Logga in

JCDecaux mot klimatneutralitet – men långt från först

07 maj, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Kommentar: JCDecaux hävdar i ett pressmeddelande att man är det ”enda företag i branschen” som börjat med att klimatkompensera sin verksamhet. Det kanske är sant om man bara tittar på utomhusreklamföretag men i kommunikationsbranschen finns flera andra aktörer som sedan länge jobbar med att kompensera för sina genererade ”utsläpp”.

Aktörer som redan jobbar med klimatkompensering i kommunikationsbranschen är bland annat Nordic Morning med Edita, Citat och JG Communication, Elanders, Big Image, Billes, Mittmedia med flera.

Även om JCDecaux nu slår sig lite väl kraftigt för bröstet är detta så klart ett bra steg som tas när man nu synliggör sitt miljöarbete.

Under hösten 2013 räknar man med att ha kompenserat hela företaget enligt ett pressmeddelande. Under 2012 genererade verksamheten 652 ton koldioxid och kompenseringen går till ett vattenreningsprojekt i Afrika.

– Vårt mål är att bli ett helt klimatneutralt företag. Vi kompenserar under våren 2013 för 652 ton koldioxid, vilket avser våra utsläpp under 2012. En utredning pågår som bäst för hur vi når målet i framtiden, säger Per Duvner, som är miljöchef på JCDecaux.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.