Japanska klädkedjan Uniqlo kommer till Sverige – har valt byrå

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print eller Branschkoll Promotion. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Etikettbranschen berörs svårt av materialbrist – ”det är brist på allt”

En ny rapport visar att 56 procent av företagen inom etikett- och flexopack har stora problem med materialförsörjning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartong kan återvinnas minst 25 gånger

En ny studie slår fast att kartong kan återvinnas med bibehållen funktion betydligt fler gånger än man tidigare trott.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac hämtar varumärkesstrateg från it-branschen

Pulpac förstärker teamet med Emelie Andersson i en ny roll som Brand and Creative Manager.

Emelie ska driva varumärkesutveckling och tillväxt i takt med att Pulpac fortsätter att skala upp sin verksamhet. Emelie har 15 års erfarenhet av varumärkeskommunikation med fokus på strategiska och kreativa processer.

Hon kommer närmast från Paradigm Brand Consultancy, en del av Consid, ett stort nordiskt it- och techföretag.

– Det är precis i rätt tid för Emelie att börja hos oss nu säger Ann Dynehäll, kommunikationschef på Pulpac.

– Med sin stora erfarenhet kommer Emelie att bidra till att göra Pulpac till ett ledande varumärke för hållbara förpackningar, avslutar Ann.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Afry anställer två välrenommerade förpackningskonsulter

Afry Packaging Development växer vidare och expanderar med två nya konsulter inom förpackningsområdet placerade på kontoret i Malmö.

– Vi har fullt upp just nu med många uppdrag och förfrågningar från varumärkesägare som behöver hjälp med sina utmaningar gällande hållbara förpackningar säger Niclas Björkholtz som är chef för Packaging Development. Dessa nyrekryteringar ökar våra möjligheter att hjälpa kunderna och fortsätta vår starka tillväxt.

Emmie Olausson tog examen 2014 som Civilingenjör Bioteknik från Lunds Tekniska Högskola och har därefter arbetat på AR Packaging Systems i Lund som tillverkar livsmedelsförpackningar och maskinsystem till dessa.
Senaste rollen som Quality Manager har inneburit fokus på kvalitet, miljö och livsmedelssäkerhetsfrågor.

Magnus Christensen började sin karriär på IKEA 1998 som förpackningsutvecklare och blev kvar där i 16 år på lite olika avdelningar. Under några år var han ansvarig inom förpackningsområdet i Sydostasien innan han avslutade med 4 år på IKEA Food.

Efter sin karriär på IKEA så startade han upp sitt eget företag och drev det i några år för att sedan börja jobba för Husqvarna/Gardena. Närmast kommer han från Bergendahl Food där han har utvecklat deras EMV förpackningar för bland annat City Gross.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsjätte installerar 47.000 kvadratmeter solceller

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sun Chemical köper Sapici

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Strejken på pappersbruken i Finland kan dra ut på tiden

Nya besked väntas den här veckan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon flyttar sitt showroom med storformatsskrivare till tryckeriet Pod Sthlm

Canon har flyttat sitt showroom för storformatsskrivarna Colorado och Arizona till tryckeriet Pod Sthlm i Spånga strax utanför Stockholm.

För Pod Sthlm så innebär det att man som tryckeri nu får tillgång till teknik för att producera nya typer av produkter och Canon får ha sina storformatsskrivare för demonstrationer i en riktig produktionsmiljö. Win-win enligt de två företagen.

– Maskinen vi hade innan gick konstant och vi fick vänta på att grejerna skulle komma ut. Det var fullt helt enkelt och då är det nödvändigt med en snabbare maskin som dessutom har en lösning för att köra dubbelsidiga skyltar som underlättar produktionen, berättar Nicklas Irevång för Branschkoll.

Skyltar av olika slag hos Pod.

Hos Pod Sthlm finns nu dels senaste versionen av planprintern Arizona – vilket är en uppgradering från den tidigare versionen som man haft i många år. Colorado-maskinen som nu är installerad är ny för Pod och den använder man så mycket som man vill och har behov av.

– Vi ville skapa en kreativ miljö där det går att visa vad man kan göra med maskinerna, säger Matteus Celinski på Canon.

Pod Sthlm växer i takt med kortare ledtider

Det allt mer snabba tempot inom marknadsföring och kommunikation skapar stora möjligheter för lokal produktion. Det handlar om att vara snabb och fånga de möjligheter som dyker upp – då är det ofta nödvändigt att kunna producera och leverera den färdiga produkten snabbt från ett och samma ställe.

Pod Sthlm erbjuder en bred portfölj av tjänster inom grafisk produktion och logistik. 

– Jag brukar säga att om du går in i en butik och tittar dig omkring så kan vi göra allt du ser förutom kläderna, säger Nicklas Irevång.

Sen handlar det också om logistik – en skylt ska sättas upp, ett fönster ska folieras, ett brädspel ska plockas ihop och skickas till kund eller så är det en monter på en mässa som ska monteras. Allt detta efterfrågas nu allt mer från kunderna.

Nicklas Irevång visar ett av många specialprojekt som man jobbar med. Här en låda för kameraobektiv.

Plock, pack, montering och transport är en integrerad del av själva produktionen, berättar Nicklas.

Ett annat exempel på en möjlighet som dök upp i slutet av 2021 var produktionen av ett nytt brädspel – Dictator of Sweden som skapats av organisationen Civil Rights Defenders som en pr-kampanj. När fem riksdagsledamöter spelade spelet fick det en enorm uppmärksamhet i media och efterfrågan ökade kraftigt.

Pod Sthlm producerar spelet och skickar ut direkt till de som köper det på nätet. Själva trycket görs i offset, så det läggs ut på ett annat tryckeri, men sedan sker all produktion i samma hur i samarbete med Ranhammar som ligger vägg i vägg med Pod.

– Planen var att först göra tusen spel på en månad men när efterfrågan exploderade fick vi tänka om och öka takten. Vi producerar som mest 5.000 spel på bara drygt två veckor, berättar Nicklas.

”Outsourcat vårt showroom” 

Det har också växt fram ett behov av en ny rullskrivare hos Pod Sthlm den senaste tiden. Om kunderna kör sina andra trycksaker på till exempel ett obestruket papper så vill man också ha sina affischer på samma papper.

Så Canon har nu också ställt ut en Colorado rullskrivare som Pod använder och betalar för vid behov samtidigt som Canon använder maskinen för demonstrationer.

Planprintern Arizona som nu är uppgraderad. Bakom pelaren längre bort står en Colorado.

– Vi har helt enkelt outsourcat vårt showroom och har en demo-hubb här hos Pod säger Henrik Åkerman på Canon.

– Det finns inget bättre ställe att visa maskiner än i produktion med operatörer som faktiskt använder maskinerna på riktigt och kan berätta för de som kommer och tittar hur det fungerar, fortsätter Matteus Celinski.

Niklas framhåller att man också ser det som en stor fördel att få träffa kollegor i branschen för att dela erfarenheter och hitta nya samarbeten.

– Vi är väldigt stolta över att få den här möjligheten att visa upp Canons maskiner, avslutar Nicklas.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Aditro Logistics ägare förvärvar Veddestagruppen

lager b2b förvärv företagsaffär förpackning

Växer med 300 anställda genom förvärvet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Oeko-Tex släpper nya riktlinjer och integrerar klimatkalkylator för textil

hållbarhet textil

Tillsammans med uppdaterades riktlinjer finns nu också en klimatkalkylator för textil från Oeko-Tex.

Oeko-Tex som är den kanske största textil-certifieringen i världen har nu uppdaterat sina riktlinjer och krav för 2022. Totalt rör det sig om fem uppdaterade foldrar, bland annat för ”Standard 100”, ”Leather Standard” och ”Made in Green”.

Du hittar samtliga uppdaterade standarder här. De nya riktlinjerna kommer träda i kraft den första april i år.

Lanserar klimatkalkylator

En av de största nyheterna i år är att man släpper en klimatkalkylator som ska räkna ut kol och vatten-avtryck från framställningen av textilier. Klimatkalkylatorn som började utvecklas under 2020 har nu integrerats in i ”STeP by Oeko-Tex”.

Det här betyder att fabriker/aktörer kommer kunna identifiera var de största utsläppen av vatten och koldioxid sker, samt dela data beträffade koldioxid och vatten med sina kunder och partners. Det här underlättar självklart också arbetet med att reducera utsläppen, det här rapporterar Textile Network om.

Att certifieras utifrån ”STep”, och ta reda på ovan saker kommer krävas för den som vill ha ”Made in Green”-certifiering.

Seminarium om alla uppdateringar

Imorgon (den 18 januari) hålls ett seminarium där man kommer gå igenom samtliga uppdateringar. Detta seminarium kommer hållas mellan klockan 15-16, anmälan sker här. Eller på Oeko-Tex webbplats.

Detaljerad informatiom om samtliga uppdateringar hittar du här. Och hos Textile Network hittar du en sammanfattning på engelska med fler av de större ändringarna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons