IRM sänker reklamprognosen ännu en gång
Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Print & Pack. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Från:
1167 kr/månad
Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.
Office Depot i rekonstruktion – stänger alla 39 butiker
Stora skulder tvingar Office Depot till drastiska förändringar.
Trots redan vidtagna åtgärderna har Office Depot en ackumulerad nettoförlust på över 38 miljoner kronor under de första nio månaderna under 2024.
Detta framkommer i rekonstruktionshandlingar som Branschkoll har tagit del av, och är först med att rapportera om.
Pandemin slog hårt mot Office Depot som till stor del säljer sina varor och tjänster till kunder med fysisk verksamhet som butiker, skolor, kontor och myndigheter. Prishöjningar på material, framför allt pappersprodukter de senaste åren har också varit svåra att parera.
Branschkoll har tidigare rapporterat om ett stort skatteanstånd på över hundra miljoner kronor. Likviditetsbristen är på väg att bli akut och bedömningen är att bolaget inom tre månader hamnar i en situation där skulderna inte kan betalas så som de förfaller. Den totala ”skuldbördan” uppgår till 355 miljoner kronor.
Stänger alla butiker och säljkontor
I handlingarna framkommer nu att man gör drastiska förändringar i bolaget för att komma till rätta med lönsamheten.
- Stänga de 39 butikerna och säga upp hyresavtalen
- Stänga säljkontor i Göteborg, Malmö och Karlstad
- Säga upp en stor del av organisationens personal, inkluderande samtliga anställda i butikerna samt cirka tio anställda på huvudkontoret och lagret.
- Ska lansera en ny e-handelsplattform för att ytterligare öka försäljningen online
Bolaget förväntar sig att behålla intäkterna från icke-butiksberoende kunder.
Office Depots omsättning kommer till 80 procent från bolagets företagskunder där försäljningen via hemsidan står för majoriteten av omsättningen. Städ, kontor och papper är de största segmenten och profilprodukter utgör 4 procent av försäljningen, vilket motsvarade 39,5 miljoner kronor under 2023.
Förpackningsmaterial uppgår enligt uppgift till sex procent av försäljningen – drygt 59 miljoner kronor under 2023.
Företaget uppskattar att rekonstruktionen kommer pågå under sex till nio månader.
Om Office Depot
Office Depot bedrivs rikstäckande genom 39 butiker, säljkontor och webbhandel. Bolaget omsatte cirka 987 miljoner kronor under 2023 och sysselsätter omkring 230 anställda vilka består av butiksmedarbetare runt om i landet, säljare vid tre säljkontor, administration vid huvudkontoret i Solna samt lagerarbetare på centrallagret i Strängnäs.
Office Depot erbjuder varor inom kontorsinredning, kontorsmaterial, tillbehör samt tjänster som profilprodukter, hyra av maskiner och liknande till både företags- och privatkunder.
Liten e-handel med POD-tjänster till salu
Företaget har sitt fokus på kläder och B2B-marknaden.
Motigt för medieköp i oktober månad
Medieinvesteringarna föll kraftigt i oktober. Men det finns en delförklaring till att tappet blev så pass stort.
Norge utökar satsning ”Trykt i Norge”
Norska grafiska branschföreningen tar in mer resurser för att utöka satsningen på lokalt producerade trycksaker.
Målet är satt – de ska ha helt emissionsfria leveranser
Ett steg närmare klimatsmarta transporter.
Nu ska det avgöras vem som får trycka säkerhetsklassat uppdrag – 44 miljoner kronor i potten
Ingår att leverera tryck, efterbearbetning och packning.
Här är hela programmet på Print Next
19 november är det dags för Print Next. Allt är klart för en intensiv kunskaps- och nätverksdag för grafisk bransch.
Print Next bjuder på ännu fler talare i år och ämnena är de mest aktuella kring utvecklingen av det tryckta mediet.
Det handlar om allt från det senaste inom AI och automatisering till hållbarhet, och så klart det senaste inom den ekonomiska konjunkturen. Några av landets och branschens främsta experter delar med sig av sin kunskap.
Nätverket av personer som är på plats från alla delar av det tryckta mediets värdekedja är också stort – i skrivande stund är det 140 personer som kommer vara med under dagen.
Omfattande program
Under dagen kommer följande programpunkter att hållas:
- Framtidens event – en möjlig guldgruva för grafiska produkter – Cecilia Perlind, VD Sponsrings & Eventsverige
- Framtidens pappersbaserade förpackningar – Elin Furelid, Director of Future Packaging, Pernod Richard/Absolut
- Kronan, räntorna och konjunkturen – Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom, Svenskt Näringsliv
- Var finns tryckuppdragen i framtiden – Henrik Müller-Hansen, CEO, Gelato
- Du måste veta vad Low code automation tools är! – Magnus Sandström, Digital Workflow Manager, Taberg Media Group
- Hållbarhetsfrågor, greenwashing och EU-regleringar – Anna Linusson, VD, Svanen och Jan Ihre, FSC Sverige
- Tryckt marknadsföring i symbios med Meta och Google –Jan Ringsö, VD & Grundare Reaktion
- Det senaste inom AI och innehållsgenerering – Henrik Vikström, CEO, Pixel Nordic
- Nya tryckta applikationer (som inte digitaliseras) – Per Larsson, Xeikon
- HETASTE trenderna inom prepress och automatisering – Lukas Engqvist, Brobygrafiska
- Jasså, du har problem att hitta rätt personer att anställa? – Tommy Bonté, Lärare och teknikansvarig, Brobygrafiska
- Hur man ökar effektiviteten i sina kampanjutskick med insikter och kundcase från Oscar Wager på Svensk Affärsinformation och Camilla Börlin på 21 Grams.
Hela programmet finns på eventets sajt – där du också anmäler dig.
Branschkoll är med och arrangerar Print Next genom Grafkom.
Nu säljs bärkraftigt utbildningsföretag med fokus på pappersindustrin
Verksamheten har en vinstmarginal på nära 30 procent.
E-handel med egen produktion till salu
Stabil bas med kunder för klädmärket och en nyckelfärdig e-handelsplattform.