Ipad-appar för 60 miljoner

Mediehusens framtida utmaning består i att konkurrera med hundratusentals andra program snarare än en handfull andra tidningar, TV-kanaler eller förlag.

Hittills märks en hög betalningsvilja för appar bland Ipad-innehavare. Trots tröga starter för bland annat tidningsappar tyder utvecklingen på en stor framtida marknadspotential. Detta säger Mediavision som undersökt marknaden för appar till Ipad.

Mediavisions senaste analys av Ipad-innehavare i Sverige visar att drygt 75 procent uppger att de har laddat ned en app och knappt 30 procent anger att de har köpt en app under den senaste månaden.

Genomsnittskostnaden för en app bland de 100 mest populära Ipad-apparna är idag ca 30 kr. Utifrån antalet appar som en användare uppger att de köper per månad innebär det att marknaden för Ipad- appar i nuläget är värd drygt 60 MSEK per år.

-Vi ser att priskänsligheten är lägre i Ipad än i smartphones. Tillsammans med den höga tillväxten i antal Ipads gör det att storleken på app-marknaden växer mycket snabbt. De digitala intäkterna har ofta begränsats till annonslösningar men detta indikerar att surfplatteägarna är villiga att betala för innehåll, säger Ingrid Salomonsson på Mediavision.

Annons

Förpackningsnätverket Packbridge växer till Värmland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

EFI köper ännu en MIS-leverantör

Ämnen i artikeln: EFI

Med köpet av tyska Lector stärker EFI sin kundbas med ytterligare 1.000 MIS-kunder på en viktig grafisk marknad. EFI har de senaste två åren förvärvat Metrix Software, PrintLeader, GamSys Software, Technique, Online Print Solutions, Metrics och Cretaprint.

Ämnen i artikeln: EFI
redaktionen@branschkoll.se

Mediaprovider säljer förlagsverksamhet till sex privatpersoner

Tidningar som Mobil, Kamera & Bild, Iphone, Mobil Business och Allt om Android ingår i portföljen. Vilka köparna är har inte offentliggjorts.

redaktionen@branschkoll.se

Cap&Designs Inhousedagen tillbaka med grafiska partners

Elanders, Arkitektkopia och CrtlPublishing är partners till årets upplaga av Inhousedagen som Cap&Designa arrangerar den 5 februari i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se

Kommunikationsbyrån Narva stärker nordiskt erbjudande

Det nordiska nätverket Narva Nordic är en formalisering av Narvas nätverk med byråer i de nordiska länderna.

redaktionen@branschkoll.se

Glunz & Jensen köper brittiska NES och skapar plattform för service- och merförsäljning

redaktionen@branschkoll.se

Offsettryckare tävlar om att bli mästare i intag

36 team på två personer sökes till utmaningen att på kortast tid göra ett intag i en Heidelberg Speedmaster SM52-5. Tävlingen avgörs på Ipex nästa år.

redaktionen@branschkoll.se

Q3: Bong gick back med minskande kuvertmarknad – förväntad vändning i Q4

Ämnen i artikeln: Bong
Ämnen i artikeln: Bong
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bring kan snart ta över Pressens Morgontjänst

DN och SvDs samägda distributionsbolag Premo kan snart tas över av Bring avslöjas i glömda dokument på en restaurang i Stockholm.

redaktionen@branschkoll.se

Moms: 6 eller 25 procent – Nytt avgörande i HFD

Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
Ämnen i artikeln: Graphic Procédé
redaktionen@branschkoll.se
Annons