Japanska klädkedjan Uniqlo kommer till Sverige – har valt byrå

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print eller Branschkoll Promotion. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Arla Plast expanderar i Tyskland

Ämnen i artikeln: Plast

Motalaföretaget Arla Plast expanderar i Tyskland och detta gör man genom att förvärva plaståterförsäljaren Alphaplex i Hannover.

– Jag är väldigt glad att få presentera detta förvärv. Det stärker vår position på den viktiga tyska marknaden och det harmonierar också med vår ambition att öka närvaron i Österrike och Schweiz. Den i Europa centralt placerade verksamheten har etablerad säljorganisation och lagerhållning säger Arla Pasts vd Christian Krichau i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Plast
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lexit köper specialist inom lager och logistik

Ämnen i artikeln: EtikettLexit

Lexit-gruppen har ingått avtal om att köpa ”datafångstspecialisten” Idnet som erbjuder lösningar för effektiva processer inom lager, logistik och detaljhandel.

Ämnen i artikeln: EtikettLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rottneros avvecklar massalinje – säger upp 40

Lennart Eberleh Rottneros

Rottneros lägger ner sin produktion av slipmassa och investerar samtidigt i utökad produktion av massa till förpackningar. 40 anställda påverkas av beslutet.

Rottneros styrelse har beslutat att avveckla produktionen av slipmassa vid Rottneros Bruk eftersom förutsättningar för långsiktigt hållbar lönsamhet saknas.

Beslutet innebär att cirka 40 personer kommer varslas om uppsägning. Koncernen planerar samtidigt att investera 160 till 200 miljoner kronor för ökad kapacitet och produktion i brukets CTMP-linje.

Höga elpriser och minskad efterfrågan på papper

Det är främst två orsaker som ligger till grund för avvecklingsbeslutet; de höga och volatila elpriserna samt den minskande efterfrågan på tryckpapper.

Under 2021 uppgick koncernens produktion av slipmassa till 64.000 ton, motsvarande 16 procent av Rottneros totala produktion. Kostnaderna för nedläggningen, cirka 60 miljoner kronor utgörs främst av avvecklingskostnader för personal och kommer belasta koncernens resultat under det tredje kvartalet.

Koncernen bedriver ett förprojekt för vidareutvecklingen av CTMP-linjen. Målet är att nå en produktionsnivå om minst 150.000 ton årligen från dagens 120.000 ton. Förprojektet beräknas vara klart under det fjärde kvartalet 2022.

– Avvecklingsbeslutet är naturligtvis förknippat med stor sorg för oss med tanke på de medarbetare som drabbas och Rottneros över 100-åriga historik inom slipmassa. Tyvärr saknas de ekonomiska förutsättningarna för att långsiktigt driva sliplinjen vidare. De fortsatt goda långsiktiga lönsamhetsförutsättningarna inom CTMP innebär att vi planerar investera för en betydande produktionsökning under den kommande treårsperioden. Våra satsningar på förpackningar inom Rottneros Packaging och i råvaruföretaget Nykvist Skogs är ytterligare uttryck för att vår position i Värmland har utvecklats under senare år, säger Lennart Eberleh, Rottneros vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ishida Europe förstärker representationen i norra Europa

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Delar av tryckeriet säljs på auktion

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Medieinvesteringarna backade under sommaren – utomhusreklam kraftigt mot strömmen

✔️Utomhus ökade med 69 procent ✔️fack- och populärpress också uppåt ✔️DR och digitala medier backade ✔️”All-time-low” för tv-reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trippel för Antalis – tre nya storformatssäljare på plats

Ämnen i artikeln: Antalis

Antalis förstärker sin organisation genom att anställa ytterligare två säljare till sin avdelning för storformat och visuell kommunikation.

– Det är med stor glädje som vi hälsar Christer Sehlstedt och Jonas Lundström välkomna till Antalis när dom nu båda tar klivet över till oss. Både Christer och Jonas har tillträtt sina nya roller sedan början av augusti. De är, tillsammans med Andreas Andersson som började i mars, viktiga delar i Antalis satsning att växa ytterligare inom storformatsmarknaden, säger Jonas Palmgren på Antalis

Alla har lång erfarenhet inom ”viscom” och storformat, bland annat från Scandraft där alla tre har jobbat tidigare, och kommer förstärka Antalis position med sin kunskap och kontaktnät, skriver man i ett meddelande.

– Vårt mål är att bli en ännu bättre leverantör och partner till våra kunder och dessa båda rekryteringar ett viktigt steg i rätt riktning för vår strategi.

Ämnen i artikeln: Antalis
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Äntligen dags för mässa

På onsdag är det ÄNTLIGEN dags att träffas på riktigt, det är nu ganska exakt 2,5 år sedan Nordic Profile Fair hölls senaste gången på Elmia.

Årets mässa hålls den 17-18 augusti (onsdag, torsdag) och kommer även sändas live i samarbete med Onlinemässan, mer information om det hittar du här.

Nytt för i år är också att ingång till mässan sker via ingång Syd, mässan hålls i Hall C.

Cirka 100 utställare är klara, fullständig utställarlista hittar du här.

Branschkoll kommer vara på plats och prata med så många vi hinner, om du ser oss i korridorerna tveka inte på att säga hej och prata lite.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stor New Wave-ÅF förvärvad

Konsolideringen i kedjan fortsätter.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wenaas anställer branschveteran till sin Sverigesatsning

redaktionen@branschkoll.se
Annons
[esi bk-get-single-ad group_id="2165" cache="public" ttl="0"] [esi bk-get-single-ad group_id="2167" cache="public" ttl="0"]
[esi bk-get-single-ad group_id="2168" cache="public" ttl="0"]