“Jag tittar tillbaka 100 år i tiden, jag vill skapa en torgmarknad där jag känner varje kund”

Karl-Thomas Albinsson

Karl-Thomas Albinsson jobbar som CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors i Sverige och höll en föreläsning på Print Next om modern och automatiserad kundkommunikation.

Karl-Thomas börjar med att berätta om frågan han ställde sig när han började som CRM-ansvarig på Mitsubishi för lite drygt ett år sedan.
“Hur vill jag sköta min dialog med varje kund?”. Framför sig såg han en liten torgmarknad för 100 år sedan där säljaren känner alla personligen.

Det här var hans utgångspunkt i den omfattande kampanj han nyss genomfört som gick ut till 20.000 av Mitsubishis drygt 80.000 kunder i Sverige. Kampanjen började med att samtliga kunder fick ett fysiskt brev, “det postala är viktigt för att nå kunden i bruset” förklarar Karl-Thomas. Kampanjen var främst varumärkesbyggande och min huvudsakliga agenda var inte att sälja bilar, förklarar han.

Brevet var personifierat med bland annat namn och antal dagar som kunden varit kund hos Mitsubishi. Vidare så innehöll brevet en personlig länkadress med kundens namn.

– En så enkel grej som en personlig URL ökar aktiveringsnivån fantastiskt mycket, förklarar Karl-Thomas.

Mitsubishis senaste kampanj.

Om kunden följde länken så erbjöds hen en kampanjsida, en videohälsning från Mitsubishi Motors ambassadör Renata Chlumska samt en tidslinje. Allt individanpassat. I tillägg fick varje kund möjlighet att ta del av en present från Mitsubishi. Kampanjens resultat blev väldigt lyckat med 39 procent av de 20.000 som knappade in sin personliga länkadress. Vidare så ville 48 procent av dessa ta del av presenten.

Det är alltså kombinationen av en tryckt produkt, digitalt och det personliga som gör att mottagargruppen agerar i större utsträckning.

– Efter kampanjen har jag till och med fått handskrivna vykort av tacksamma kunden, berättar han.

Viktigt med rätt verktyg och att göra rätt prioriteringar

Karl-Thomas berättar att det mest kritiska i att skapa individanpassad marknadsföring är att ha verktyg som automatiserar allt utom den sista biten och den personliga och verkliga återkopplingen till de mottagare som vill ha det. Vidare berättar han att de som jobbar med CRM (Customer Relationship Management) på Mitsubishi är han och en person till på marknadsavdelningen som tar fram allt material.

– Jämfört med andra biltillverkare så är vi en liten spelare i Sverige, därför så måste vi jobba på det personliga planet, och erbjuda våra kunder möjlighet att i dialogen gå ifrån det automatiserade till det manuella och realtidsbaserade.

Eftersom de tar fram materialet inhouse så har de råd att lägga några extra kronor på att ta fram en schysst trycksak, en investering som definitivt lönar sig i slutändan, säger Karl-Thomas.

Nästa steg blir att implementera ett hanteringssystem för “leads”, som ska kombineras med det personliga utskicken så att säljarna ska kunna få ta del av relevant data och slippa sitta och ringa kalla samtal, avslutar Karl-Thomas.

Mitsubishi jobbar med systemstöd som bygger på Microsoft Dynamics och Market Direct Crossmedia från Efi som i Sverige säljs av VBS.

Annons

Grafiska branschen har ett nytt tvåårigt kollektivavtal – så här stor blir lönehöjningen

”Alla parter har kämpat in i kaklet för att få klart det här avtalet.”

Det nya avtalet som precis presenterats ger 7,4 procent i löneökning fördelat på två år. 4,1 procent första året och 3,3 det andra året.

– Det är det högsta värdet i årstakt som vi haft i industriavtalets historia, säger Ulrika Lindstrand från Sveriges ingenjörer på en presskonferens.

Det blir också en höjning av lägstalönerna på 1.350 kronor.

– Vi har lyckats hålla alla arbetsgivares förslag på försämringar borta, säger Per-Olof Sjöö på Grafiska Fackförbundet på presskonferensen.

”Historiskt svår avtalsrörelse”

Grafiska Företagen kallar i ett pressmeddelande avtalsrörelsen för ”historiskt svår”.

Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen & Eva Glückman, vd Grafiska Företagen. (Bilder: Grafiska Företagen)

Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning, skriver Grafiska Företagen i ett pressmeddelande.

– Det visar på industriavtalets styrka att vi nått en överenskommelse under dessa svåra omständigheter. Ett tvåårigt avtal bidrar positivt till den samhällsekonomiska återhämtningen, vilket också kommer att gynna företagen och deras anställda på sikt, säger Anna Freij, förhandlingschef Grafiska Företagen

Det nya avtalet gäller från och med den 1 april 2023 till och med den 31 mars 2025.

– Givet det komplicerade ekonomiska läget och hur löneökningstakten ser ut i vår omvärld innebär avtalet att parterna tagit ett stort ansvar för att skapa stabilitet och förutsättningar som kommer att motverka inflationen, säger Eva Glückman, vd Grafiska Företagen

Information om avtalet presenteras vid en presskonferens på fredagskvällen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pressträff kl 19.00 med anledning av OpO:s slutliga hemställan

Det är sista dagen på upploppet för att få till nya kollektivavtal för hela industrin, inklusive den grafiska.

Nu har parterna meddelat att man klockan 19.00 den 31 mars håller en pressträff, som går att se live på Youtube – nedan.

Fack och arbetsgivare håller sina respektive pressträffar i samma lokaler. Först Facken inom industrin och sedan arbetsgivarna.  

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny Colorado från Canon med skalbar hastighet och vitt bläck

Ämnen i artikeln: Canon

Canons nya Colorado M-serie är en modul-uppbyggd 1,6 m rullmatad skrivare med två hastighetskonfigurationer och kapacitet för vitt bläck.

Den skalbara M-serien har flera utmatningshastigheter: Colorado M3 och M5 har en marschhastighet på 29 m²/tim respektive 40 m²/tim med max utskriftshastighet på 111 m²/tim respektive 159 m²/tim.

Hastigheten kan uppgraderas från en hastighet till en annan, tillfälligt vid produktionstoppar eller permanent.

Båda skrivarna kan också enkelt uppgraderas för att trycka med vitt bläck och utrustas med FLXfinish+ för matta/glättade CMYK-utskrifter.

Vit nyhet

Canons nya vita UVgel-bläck breddar applikationerna som kunderna kan skapa – till exempel fönstergrafik, skyltar och tapeter.

Man har också en ny sensorteknik för avkänning av media som gör att användarna kan skriva ut på tjocka strukturer, transparenta, färgade, reflekterande och magnetiska material.

Med FLXfinish+ kan man välja mellan matt eller glättad yta, eller båda delarna på samma CMYK-utskrift – utan extra lack.

För stora volymer

Kunder med stora volymer kan automatisera hela utskriftsprocessen genom att konfigurera produktionsinställningen UVgel Print Factory eller UVgel Wallpaper Factory, som skär, spolar tillbaka, tejpar eller buntar och hanterar volymer på åtminstone 50.000 m² per år, med minimal operatörstid. 

Enligt Canon så förbrukar UVgel-tekniken upp till 40 procent mindre bläck jämfört med andra bläcktekniker som latex eller eko‑solvent bläck och skapar samma bildkvalitet och färgintensitet.

Så här presenterades den nya modellen:

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Få koll på färgerna med ny guide – nu på svenska

Better Brand Color Guide (BBCG), som lanserades i höstas, har nu översatts till svenska. Det är Lukas Enqvist på Brobygrafiska som gjort jobbet.

BBCG är ett gratis ramverk för alla som vill förbättra kommunikationen och reproduktionen av varumärkesfärger.

Den beskrivs som en praktisk guide som syftar till att ge grundläggande och praktisk färgkunskap till en stor grupp människor.

”BBCG är en metodik för att definiera, konvertera och kommunicera varumärkesfärger, inklusive en redigerbar mall och en exempel-ASE-fil som kan delas med alla designers i flödet. Det är hög tid att få de grundläggande sakerna rätt: en korrekt och tydlig definition av varumärkesfärger.”

>> Ladda ner guiden på www.projectbbcg.guide (den finns nu på nio olika språk, inklusive svenska)

Better Brand Color Guide är framtagen av Eddy Hagen i UK, och kom till delvis som en reaktion på uppståndelsen kring förändringar hos Pantone. Förra året tog Pantone bort sina färgbibliotek i Adobes program (nu behöver man aktivt köpa och lägga in dem själv) och gjorde förändringar i sina färger. Allt detta skapade förvirring hos formgivare, varumärkesägare och tryckerier.

Egentligen är detta inget nytt – svårigheter att välja färger och säkerställa hur de ser ut på olika material har alltid funnits – Lukas Engqvist och Tommy Bonté från Brobygrafiska berättar mer i senaste avsnittet av Branschkollpodden.

Enligt Better Brand Color Guide så är varumärkesfärger förmodligen den främsta diskussionspunkten mellan varumärkesägare/tryckköpare och tryckerier. Detta leder ofta till omtryck vilket är dyrt och resurskrävande.

Enligt Eddy Hagen är varumärkes-färgsguider ofta bristfälliga, tvetydiga eller ofullständiga. Även de från stora företag, de som skapats av stora byråer.

De vanligaste felen är att färgdefinitionen ofta är tvetydig – ett Pantone-nummer är inte en bra idé eftersom de tryckta Pantone-färgguiderna har en avvikelse jämfört med digitala ”master data”.

Branschexperter som Henk W. Gianotten, Paul Sherfield, Hauke Liefferink och Gary Courtney har varit med och utvecklat BBCG.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

HP lanserar femte generationens press för flexibla förpackningar

Ämnen i artikeln: HP Indigo

HP har presenterat sin nya HP Indigo 200K digitalpress, som är utformad för att ge digitala flexibla förpackningskonverterare bättre produktivitet och snabbare leveranser.

Den nya pressen är baserad på HPs beprövade tekniken för tryck av flexibel förpackning. Installationsbasen med över 300 HP Indigo 25K digitala pressar, serie 4, ligger till grund för utvecklingen.

Den nya serie 5 HP Indigo 200K digitalpressen trycker upp till 56 m/min och ökar därmed produktiviteten rejält.

Ökar produktiviteten med 30 procent

HP Indigo 200K digitalpressen visar en ökning på 30 procent i hastighet och 45 procent i produktivitet jämfört med HP Indigo 25K. Med en sin ”spot master”-teknik kan konverterare enkelt och snabbt uppnå rätt färg, hålla den konsekvent och dela färgresultaten online med sina kunder.

Förbättrad hållbarhet

Den nya pressen sägs också vara utformad för att förbättra hållbarheten och minska miljöpåverkan. Den är koldioxidneutral tillverkad, man har jobbat med att minimera avfall under uppsättning och produktion, samt minskad energiförbrukningen under produktion.

Ämnen i artikeln: HP Indigo
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Förändringar hos Pantone – en färgskandal eller bara storm i ett vattenglas?

Förändrade basfärger och nya blandningar i Pantone-systemet. Så här påverkar det dig som jobbar med trycksaker.

Pantone har gjort förändringar i sitt sätt att beskriva sina färger och den grafiska branschen runt om i världen har reagerat. Men vad är det egentligen som hänt? Men hjälp av Tommy Bonté och Lukas Engqvist från Brobygrafiska reder vi ut vad som hänt och hur det påverkar branschen.

Lyssna på podden här – den finns också på Spotify och Apple Podcast.

Vissa beskriver det som en ”färgskandal” medan andra säger att det bara är en naturlig utveckling som nu fått extra fart efter att Pantone inte längre har sina färgbibliotek som standard i Adobes program. Debatten har skapat en del kontroverser bland användare i branschen om vad förändringen kommer att innebära för tryckerierna och alla som skapar trycksaker.

Slutsatsen är att Pantones roll har förändrats och att det nu finns andra verktyg för att säkerställa att en färg blir rätt när den trycks på olika typer av material. Samtidigt är Pantones berömda tryckta solfjädrar (det är nog få som inte känner till dem) fortsatt bra guider för den som ska välja färg till sina projekt.

Lyssna på podden och lär dig mer om hur man ska tänka och vilka nya verktyg som finns.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Influencer kampanjar på Tiktok för grafiska branschen – ”Kul jobb direkt”

Idag lanseras kampanjen ”Kul jobb direkt” riktad till unga mellan 18 och 25 år som har gått eller går ett yrkesinriktat tekniskt gymnasieprogram. Se filmerna här!

Bakom projektet står Grafiska Företagen och GS-facket.

Syftet med kampanjen är att fler unga ska få upp ögonen för den grafiska branschen, uppleva den som attraktiv. På grafx.se kan målgruppen hitta lediga jobb att söka men även få information om jobb och utbildningar som finns i den grafiska branschen, skriver Grafiska Företagen på sin webb.

För att effektivisera kampanjen riktas den till områden där den grafiska branschen är stor, framför allt Värmland, Götaland, Stockholm, Jönköping, Halland och Skåne.

– Det är roligt att kampanjen nu lanserats och att företagen får möjlighet att nå den här unga målgruppen. Även om företaget inte har ett direkt behov av att rekrytera så rekommenderar vi att lägga ut en annons för spontanansökningar kostnadsfritt för att synas och komma i kontakt med unga som är intresserade av branschen. Det är ett sätt att jobba med sin långsiktiga kompetensförsörjning, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.

Annonsera gratis

Det finns en sida med platsannonser där man kan nå målgruppen både för specifika tjänster men också för spontanansökningar.

– Har du ingen ledig tjänst för tillfället? Gör som Åtta45, Arkitektkopia och Exakta och lägg ut en annons för spontanansökningar, så kan du ta emot intresseanmälningar utan att förbinda dig, säger Sophie Åhsberg som är projektledare för Grafx på Grafiska Företagen.

Influencer hos TMG Sthlm och Brandfactory

Man har som en del av kampanjen gjort fyra filmer med influenser Sam Petersson, som är Sam The Man på TikTok, som varit hos TMG Sthlm och Brandfactory och spelat in.

Se filmerna här:

redaktionen@branschkoll.se
Annons

AI-tjänst för bilder startar globalt månadsmagasin

AI-tjänsten för bilder, som har kommit otroligt långt i att generera bilder som ser helt verkliga ut (även på människor) drar nu igång ett tryckt månadsmagasin.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bröd & Salt digitaliserar menyer och skyltar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Printagon ökade med 20 procent i volym – investerar i robot

Ämnen i artikeln: Printagon

2022 blev ett år med ökande volymer och nu investerar man i ytterligare automatisering och en ny robot tar plats vid tryckpressen i Helsingborg.

Rulloffsettryckeiet Printagon i Helsingborg gjorde en jätteinvestering i ny tryckpress 2019. Allt var klart precis när pandemin slog till och satsningen tog en paus.

Printagon ingår i norska Ålgård-koncernen och tillsammans landade man en omsättning på 540 miljoner kronor under 2022 med en marginal på 5 procent. Volymerna ökade med 5 procent totalt och i Sverige på Printagon låg volymökningen på hela 20 procent.

– Nästan alla grafiska aktörer har ökat omsättning på grund av papperspriserna men för oss ökar volymerna, kommenterar Bassam Mahmoud som är vd för Printagon.

För Printagon landade försäljningen på 131 miljoner kronor. Huvudprodukterna är kataloger, magasin och DM-produktion och man trycker för kunder som Coop, Dagens Arbete, HSB, Svea och Röda Korset.

Investerar i automatisering

I det norska tryckeriet har man under många år haft robotar som hjälper till med packning av trycket som kommer ut ur pressarna. Nu investerar man i ytterligare robotar – på Printagon är den första på väg att installeras just nu och i Norge är den femte roboten på väg in i huset.

– Det handlar om packning efter den nya pressen i Helsingborg – lyften från press över till pall blir helt automatiserat och ingen tar i trycksakerna innan det ska skickas till läsarna, säger Bassam.

Totalt har Ålgård och Printagon fem rullpressar och en 8-färgare för arktryck.

– Robotarna gör att vi kan utnyttja maskinerna bättre, gå upp i hastighet, det blir mer som kommer ut med mindre folk.

Hämtar hem jobb

Det är en fallande efterfrågan på tryckta produkter men den totala marknaden är väldigt stor.

– 70% av det vi gör idag är sånt som legat utomlands tidigare. Kostnaden för att trycka utomlands har ökat samtidigt som vi har blivit effektivare, säger Paul Bjarte Løyning på Ålgård.

En stor del av Printagons omsättning går till Norge eftersom många produkter passar bra i den nya tryckpressen som man installerade 2019.

Stora utmaningar på kostnadssidan

För ett tryckeri är kostnaden för el hög och för den som trycker heatset behövs också gas till torkanläggningen. Så under det senaste åren har kostnaderna för Ålgård och Printagon ökat kraftigt.

– Vi har stora utmaningar med både el och gas. Priset på gas har gått från 50 öre till 2 kr på tre år så det är en stor förändring.

Kostnad för el och gas ligger nu på cirka 8 procent av omsättningen och enligt Paul Bjarte Løyning, som är vd i Norge, borde siffran ligga mellan 4 och 4,5 procent. För att parera utvecklingen har man bland annat investerat i värmeåtervinning.

– Vi har gjort en stor miljöinvesteringar genom värmeåtervinning och vi producerar all egen värme nu. I slutet av året kommer vi till och med att sälja överskottsvärme, berättar Paul Bjarte Løyning.

Normalisering av priser

På både ström, gas och papper har situationen normaliserat sig enligt Printagon och man förväntar sig att det blir mer stabilt framåt.

– Vi gör nu också en investering i en ny gastank som gör att vi kan gå över till propan istället för naturgas.

Ämnen i artikeln: Printagon
redaktionen@branschkoll.se
Annons