Logga in

iOnPrint till Sverige – tryckpriser snabbt som ögat

30 april, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Kairit Parker på nya mjukvaran Ionprint som tar fram tryckpriser snabbt som ögat.

Alla som idag köper in trycksaker från olika tryckerier lägger mycket tid på att hämta in och hantera priser och andra villkor runt produktionerna. Detta vill Ionprint råda bot på med sin mjukvara som nu ska lanseras utanför hemlandet Estland – med start i Sverige och Norge.

Print Next den 7 maj kommer Ionprint och möter branschen.

– Vi har ett koncept som fungerar i Estland men nu vill vi möta branschen i Sverige och Norge för att förstå vilka behov som finns och hur vi ska anpassa oss för dessa marknaden, säger Kairit Parker på Ionprint som kommer till Print Next den 7 maj.

Ionprint har sitt ursprung i Ellington Printing i Estland som själva jobbar med att köpa in trycksaker till sina kunder. Man utvecklade en mjukvara för att förenkla vardagen och den har man nu gett ett eget varumärke –Ionprint – och som ska säljas både till andra brokers men också till tryckerier som jobbar med underleverantörer.

Ellington har själva 15 tryckerier anslutna till plattformen men det är upp till varje användare att lägga till sina egna leverantörer.

Genom att alla leverantörers utrustning läggs in i mjukvaran så säger man att den ska klara av att ge direkt live-tillgång till priser men också leveranstider och möjliga pappersalternativ för att du snabbt ska kunna ta ett beslut om vilken leverantör som passar bäst för jobbet. Och vilket priset blir. 

– Det ligger inga prislistor bakom utan vi beräknar priset baserat på format, tillgängliga maskiner och material, säger Kairit Parker på Ionprint. Vi har papper från tre stora leverantörer inlagda i systemet.

Man har stöd för alla typer av tjänster från pre-press, tryck, olika förädlingar, efterbehandlingar och även distribution.

Tjänsten är moln-baserad och lösningen ska passa lika bra för stora som för små aktörer.

Ionprint har precis lanserat sin nya internationella webbplats på www.ionprint.eu.

Två Landa-pressar till Nederländerna

Landa tycks vara populärt i Nederländerna och företag i det lilla landet har redan köpt två pressar från den israeliska tillverkaren.

Stockholmstryckerier flyttar ihop – ”vi skapar ett fantastiskt starkt mediahus”

Nytt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar

Ett nytt verktyg från Billerudkorsnäs visar att många företag skulle kunna minska sina förpackningars klimatpåverkan med upp till 50 procent.

Svenska konsumenter vill ha förpackningar av papper

Organisationen Two Sides, som verkar för att främja den grafiska branschen och lyfta papprets hållbarhet, har genomfört en ny omfattade studie där man frågat europeiska konsumenter om deras förpackningspreferenser. (mer…)

Är mässorna på väg att smyga igång igen? – ”Vi måste få börja agera och planera för framtiden”

Lotta Frenssen, Christian Clemens, Carin Kindbom och Joachim Warnberg vill få igång mässbranschen igen.

I början av året var det breaking news när mässor blev inställda, men så började inställningarna hagla in och det blev snabbt vardagsmat, nu är situationen den omvända och ”breaking news” är om en mässa faktiskt blir av. Samtidigt så vill nu flera av Sveriges största mässarrangörer att man åter ska få dra igång verksamheten.

Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v21)

Vecka 21: Ytterligare ett steg framåt för den civilgrafiska branschen i Norden. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Tryckeriet som ska hjälpa företag ur krisen med antimikrobiella trycksaker

Vill du få dina kunder att känna sig trygga? Tryck med antimikrobiellt lack!

Printoz satsar och rekryterar i krisen

Dennis Örtenholm till vänster och Tommy Jonsson till höger, tillsammans med försäljningschefen Mikael Björling i mitten.

Printoz som är en del av TS Reklam har anställt två nya medarbetare från ett annat företag i branschen.

Stora förändringar väntar i Postens nya leveransmodell för brev

(Bild: Postnord från film om varannandagsutdelning.)

Med start 2021 ska Posten sluta passera alla brevlådor varje dag för att dela ut brev, tidningar och reklam.