Ipad-appar för 60 miljoner

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.

Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.

Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.

Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.

-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.

Annons

Reklammarknaden fortsatt stark första kvartalet

Den kraftfulla återhämtning på reklammarknaden som kännetecknade hela 2010 håller i sig under inledande av 2011. De totala investeringarna i medieutrymme uppgick till 7 447 miljoner kronor under första kvartalet, vilket är en tillväxt på närmare 9 procent jämfört med i fjol.

Trots den höga tillväxten ligger reklamomsättningen under årets inledande kvartal betydligt under nivåerna innan Finanskrisen 2008-2009. Nedgången från 2009 har med andra ord inte återhämtats helt och hållet ännu.

Jämfört med första kvartalet i fjol:

  • TV-reklamen slår nya rekord igen med intäkter som ökade med 24 procent jämfört med första kvartalet i fjol.
  • Sökordsmarknadsföringen utmärker sig med betydligt högre tillväxt än övriga marknaden.
  • Webb-TV-reklamen fortsätter att öka sina intäkter i snabbare takt än övriga kanaler.
  • Mest av allt ökar mobilmarknadsföringen.
  • Gratistidningar, bio- och radioreklamen är andra exempel på medier som uppvisar tvåsiffriga tillväxttal.

– När den svenska ”Tiger-ekonomin” fortsätter att ryta hugger den hungriga reklammarknaden som en kobra, säger IRM:s VD Magnus Anshelm i ett försök att beskriva nuläget i branschen. Han konstatera vidare att reklamintäkterna för de allra flesta medier ökar, men att TV och sökordmarknadsföring utmärker sig som storväxtare bland de stora reklammedierna. Man bör också notera att mobilmarknadsföringen nu tycks ha fått upp farten rejält, avslutar Magnus Anshelm.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danska kommuner i kampanj mot tryckt reklam

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bonnier blir störst i Finland på allmänlitteratur

Ämnen i artikeln: Bonnier
Ämnen i artikeln: Bonnier
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nummer av Strålfors kundtidning

Ämnen i artikeln: Strålfors
Ämnen i artikeln: Strålfors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Slitstarka ritningar från Arkitektkopia

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Sjökort, kartor, förpackningar och kuvert har sedan länge tryckts på det mycket slittåliga materialet Tyvek från DuPont. Nu erbjuds även ritningar för till exempel byggplatser på materialet genom Arkitektkopia.

I ett pressmeddelande säger man att ”Arkitektkopia är Sveriges första rikstäckande leverantör som erbjuder hållbara ritningar på Tyvek”.

Materialet är ett slitstarkt material anpassat för att användas under tuffa förhållanden.Tyvek är ett material tillverkat av plastfibrer som pressats ihop under värme och tål vatten. Det är avtorkningsbart, vikbart, slitstarkt, väger lite och har till stora delar samma egenskaper som papper. Det används bland annat vid isolering av hus, för vädertåliga kartor, slittåliga kuvert och skyddsdräkter. Enligt tillverkaren är det återvinningsbart.

Sjökort, kartor, förpackningar och kuvert har sedan länge tryckts på det mycket slittåliga materialet Tyvek från DuPont. Nu erbjuds även ritningar för till exempel byggplatser på materialet genom Arkitektkopia. I ett pressmeddelande säger man att ”Arkitektkopia är Sveriges första rikstäckande leverantör som erbjuder hållbara ritningar på Tyvek”. Materialet är ett slitstarkt material anpassat för att…

– Tyvek är ett unikt mycket hållbart och tåligt material som lämpar sig väl för användning i speciellt utsatta miljöer. Betydligt mer hållbart än vanligt papper och mer lätthanterligt än inplastade dokument. För ritningar och andra dokument som används i miljöer där det är smutsigt och fuktigt är Tyvek ett bra alternativ. Till exempel på byggen, i gruvor och tunnlar kan det ofta krävas ett mer hållbart alternativ för dokument som används på plats, säger Lars Franzén, VD på Arkitektkopia.

Demonstrationsfilm på YouTube:

ARVE Error: need id and provider
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Här är kommunerna som byter papper mot Ipad

Ämnen i artikeln: iPad

I en uppsjö artiklar under de senaste veckorna skrivs det om hur Sveriges kommuner nu i snabb takt testar att gå över från pappersbaserade till elektroniska handlingar. Det är Apples Ipad och ökade kostnader på grund av fler färgsidor som har satt fart på utvecklingen.

Ämnen i artikeln: iPad
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konjunkturen fortsatt stark

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget

Konjunkturinstitutets senaste mätning visar på en fortsatt stark tillväxt i den svenska ekonomin.

Försäljningspriserna i den grafiska branschen

Ämnen i artikeln: Konjunkturläget
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Baldursson investerar i sin fjärde stora planskrivare

Ämnen i artikeln: Baldurssoninvestering
Ämnen i artikeln: Baldurssoninvestering
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Jula väljer Stroederalton som partner för kundkommunikation

Ämnen i artikeln: StroedeRalton

Varuhuskedjan Jula har valt StroedeRalton som totalleverantör av både systemlösningar och för kundkommunikation. Uppdraget gäller ett system för lojalitetsprogram, produktion av kundkort, kundregistrering och produktion av DM-trycksaker.

Ämnen i artikeln: StroedeRalton
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Läsplattorna sänker försäljningen av tryckt skönlitteratur

Ämnen i artikeln: böckere-böcker

På marknader där e-bokläsarna har slagit igenom, som till exempel USA, sjunker nu försäljningen av tryckta böcker snabbt. Det är skönlitteratur som påverkas mest.

Ämnen i artikeln: böckere-böcker
redaktionen@branschkoll.se
Annons