Japanska klädkedjan Uniqlo kommer till Sverige – har valt byrå

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print eller Branschkoll Promotion. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettjätte investerar 150 miljoner i utveckling av framtidens förpackningar

Man ska bland annat titta på hur artificiell intelligens (AI), biometrik och ”internet of things” kan användas för utveckling av nya interaktiva och funktionella förpackningslösningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya roller i insamlingssystemet – nytt förslag från Miljödepartementet

Miljödepartementet har kommit med en skrivelse där de föreslår nya bestämmelser inkluderande ett utökat producentansvar för förpackningar.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trend: Europeiska massapriserna på nedgång

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ikea tar bort sista plasten i sina förpackningar

ikea plast förpackning packaging hållbarhet

92.000 ton plast ska nu ersättas av pappersbaserade förpackningar. ”Vi ska använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekedja”.

Ikea meddelar att man nu helst ska ta bort plasten från sina förpackningar. Utfasningen sker i flera steg och omfattar till en början alla nya produkter för att senast 2028 omfatta hela sortimentet.

Man har redan tagit bort en stor del av plasten i förpackningarna och idag utgör plast mindre än 10 procent av den totala materialvolymen till förpackningarna.

Målet är att minska plastavfall och föroreningar samtidigt som man är med och driver på omställningen till förpackningar tillverkade av förnybara och återvunna material, skriver man i ett pressmeddelande.

Mot en cirkulär affärsmodell

Att fasa ut plasten säger man är nästa stora steg mot att göra förpackningarna mer hållbara och att minska plastavfallet.

Annons

– Utfasningen sker stegvis under de kommande åren och främst fokuserar vi på att ersätta plastförpackningarna med pappersbaserade produkter eftersom det är återvinningsbart, förnybart och ett material som människor över hela världen idag är vana att återvinna, säger Erik Olsen, Packaging & Identification Manager på Ikea Sverige i ett pressmeddelande. 

920.000 ton förpackningar

Ikea spenderar årligen över 10 miljarder kronor på cirka 920.000 ton förpackningsmaterial. Att upphöra med plast kräver nya lösningar och ett nära samarbete med produktutvecklingen i hela värdekedjan, berättar de. Plastförpackningar kan fortfarande förekomma i vissa delar av möbeljättens matsortiment i syfte att säkerställa livsmedelssäkerhet.

– Att ständigt söka nya och bättre sätt att utvecklas är en del av vårt arv, och våra förpackningar är inget undantag. Med denna satsning hoppas vi kunna stötta förpackningsinnovation och använda vår storlek och räckvidd för att positivt påverka industrin även bortom vår värdekedja, säger Maja Kjellberg, Packaging Development Leader på Ikea Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab avvecklar tidningstrycket – stänger två tryckerier och säger upp 125

Tryckerikoncernen V-tab ska satsa på heatset (magasin), skylt, reklam och affärstryck och avvecklar coldset-delen. Det blir tre anläggningar kvar när man går in i 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Holmbergs stänger – de ska ta över

Paragon byter partner i Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

UPPDATERAD: Säljer hela tryckeriet på auktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kommun kräver att NWG ska miljösanera – bolagstopp säljer alla sina aktier

redaktionen@branschkoll.se
Annons