Logga in

JCDecaux mot klimatneutralitet – men långt från först

07 maj, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Kommentar: JCDecaux hävdar i ett pressmeddelande att man är det ”enda företag i branschen” som börjat med att klimatkompensera sin verksamhet. Det kanske är sant om man bara tittar på utomhusreklamföretag men i kommunikationsbranschen finns flera andra aktörer som sedan länge jobbar med att kompensera för sina genererade ”utsläpp”.

Aktörer som redan jobbar med klimatkompensering i kommunikationsbranschen är bland annat Nordic Morning med Edita, Citat och JG Communication, Elanders, Big Image, Billes, Mittmedia med flera.

Även om JCDecaux nu slår sig lite väl kraftigt för bröstet är detta så klart ett bra steg som tas när man nu synliggör sitt miljöarbete.

Under hösten 2013 räknar man med att ha kompenserat hela företaget enligt ett pressmeddelande. Under 2012 genererade verksamheten 652 ton koldioxid och kompenseringen går till ett vattenreningsprojekt i Afrika.

– Vårt mål är att bli ett helt klimatneutralt företag. Vi kompenserar under våren 2013 för 652 ton koldioxid, vilket avser våra utsläpp under 2012. En utredning pågår som bäst för hur vi når målet i framtiden, säger Per Duvner, som är miljöchef på JCDecaux.

Miljöpåståenden i din marknadsföring – så här funkar det

(Bild: Konsumentverket)

Om du använder miljöpåståenden i din marknadsföring behöver du tänka efter först.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller-Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.