Jätten som tog på sig ett par arbetsbyxor

arbetskladerr

Historien om ett stort bolag som på kort tid förvärvat sju aktörer inom segmentet profil- och arbetskläder – och man har för avsikt att fortsätta med fler förvärv.

Den som hängt med har nog redan en föraning om vilket bolag det handlar om, nämligen Ahlsell. Under 2017 förvärvade bolaget inte färre än sex aktörer inom segmentet profil- och arbetskläder, fyra av dessa sex aktörer är dessutom verksamma inom produktmedia som inte är kläder. Vidare så gjorde bolaget ytterligare ett förvärv i början av 2018, även detta företag verksamt inom produktmedia utöver kläder och arbetskläder.

Fem av dessa totalt sju förvärv gjordes under en tremånadersperiod, från november 2017 till januari 2018.

Förvärvade bolag i kronologisk ordning

Bolagen Ahlsell har förvärvat har en gemensam omsättning av 584 miljoner kronor.

  • G-Ess Yrkeskläder AB – 117,5 miljoner kronor i omsättning 2016. Bolaget har fyra butiker i Stockholmsområdet och är förutom profil- och arbetskläder också verksamma inom ”giveaways och presentreklam” via samarbeten med bland annat Bregmos och Sagaform, enligt befintliga kataloger. G-Ess Yrkesläder förvärvades i februari 2017 och drivar fortsatt varumärket under egen regi. (Källa: Ahlsell).
  • Svensk Industri & Kommunservice AB (SIKAB) – 55,2 miljoner kronor i omsättning 2016. Bolaget bedriver försäljning av profil- och arbetskläder, främst via webbshop, huvudkontoret är beläget på Hisings Backa. SIKAB förvärvades i april 2017, SIKABs varumärke behålls men inköp, logistik och administration integreras. (Källa: pressmeddelande).
  • Gehås – Westprodukter AB – 15 miljoner kronor i omsättning 2016.  Bolaget bedriver försäljning av profil- och arbetskläder samt ytterligare produktmedia, har två butiker i Årjäng och Arvika. Annan produktmedia säljs bland annat via samarbeten med Bregmos, Axel & Morin samt Plastprint, enligt listade leverantörer. I och med uppköpet som skedde i november 2017,  så ”integrerades” Gehås verksamhet i Ahlsellkoncernen (Källa: pressmeddelande).
  • Jobline Umeå AB  – 26 miljoner kronor i omsättning 2016. Från sin butik i Umeå och via webben, så säljer de förutom profil- och arbetskläder även annan produktmedia, via samarbeten med bland annat Vinga, Tings och Orrefors. Jobline förvärvades i November 2017. (Källa: pressmeddelande).
  • Bekken & Strøm AS – 330 miljoner kronor i omsättning 2016. I Norge förvärvade man Bekken & Strøm som förutom att bedriva konfektionsförsäljning också har ett av landets största tryckerier när det kommer till profil- och arbetskläder, Branschkoll Promotion skrev om affären i vintras. Bolaget som har cirka 160 anställda förvärvades i december 2017 och varumärket kommer fortsätta drivas under egen regi. (Källa: pressmeddelande).
  • Safe Workwear Sweden AB – 24,2 miljoner kronor i omsättning 2017. Bedriver försäljning av profil-och arbetskläder via webb och butiker i Stockholm och Strängnäs. Förvärvet genomfördes i december 2017. (Källa: pressmeddelande).
  • Hmk i Västerås AB – 16,5 miljoner kronor i omsättning 2017. Det senaste (för oss) branschrelaterade förvärvet Ahlsell gjorde var alltså HMK, som bedriver försäljning av profil- och arbetskläder, via webb och butik i Västerås. Förvärvet genomfördes i januari 2018. (Källa: pressmeddelande).

Så här ser Ahlsell på sina förvärv och på framtiden

Branschkoll Promotion har varit i kontakt med Ahlsell för att höra hur de ser på det senaste årets förvärv och på framtiden.

På frågan hur det kommer sig att Ahlsell på kort tid gjort flera förvärv av företag verksamma inom arbetskläder så svarar Ahlsells chef för extern kommunikation Karin Larsson såhär:
– Att vi på kort tid lyckats med flera förvärv inom personlig skyddsutrustning beror delvis på att det är ett attraktivt produktsegment; alla våra kunder behöver kläder och skydd – och delvis på att just dessa bolag varit till salu till rätt pris vid denna tidpunkt.

Flera av de aktörer ni förvärvat är också delvis verksamma inom produktmedia som inte är kläder, exempelvis give aways och liknande produkter. Är detta medvetet och är det en marknad ni ser potential i?
– Vi söker förvärv inom alla produktområden, men målet med de förvärv du nämnt ovan handlar mest om att vi vill kunna erbjuda våra kunder arbetskläder och skydd, berättar Karin.

Karin får slutligen frågan om hur de ser på framtiden, om det är färdigshoppat för nu eller om de kommer fortsätta:
– Det står högt på agendan. Vi kommer att fortsätta att leta efter fina bolag inom alla produktsegment, även inom arbetskläder och skydd framöver.

Annons

Här är profilbolagen med mest skuld kvar av det tillfälliga anståndet

skatt promo

Vi tittar på vilka som har mest kvar att betala av, branschens totala skuld, återbetalningstakten och vilka regler som gäller.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Toppchef på Stricker startar upp ny leverantör

aodaci bild

En ny leverantör uppbackad av ett investmentbolag med tydliga mål inom hållbarhet och produkterbjudande lanseras just nu på den europeiska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor aktör inom återvunnen textil tvingas i konkurs

Textilaktör i konkurs.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

En inblick i en profilprodukt-designers vardag – ”Jag vill kunna påverka från insidan”

victor pf
Ämnen i artikeln: PF Concept

Branschkoll har pratat med Victor Caristan som till vardags jobbar som designer på PF Concept och han berättar om vad som sker bakom kulisserna när man ska ta fram en ny produkt eller kollektion.

Ämnen i artikeln: PF Concept
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ejendals byter ut sin skokartong för Jalas

jalas utube
Ämnen i artikeln: Ejendals
Ämnen i artikeln: Ejendals
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordvalls går in i internationellt partnerskap

nordvalls patrik jenemark samarbete
Ämnen i artikeln: Nordvalls

Nordvalls, holländska Geostick och franska Stratus Packaging har tecknat ett samarbetsavtal. Tillsammans omsätter man 2,6 miljarder kronor.

Samarbetet syftar till att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.

– Vårt gemensamma DNA omfattas av entreprenörskap och långsiktiga värderingar som säkerställer en trygghet för anställda, kunder och leverantörer, säger Nordvalls Patrik Jenemark.

Tillsammans har man 900 anställda, 15 produktionsanläggningar och producerar 159 miljoner kvadratmeter självhäftande material varje år. De tre bolagen omsatte tillsammans 236 miljoner euro under 2023.

Samarbete kring teknik och affärer

Patrik Jenemark säger till Branschkoll att det bland annat handlar om utbyte av kunskap inom tryckteknik, materialkunskap och processer. Man kommer också att kunna dela affärsmöjligheter i framtiden.

– Hållbara lösningar kommer stå i centrum för samarbetet där delad kunskap ger stora fördelar.

Bolagen konkurrerar inte alls med varandra.

– Vi är på helt olika marknader det vill säga ingen konkurrens, säger Patrik Jenemark.

Det finns inget delägarskap inblandat i avtalet utan man kommer fortsatt vara tre fristående företag.

Om de tre bolagen

Geostick verkar i Benelux-regionen och tillverkar självhäftande etiketter, flexibla förpackningar och säljer utskrifts- och etikettlösningar. Man har tre produktionsenheter, varav två i Uithoorn och en i Heumen.

Stratus Packaging Group har 460 anställda med sju fabriker i Frankrike och en i Schweiz. I erbjudandet ingår allt från självhäftande etiketter till shrink sleeves, stretch sleeves och in mould labels till kunder inom livsmedel, hygien och skönhet, kosmetika, läkemedel och industri.

Nordvalls Etikett har produktionsenheter i svenska Sjöbo, Bjuv, Mölnlycke och Nässjö och verksamhet i Norge. Helägda dotterbolag inom Nordvalls Label Group är brittiska Watermill Press och tyska Kölle Etiketten Gmbh. Gruppen har en årlig omsättning på 1,100 MSEK (2023) och cirka 300 anställda. Nordvalls ingår i PID (POSSEHL Identification Solutions) Group.

Ämnen i artikeln: Nordvalls
redaktionen@branschkoll.se
Annons

70 tjänster bort hos SCA

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandinavian Print Group har varit till salu – men planerna är skrinlagda och man tittar på nya förvärv

esben mols kabell

Det har varit färre förvärv än vanligt för danska Scandinavian Print Group (Lasertryk) den senaste tiden. Nu förklarar vd Esben Mols Kabell varför i en intervju med den danska tidningen Signprintpack.

– Det sista stora förvärvet var Cool Gray, men det gångna året har präglats av att våra ägare har övervägt en vidareförsäljning av SPG. Det är nu avfärdat och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i ökande grad också att se mot Nordtyskland, speciellt området från Hamburg och upp till gränsen. Det ligger bra till i förhållande till vår logistiklinje mellan Århus och Szczecin (Polen), säger Esben Mols Kabell.

LÄS OCKSÅ: Scandinavian Print Group köper stort Köpenhamnstryckeri

I intervjun berättar Esben Mols Kabell också att han har avsatt en vecka för att vara på Drupa och titta på nya lösningar för effektiv produktion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Webbinarium: Planera ditt Drupa-besök

Drupa webbsem ny 1800

Nätverket Grafkom bjuder in till ett webbinarium den 12 april. Få koll på det du behöver veta för att få till ett lyckat mässbesök.

Grafkom har bjudit in Morten Reitoft från Inkish för att få veta allt om de viktigaste utställarna på årets Drupa. Morten är antagligen den person som allra bäst har koll på vad som händer på årets mässa.

Morten kommer att ge dig en guide till vad som kan förväntas av årets mässa och berätta vad du inte får missa – och vad du kan lägga mindre tid på.

Under seminariet ges också kort information om ”Super Content Group”, ett initiativ från Inkish och som Grafkom är en del av. Magnus Thorkildsen och Ola Karlsson informerar kort.

Seminariet vänder sig till medlemmar i Grafkom och är 45 minuter och startar kl 11. Läs mer och anmäl dig här.

Det är åtta år sedan förra Drupa och mässan kommer att bli en viktig värdemätare på hur branschen och alla leverantörer mår. Som besökare kommer du ha stora möjligheter att se in i framtiden för den grafiska branschen. Datum för Drupamässan är 28 maj till 7 juni.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Marcus Erlandsson är ny Service Manager på Visutech

Marcus Erlandsson and Johan Lidstrom 1800
Ämnen i artikeln: Visutech

Kommer senast från samma position hos Ricoh.

Visutech meddelar att man värvat Marcus Erlandsson som ny Service Manager för den nordiska serviceorganisation, en av de största inom grafisk bransch.

Marcus kommer med stor erfarenhet och kompetens och hans senaste position var som Service Manager för Ricoh Graphic Communications, skriver man i ett pressmeddelande.

– Marcus Erlandsson har en gedigen erfarenhet och beprövad framgång inom ledarskap, han har erhållit mycket positiva resultat inom personalutveckling, kundnöjdhet och lojalitet. Hans kompetenser och engagemang gör honom till en stark ledare att föra fram Visutechs serviceteam till nya framgångar. Marcus börjar 19 februari 2024, då han tar över ansvaret från Lars Renneby, som har beslutat att trappa ner från den dagliga driften.

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons