest Stewardship Council och verkar för ett ansvarsfullt skogsbruk.
- Böckerna trycks i Sverige för att undvika långa transporter
- Månpocket och Bonnier Pocket klimatkompenserar för de utsläpp som inte går att undvika i bokproduktion (inklusive transport) genom Climate Friendly. Vi har initialt klimatkompenserat för mer än ett års pocketutgivning.
- Månpocket och Bonnier Pocket stödjer Världsnaturfonden WWF och bidrar till deras klimatarbete.
– Pocket är en bruksvara som produceras i mycket stora volymer varför det är motiverat att ta ett steg mot en miljövänligare produktion. Vår vision är att ge ut böcker där man tagit hänsyn till miljön i varje steg av produktionen – och vi strävar efter att bli ännu bättre. Det här är ett långsiktigt arbete. Samarbetet med WWF är också viktigt för oss, eftersom de har stort inflytande i klimat- och naturvårdsarbete i hela världen, säger Teresa Knochenhauer, förlagschef på Månpocket och Bonnier Pocket.
– Att äntligen kunna läsa en pocketbok som inte bara är bra för vårt välbefinnande utan också för miljön är ett stort steg i rätt riktning. Med hjälp av bidraget från Bonnier Pocket och Månpocket kan vi satsa ännu mer på vårt klimatarbete både i Sverige och globalt, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Du känner igen en klimatsmart pocket genom dess gröna logotyp som finns längs ner till höger på bokens omslag. Den första klimatsmarta sändningen om 16 pocketböcker når handeln i mitten på april.
För mer information om produktionsprocess, samarbetet med Världsnaturfonden WWF och lista över de aktuella pocketböckerna se: www.manpocket.se/klimatsmartpocket samtwww.bonnierpocket.se/klimatsmartpocket.
Photobox satsar ytterligare i Sverige

E-böckerna etablerade i USA

Under förra året mer än fördubblades e-böckernas andel av den totala bokförsäljningen genom att växa från 3,2 till 8,3 procent. Detta skriver Market som rapporterar från den amerikanska förläggareföreningen (AAP).
I januari 2011 ökade e-boksförsäljningen med 116 procent jämfört med samma månad året innan. E-boksförsäljningen värderas till 441,3 miljoner dollar för 2010.
Frågan är när linjerna möts?
Källa: AAP, Association of American Publishers.
Stampen lanserar marknadschefsindex

Stampen, företaget som bland annat äger V-tab, lanserar ett marknadschefsindex där deltagarna är 250 marknadschefer på företag som omsätter mer än en miljard kronor.