Logga in

iOnPrint till Sverige – tryckpriser snabbt som ögat

30 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Kairit Parker på nya mjukvaran Ionprint som tar fram tryckpriser snabbt som ögat.

Alla som idag köper in trycksaker från olika tryckerier lägger mycket tid på att hämta in och hantera priser och andra villkor runt produktionerna. Detta vill Ionprint råda bot på med sin mjukvara som nu ska lanseras utanför hemlandet Estland – med start i Sverige och Norge.

Print Next den 7 maj kommer Ionprint och möter branschen.

– Vi har ett koncept som fungerar i Estland men nu vill vi möta branschen i Sverige och Norge för att förstå vilka behov som finns och hur vi ska anpassa oss för dessa marknaden, säger Kairit Parker på Ionprint som kommer till Print Next den 7 maj.

Ionprint har sitt ursprung i Ellington Printing i Estland som själva jobbar med att köpa in trycksaker till sina kunder. Man utvecklade en mjukvara för att förenkla vardagen och den har man nu gett ett eget varumärke –Ionprint – och som ska säljas både till andra brokers men också till tryckerier som jobbar med underleverantörer.

Ellington har själva 15 tryckerier anslutna till plattformen men det är upp till varje användare att lägga till sina egna leverantörer.

Genom att alla leverantörers utrustning läggs in i mjukvaran så säger man att den ska klara av att ge direkt live-tillgång till priser men också leveranstider och möjliga pappersalternativ för att du snabbt ska kunna ta ett beslut om vilken leverantör som passar bäst för jobbet. Och vilket priset blir. 

– Det ligger inga prislistor bakom utan vi beräknar priset baserat på format, tillgängliga maskiner och material, säger Kairit Parker på Ionprint. Vi har papper från tre stora leverantörer inlagda i systemet.

Man har stöd för alla typer av tjänster från pre-press, tryck, olika förädlingar, efterbehandlingar och även distribution.

Tjänsten är moln-baserad och lösningen ska passa lika bra för stora som för små aktörer.

Ionprint har precis lanserat sin nya internationella webbplats på www.ionprint.eu.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)