Ipad-appar för 60 miljoner

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.

Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.

Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.

Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.

-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.

Annons

Ny ägare till Bengt Perssons i Västerås

Ämnen i artikeln: Bengt Perssons bokbinderi
Ämnen i artikeln: Bengt Perssons bokbinderi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Peab förlänger avtal med Arkitektkopia

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett nätverk för marknadschefer mellan jobb

2012 startade Sveriges Annonsörer det första nätverket för marknadschefer utan anställning. Det har varit så lyckat att man nu startar ett till. Av 22 medlemmar i omgång ett har 13 hittat nya jobb.

redaktionen@branschkoll.se

Flera investeringar i digitaltryck

Ämnen i artikeln: AddbrandElandersKuvertteamet
Ämnen i artikeln: AddbrandElandersKuvertteamet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Heidelberg och Fujifilm bygger inkjetpress

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Twitter drog in 1,82 miljarder dollar i samband med börsintroduktionen

Bolaget värderas till 14,2 miljarder dollar – men går fortfarande med förlust.

redaktionen@branschkoll.se

Postorderföretag ställer om marknadsföring

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Visutech upplever en positiv höst

Ämnen i artikeln: Visutech

Pressmeddelande från Visutech 2013-11-06

Hösten 2013 visar på en stark positiv utveckling av grafisk bransch. I efterdyningarna av bl a LabelExpo och andra satsningar kan Visutech läsa av försäljningsresultat som är mer än positiva både för industri- och marknadsgrafisk försäljning.

– Vi är glada att se hur försäljningen visar på den högkonjunktur vi väntat på. Äntligen ställer nu grafisk bransch om sin verksamhet för att möta upp den ökade efterfrågan av en ny helhetssyn på ekonomin för grafisk kommunikation, säger Jan-Olof Jungersten, VD för Visutech.

De analoga volymerna halveras de facto vart fjärde år till fördel för digitala och elektroniska lösningar och allt fler ser fördelar i att kunna leverera en bredare lösning till sina kunder.

– Vi vill gärna leverera verktyg som helt enkelt bidrar till att våra kunder ökar sin lönsamhet. Allt ifrån att bidra med nya produkter och det senaste inom tekniken till olika forum för nya värdefulla kunskaper. Dscoop och Visutech Digital Academy är bara några exempel på det sistnämnda, menar Jan-Olof.

Många nyinstallationer i höst

Omställningen till en mer flexibel produktion och att nu kunna leverera fler värdefulla produkter till sina kunder har gett upphov till kraftig merförsäljning, såväl inom industrigrafisk (etikett och förpackning) som inom marknadsgrafisk (civiltrycket) produktion.

Aktuella investeringar inom industrin

I samband med LabelExpo sålde HP 65 maskiner, varav Visutech levererat och installerat hos Digital Etikett (Norge), Color Label (Danmark), Green Label (Danmark) och Auraprint (Finland).

Aktuella investeringar inom civiltryck

Elanders uppgraderar sin maskinpark med tre nya och större pressar HP Indigo 7600 som ger dem en tredubblad kapacitet, hos Billes installeras en ny och större HP Indigo 7600 och Mariehamns Tryckeri investerar vidare i en ny HP Indigo 5600. Kuvertteamet har också köpt ytterligare en HP Indigo tillsammans med en efterbehandlingslina från C.P Bourg, levererat av Visutech.

Visutech Digital Academy – för varenda unge!

Visutech vill bidra till allas rätt till utbildning och utveckling. Därför har vi valt att koppla samman lanseringen av Jan-Olof Jungerstens nya bok “VISIONER & TRANSMISSIONER – en bransch i förändring” med en insamling till fördel för barns utbildning.

Hur kan du bidra? Genom att beställa boken utan kostnad via vår hemsida! När du beställer kan du samtidigt lämna ett valfritt bidrag till Unicef. På så vis kan vi tillsammans bidra med resurser för att stärka barns förutsättningar för utbildning och en framtida utveckling.

 

Ämnen i artikeln: Visutech
redaktionen@branschkoll.se

v44: Möt varumärkesägare, Exakta växte, Tryckeri-Gasell, 13 tryckerier vann, Engelsk Svanenlicens

Ämnen i artikeln: Veckobrev Arkiv

Hej,
Det är fantastiskt roligt att meddela att konferensen PRINTNext är klar för lansering. Den 6 februari nästa år kommer medieköpare att inspireras och få ny kunskap om möjligheter med det tryckta mediet. Bland talarna finns en reklamchef, en av branschens hetaste entreprenörer och en professor. De kommer att berätta om case från SEB, Norwegian Airlines, Scandic och Apollo.

Värdet av QR-koder ökar
Under tredje kvartalet tillkom massor av nya användare av QR-koder enligt siffror från Scanlife.

Publishingpriset: 13 svenska tryckerier ”vann” – se hela listan
På ”allmän begäran” har Branschkoll satt ihop en lista på samtliga tryckerier (nästan) som tryckt bidragen till tävlingen som nyss avgjordes. Elanders var överlägset störst men flera andra – både väntade och oväntade – har tryckt flera av bidragen utan att få uppmärksamhet. Men inte längre — hela listan finns här.

PÅ Media igång med e-handel
PÅ Media har lanserat sin satsning på e-handel av trycksaker på prinero.se.

Ny frilansbyrå i Stockholm
Det dyker upp allt fler och lösare nätverk i byråbranschen. Förra veckan bildades MakeGreat i Stockholm.

Först i England med Svanenlicens
Polestars djuptrycksanläggning i Sheffield har skaffat en Svanenlicens och kommer att öka sina marknadsinsatser i Skandinavien.

Enda grafiska Gasellföretaget i Skåne
Storbildsbolaget i Helsingborg är enligt DI ett Gasellföretag.

Clas Ohlson gör kundtidning i 1,2 miljoner ex
”Det finns fortfarande många som inte känner till vårt breda sortiment”, säger Sema Schmidt marknadschef och det ska tidningen hjälpa till att ändra på.

Internationellt

Övrigt:

I korthet

Bokslut

Folk

Ring eller maila om du har några funderingar.

/Ola

070-566 09 52

Ämnen i artikeln: Veckobrev Arkiv
redaktionen@branschkoll.se

PRINTNext: Tryck möter varumärkesägare

Ämnen i artikeln: PRINTNext

Konferensen PRINTNext är klar för lansering. Den 6 februari nästa år kommer medieköpare att inspireras och få ny kunskap om möjligheter med det tryckta mediet. Bland talarna finns bland annat en reklamchef, en av branschens hetaste entreprenörer och en professor. De kommer att berätta om case från SEB, Norwegian Airlines, Scandic och Apollo.

Några av talarna är:

  • Kerstin Weidstam, head of marketing operations tactical projects, SEB
  • Annelie Stenling, strateg, In the Cold
  • Fredrik Schöön, grundare, Postify
  • Richard Wahlund, Head of the Department of Marketing & Strategy, Handelshögskolan

En handfull utställare kommer i pauserna att visa upp innovativa lösningar för effektivare kommunikation i det tryckta mediet.

Konferensen arrangeras av Branschkoll och Wednesday Relations som når 12.000 personer inom områden som marknadsföring, information och försäljning.

Anmälningarna har börjat komma in och vill du vara säker på att få en av de 130 platserna så anmäl dig redan idag. Läs mer om programmet och anmäl dig direkt på webbplatsen för PRINTNext.

Ämnen i artikeln: PRINTNext
redaktionen@branschkoll.se
Annons