Ipad-appar för 60 miljoner

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.

Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.

Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.

Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.

-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.

Annons

KBA vinstvarnar efter försäljningsminskning

Ämnen i artikeln: KBA

Både rull- och arkdivissionerna är drabbade. Prognosen för helåret sänks till 1,1 (1,3) miljarder Euro i försäljning och man räknar med ett negativt resultat.

Ämnen i artikeln: KBA
redaktionen@branschkoll.se

Skanskas magasin Nya hem läggs ner efter tre års utgivning

Kostnaderna är alldeles för höga – innehållet flyttar istället över till webben.

redaktionen@branschkoll.se

Amazon startar svensk försäljning första kvartalet 2014

Det ska ske från det tyska distributionscentret. Växande e-bokmarknaden i Sverige anges som ett skäl till att Amazon nu vill komma igång på svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se

Elanders köper svenskt förpackningsföretag

Ämnen i artikeln: Elanders

Elanders Sverige har slutit ett avtal med förpackningstillverkaren Omikron i Jönköping som innebär att Elanders tar över Omikrons verksamhet första februari 2014.

– Genom affären får Elanders en bas med svenska förpackningskunder samt egen förpackningsproduktion i Sverige vilket ger goda förutsättningar för en fortsatt expansion inom förpackningar, säger Elanders Sveriges vd Åsa Severed i en kommentar.

Omikron har en kartongförpackningsfabrik i Jönköping som nu ska flyttas till Elanders huvudkontor i Mölnlycke utanför Göteborg. De 19 anställda erbjuds anställning hos Elanders.

Bland Omikrons produkter finns förpackningar till matindustrin men också engångsprodukter som tallrikar i kartong. Man jobbar med både formpressning och stans/lim. Industriförpackningar är en växande del av försäljningen.

Omikrons vd, Tony Norén, fortsätter att jobba hos Elanders.
–Jag kommer att fortsätta mitt arbete i Elanders och får mer tid och resurser för att vidareutveckla kundsamarbetet, säger Tony Norén, vd Omikron i en kommentar.

Omikron omsatte under det brutna räkenskapsåret 2012/2013 cirka 40 miljoner kronor.

Läs mer om Omikron på omikron.se.

Ämnen i artikeln: Elanders
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Variabel design i offset på Göteborgstryckeriet

Ämnen i artikeln: Göteborgstryckeriet

Med olika plåtbyten och smarta övertryck i de åtta färgverken skapade man 2000 unika färgkombinationer på omslaget till en bok om ränder för Nordiska museet, formgiven av Stockholm Design Lab.

Ämnen i artikeln: Göteborgstryckeriet
redaktionen@branschkoll.se

Ranhammar utökar med printkapacitet i A3+

Ämnen i artikeln: Ranhammar

Man kan nu leverera hela jobbet till tryckerikunderna, skriver man på sin webbplats.

Ämnen i artikeln: Ranhammar
redaktionen@branschkoll.se

Vitt Grafiska ska bli rött – inleder årets färgbytartävling

Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska

Vitt Grafiska i Stockholm byter profilfärg en gång per år. Denna gång är färgen (0/91/76/0) bestämd i förväg. Men tävlingen är tillbaka – nu på Instagram – och priset är tryck värt 25.000 kr.

Ämnen i artikeln: Vitt Grafiska
redaktionen@branschkoll.se

Arkitektkopia kör reklamtävling för fjärde gången

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sharp lanserar projektverktyg i molnet

Ämnen i artikeln: Sharp

Med Sharp Cloud Portal Office är det enligt företaget enkelt att dela dokument mellan kollegor och samarbetspartners via det nya webbaserade systemet.

Ämnen i artikeln: Sharp
redaktionen@branschkoll.se

Obamas kampanjchef till Guldnyckeln

Ämnen i artikeln: GuldnyckelnSwedma

Jim Messina, längst till höger på bilden, vände 2011 upp och ner på hur världen tänker kring marknadsföring. 2014 kommer han till Guldnyckeln. (Photo by Pete Souza)

Mannen bakom Barack Obamas lyckade omvalskampanj 2012, Jim Messina, blir årets huvudtalare på Guldnyckeln, Swedmas årliga kunskapsdag kring direktmarknadsföring.

Jim Messina vände med sin kampanj för Obama upp och ned på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Den 20 mars 2014 står han på scen vid Guldnyckeln på Globen i Stockholm.

Som arkitekt bakom den amerikanske presidentens omvalskampanj vände Jim Messina upp och ner på hur världsledande verksamheter tänkte kring strategi, marknadsföring och varumärken. Han återuppfann den moderna politiska kampanjen med verktyg, teknik och taktik som kommer att omdefiniera företagens sätt att arbeta.

Med hjälp av bland annat Big Data vände Messina de traditionella presidentvalskampanjerna ryggen och sammanförde teknik och politik på ett sätt som var både oförutsägbart och helt nyskapande. Messinas strategier lade grunden för den moderna presidentvalskampanjen. Googles styrelseordförande Eric Schmidt har kallat omvalskampanjen för ”den bästa någonsin”.

– Vi känner oss fantastiskt glada och hedrade över att Jim Messina har möjlighet att delta vid Guldnyckeln och dela med sig av sin syn på den dramatiska förändring världen går igenom, säger Kristin Bernhardsson, Swedmas projektledare för Guldnyckeln 2014.

Foto: President Barack Obama meets with Senior Advisor Pete Rouse, Senior Advisor Valerie Jarrett, Counsel to the President Bob Bauer, Chief of Staff Bill Daley, Senior Advisor David Plouffe, and Deputy Chief of Staff for Ops Jim Messina in the Oval Office, Jan. 7, 2011. (Official White House Photo by Pete Souza)

Ämnen i artikeln: GuldnyckelnSwedma
redaktionen@branschkoll.se
Annons