JCDecaux stämmer staten för reklamskatten

Enligt JcDecaux, som varje år betalar mellan 15 och 30 miljoner i reklamskatt, så strider skatten mot mot EU-rätten. Nu stämmer man Svenska staten för att försöka snabba på avskaffandeprocessen.

Regeringen har länge sagt att man vill avskaffa skatten och i sin senaste budget skriver man att ”Regeringen anser, liksom tidigare, att den resterande reklamskatten bör avskaffas. Regeringen har dock, till följd av den stora osäkerheten i den ekonomiska utvecklingen, fortsatt att prioritera skatteändringar som på såväl kort som lång sikt stärker sysselsättningen före ytterligare sänkning av reklamskatten”.

Dagens Media upper att JCDecaux i sin stämningsansökan skriver att ”det inte längre finns några skäl till att ta ut reklamskatt”.

Den snedvrider konkurrensen och dessutom är några av av de största annonsmedierna skattefria (tex tv och internet).

– Vi har ju uppvaktat regeringen sedan 2006. Alla har ju varit överens om att avskaffa skatten men vi har märkt att det inte finns något intresse från regeringen av att ta bort den. Det är en orättvis skatt som slår snett, säger Magnus Heljeberg till Dagens Media.

Fakta om reklamskatten

Reklamskatt ska betalas på annonser och reklam enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam (reklamskattelagen).

Skattesatsen är 8 % utom i fråga om annons i periodisk publikation, där den är 3 %. För annons i annonsblad, katalog eller program tas skatten ut med 8 % även om publikationen är periodisk. Skatten beräknas i princip på ersättningen för den skattepliktiga prestationen.

Läs mer på Skatteverkets webbplats.

Annons

Debattsajten Newsmill kommer ut som tryckt tidning

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tidigare Elanderschefer startar nytt tryckeri

Ämnen i artikeln: Svenskt Tryck
Ämnen i artikeln: Svenskt Tryck
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia i Uppsala förvärvar Mäss & Utställningsservice

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaExpo

Arkitektkopia i Uppsala har förvärvat Mäss & Utställningsservice AB. I ett pressmeddelande skriver man att ”sammanslagningen innebär att Arkitektkopia i Uppsala blir en helhetsleverantör för kunder med behov av så väl grafiskt produktionsmaterial som hjälp med mässmontrar och utställningar.”

– Sammanslagningen stärker båda parter, produktutbudet ökar och framför allt att design och produktion kan samordnas i gemensamma lokaler med gemensamma krafter, säger Erik Koppe som genomfört förvärvet.

Enligt senaste boksluten från 2009 omsätter bolagen tillsammans ca 10 miljoner kronor och har 10 anställda.

Ämnen i artikeln: ArkitektkopiaExpo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbranschen förändras radikalt med inkjet

I USA pågår livliga diskussioner mellan förläggare och andra intressenter i bokindustrin. Det handlar mycket om e-böcker i kontrast till pappersböcker. Men också hur ny tryckteknik kommer att påverka hur förlagens affärsmodeller kraftigt kommer att förändras.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

HPs inkjet-satsning skriver bokslut för 2010

Ämnen i artikeln: HPInkjet

HPs nya höghastighetspressar inom inkjet har rönt stor uppmärksamhet senaste året. Det är speciellt inom förlagsvärlden som den nya tekniken först gör sitt intåg.

Ämnen i artikeln: HPInkjet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Intellecta har kartlagt svenska Twitter

Intellecta har undersökt användandet av Twitter i Sverige – eller rättare sagt personer som twittrar på svenska. Undersökningen visar att det finns 91 316 Twitterkonton som skriver sina tweets på svenska. Men de aktiva twittrarna är bara 35 993 personer.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Din guide till Print 2011

Ämnen i artikeln: Print 2011

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen. Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på…

Nästa vecka är det dags för den största grafiska mässan i Sverige – Print 2011 –  platsen är Kistamässan i Stockholm. Utställargolvet är bekvämt överskådligt med ett 60-tal utställare. Men seminarieprogrammet är fullmatat och det är svårt att hitta guldkornen.

Detta är en sammanfattning som hjälper dig att hitta rätt, och utnyttja din tid på mässan på bästa sätt. Med den färgkodade hallplanen, bara för dig som är prenumerant på Branschkoll, kan du lätt hitta utställare inom de områden som du tittar speciellt på.

Ämnen i artikeln: Print 2011
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Amazon säljer fler e-böcker än pocketböcker

Ämnen i artikeln: Amazone-böcker

Utvecklingen har gått snabbar än vad man tidigare trott. Amazons vd, Jeff Bezoz, säger att man 2010, sålde 15 procent fler e-böcker än pocketböcker.

Ämnen i artikeln: Amazone-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sänk kostnaden för osorterade postsändningar

Ämnen i artikeln: Distribution
Ämnen i artikeln: Distribution
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ica stärker förädlingstrenden

Att trycksaker förädlas mer och mer med syfte att synas bättre hos mottagaren har vi sett under de senaste åren. När en av Sveriges största reklamköpare, Ica, nu hakar på denna trend kommer den att accelererar ytterligare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]