Ivanhoe släpper Supergreen-serien – knappar av kokosnötter

Tröjleverantören Ivanhoe har nyligen lanserat nyheten ”Supergreen-serien”. Man använder endast GOTS-certifierat ullgarn och knapparna är gjorde av kokosnötskal eller återvunnet papper. Dessutom sker 90 procent av Ivanhoes produktion från den egna fabriken i Gällstad.

– Hållbarhet och hållbart mode har byggt våra kollektioner långt innan de blev välanvända begrepp inom den textila industrin, dels för att ullen alltid spelat en central roll i våra kollektioner och dels för att vi producerar i Sverige och Europa. I vår ”Supegreen-serie” tar vi det ytterligare ett steg och väljer att jobba uteslutande med GOTS-certifierade ullgarner. Och tillbehören som används försöker vi hålla så naturliga som möjligt, bland annat är knappar gjorda av kokosnötskal eller återvunnet papper, säger Anna Göthager på Ivanhoe i ett pressmeddelande.

Serien är en del av Ivanhoes höst och vinterkollektion 20/21.

– Tanken är att de blir långlivade favoriter och en bra bas i varje garderob, avslutar Anna Göthager.

IRM skruvar upp reklam-prognosen för 2021

redaktionen@branschkoll.se

Uniqlo får fortsatt förtroende att klä OS-truppen

os truppen kläder sportswear idrott

Uniqlo som varit officiell klädleverantör till Sveriges olympiska och paralympiska trupper sedan januari 2019 får nu förtroendet i drygt två år till, fram till 31 december 2024 vilket innebär att de kommer att klä de svenska trupperna under spelen i Paris samma år.

Vidare kommer Uniqlo under avtalstiden bland annat leverera kläder till svenska trupperna i olika internationella sportevenemang, inklusive resor, träning och vid mediala tillfällen, det här framgår av att pressmeddelande.

Varit kritiserade

Uniqlo har utsatts för en del kritik de senaste åren, dels har det rått delade meningar om designval, inte minst för OS-damernas fotbolldressar. Men man har också anklagats för att köpa sin bomull från den Xinjiangprovinsen som Amnesty med flera varnat för, något bland annat SVT rapporterat om.

redaktionen@branschkoll.se

De vanligaste misstagen företag gör i sitt långsiktiga varumärkesarbete

redaktionen@branschkoll.se

Marabu förvärvat av japansk tillverkare av screentrycksfärg

redaktionen@branschkoll.se